FAQ

Jag är över 55 år, student eller under 18 år 👵📖👧

Jag är över 55 år, student eller under 18 år 👵📖👧
Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 2162 kommentarer

Det är inte alltid lätt att få allt att gå runt varje månad, och det är ju inte direkt billigt med kurslitteratur. Det är sen gammalt! Såklart vill vi hjälpa till och dra vårt strå till stacken, som en säger - många bäckar små! :ant::seedling:

Här på hallon erbjuds en reducerad kostnad för dig som är student, 55+ eller under 18 år*.

Observera! Detta gäller våra mobilabonnemang, inte bredband eller kontantkort.

Barn, ungdom & student:

Abonnemang 8 GB 16 GB 50 GB 100 GB 200 GB
Pris/månad 99:- 149:- 249:- 299:- 349:-

Över 55:

Abonnemang 3 GB 8 GB 16 GB
Pris/månad 89:- 119:- 169:-

Vanliga frågor & svar

:grey_question: Vem få ta del av erbjudandet?
- Abonnemangsinnehavaren behöver antingen vara 55 år eller äldre, student eller tecknar abonnemang för någon som är under 18 år för att ta del av dessa erbjudanden.

:grey_question: Hur tar jag del av erbjudandena om jag redan är kund?
- Om du redan är kund och fyllt 55 år, blivit student eller abonnemanget ska framöver användas av någon som är under 18 år behöver du kontakta kundservice som hjälper dig vidare med detta.

:grey_question: Hur tecknar jag abonnemang åt någon som inte är myndig?
- *Du som abonnemangsinnehavare behöver vara över 18 år för att kunna teckna abonnemang till personen som ska använda abonnemanget och är under 18 år. 

:grey_question: Vilka abonnemang gäller detta?
- Erbjudandena gäller endast mobilabonnemang. Gäller ej bredband eller kontantkort.

28 svar

“Vem få ta del av erbjudandet?

Dölj innehåll

Den som tecknar abonnemang med detta erbjudande ska vara 55 år eller äldre, student eller teckna abonnemanget åt någon som är under 18 år.”

Hej!

Jag vill kommentera denna klausul då gruppen sjukpensionärer ofta förbises. 

Skulle det inte vara logiskt att inkludera sjukpensionärer gruppen som får detta erbjudande?

Jag antar att logiken bakom detta är att ekonomiskt svagare grupper ska få tillgång till tjänster av hög kvalité till ett lägre pris än de grupper som har starkare ekonomiska förutsättningar (potentiellt starkare, varför jag valde ordet “förutsättningar”).

Med den logiken så vore det rimligt att inkludera sjukpensionärer som är den grupp av dessa tre som sett till hela livet är mest utsatt ekonomiskt.

Jag vill kommentera denna klausul då gruppen sjukpensionärer ofta förbises. 

Skulle det inte vara logiskt att inkludera sjukpensionärer gruppen som får detta erbjudande?

Jag antar att logiken bakom detta är att ekonomiskt svagare grupper ska få tillgång till tjänster av hög kvalité till ett lägre pris än de grupper som har starkare ekonomiska förutsättningar (potentiellt starkare, varför jag valde ordet “förutsättningar”).

Med den logiken så vore det rimligt att inkludera sjukpensionärer som är den grupp av dessa tre som sett till hela livet är mest utsatt ekonomiskt.

Hejsan @Myrtle124!

Superbra fråga!

Den främsta (och nog enda) anledningen varför sjukpensionärer inte är med i målgruppen för seniorabonnemang hos oss är för att hemsidan inte kan känna av om man är sjukpensionär eller inte. Däremot är det något som kan justeras i efterhand i kontakt med kundservice. I sånt fall behöver man bara inkomma med intyg så går det att ordna. :slight_smile: Om jag inte är helt ute och cyklar så är det från Försäkringskassan man kan få ett sådant intyg.

Hallå Hallon! 

Hur ändrar jag ena abonnemanget till att vara för barn under 18 år?

Vill ju inte ha massa onödiga kostnader om dottern skulle råka ringa något konstigt nummer eller om man får något betalsamtal. 

Hur får jag även så att båda abonnemangen är hemliga? 

Mvh Daniel med dotter. 

Hej

Kan man boka ett abbonemang som ska börja 1 januari 2021?

Kan man få ett paketpris om man bokar både abbonemang för iPhone för att ringa och sms:a samt mobilt bredband för att surfa på iPad. 

Dessa fråga gäller för min bror som är 65 i juni nästa år.

Mvh Cecilia

Användarnivå 6
Emblem +1

Hej

Kan man boka ett abbonemang som ska börja 1 januari 2021?

Kan man få ett paketpris om man bokar både abbonemang för iPhone för att ringa och sms:a samt mobilt bredband för att surfa på iPad. 

Dessa fråga gäller för min bror som är 65 i juni nästa år.

Mvh Cecilia

Du skulle behöva kontakta Hallons kundtjänst, vardagar 9-16

https://support.hallon.se/hc/sv/requests/new?brand=hallon

Användarnivå 2

Var har 50gb, 100gb, 200gb för 55plus gått.

Användarnivå 6
Emblem +8

Var har 50gb, 100gb, 200gb för 55plus gått.

Hej @uitje!

Vi har anpassat våra abonnemang och satsat på förmånligare priser för 55+. Däremot kan du såklart även teckna våra ordinarie abonnemang på 50 GB & 100 GB. 

200 GB finns enbart för mobila bredbandsabonnemang. 

Ha det fint!

Användarnivå 2

Barn, ungdom & student:

Abonnemang

8 GB

16 GB

50 GB

100 GB

200 GB

Pris/månad

99:-

149:-

249:-

299:-

349:-

Detta har du  skrivat.

Och när du tittar på denna sida https://www.hallon.se/student  står 200gb mobilabonnemang

Användarnivå 2

Och visst. Denna stupid gammel manniskor dem vet ingenting om mobil, tablet eller dator. De är gammel och har inga vänner och behöver ingen kontakt med barn och barnbarn specielt inte nu i covidpandemin. De har aldrig hört av Youtube, läser ingen tidning på mobilen etc. etc. So vad skulle de göra med 100 gb.

De behöver inte den tidigare förmånlige priser för 50gb, 100gb eller 200gb.

Användarnivå 6
Emblem +8

Hej igen!

Barn, ungdom & student:

Abonnemang

8 GB

16 GB

50 GB

100 GB

200 GB

Pris/månad

99:-

149:-

249:-

299:-

349:-

Detta har du  skrivat.

Och när du tittar på denna sida https://www.hallon.se/student  står 200gb mobilabonnemang

Javisst, det har du rätt i. Det finns även 200 GB just här, men det är enbart för student/under 18 år. :blush: Bra fångat!

Och visst. Denna stupid gammel manniskor dem vet ingenting om mobil, tablet eller dator. De är gammel och har inga vänner och behöver ingen kontakt med barn och barnbarn specielt inte nu i covidpandemin. De har aldrig hört av Youtube, läser ingen tidning på mobilen etc. etc. So vad skulle de göra med 100 gb.

De behöver inte den tidigare förmånlige priser för 50gb, 100gb eller 200gb.

Jodå, det är såklart tråkigt att du uppfattar det på det sättet. Det är absolut inte det som är tanken. Vi har helt enkelt sett över vad som efterfrågas av våra kunder och försökt optimera vårat erbjudande därefter.

Tack för din feedback kring detta och hur det landade hos dig - jag ser till att det hamnar hos ansvarig så att vi kan ha med oss det i framtiden också!  :blossom:

Om du vill så kan du skicka mig ett PM här på forumet så kan jag se över vad du har för erbjudande just nu och om vi kan hitta något som fungerar bra för dig! ​​​​​

Användarnivå 4
Emblem +1

@Linnea 

Ni har tagit bort de flesta fördelaktiga abonnemang för 55+. Det är väldigt tydligt att ni tycker att de ska vara kunder hos andra operatörer. Jag är helt övertygad om att ni kommer att lyckas skrämma bort alla 55+, så er strategi kommer säkert att lyckas.

De flesta företag har speciellt bra abonnemang för 55+ och ni går andra vägen. Helt obegripligt!!!

Vi kommer att lämna er för företag som är välvilligt inställda mot “seniorer”.

Användarnivå 6
Emblem +1

@Linnea 

Vi har börjat avveckla våra abonnemang hos hallon pga er oförskämda hantering av seniorkunder! Skriv rent ut istället att ni inte är intresserade av den kundkategorien!

Användarnivå 2

Ja måste säga att nu är jag helt besviken.

Du skriver : ‘Vi har anpassat våra abonnemang och satsat på förmånligare priser för 55+. ‘

‘………..  och försökt optimera vårat erbjudande därefter. ‘

Student : 8 gb - 49.- i 4 mån därefter 99.-

55plus   : 8 gb - 59.- i 4 mån därefter 119.-

( 3 gb - 44.- i 4 mån därefter 89.-)

Tidigare 55plus och student hade samma pris!!!

Student kan välja mellan :          8 gb, 16 gb, 50 gb, 100 gb, 200 gb

55plus kan välja mellan   : 3 gb, 8 gb, 16 gb

Hur förmånligt är det??

Användarnivå 6
Emblem +1

Ja måste säga att nu är jag helt besviken.

Du skriver : ‘Vi har anpassat våra abonnemang och satsat på förmånligare priser för 55+. ‘

‘………..  och försökt optimera vårat erbjudande därefter. ‘

Student : 8 gb - 49.- i 4 mån därefter 99.-

55plus   : 8 gb - 59.- i 4 mån därefter 119.-

( 3 gb - 44.- i 4 mån därefter 89.-)

Tidigare 55plus och student hade samma pris!!!

Student kan välja mellan :          8 gb, 16 gb, 50 gb, 100 gb, 200 gb

55plus kan välja mellan   : 3 gb, 8 gb, 16 gb

Hur förmånligt är det??

Det är ju helt uppenbart att det är direkt kundfientligt. Vår familj röstar med fötterna och håller på att lämna Hallon.

Användarnivå 4
Emblem +1

@Linnea 

Det här skeva förhållandet som Hallon nu har skapat, borde de se över omgående.

Inga 55+ kommer ju att söka sig till Hallon. Är det meningen?

Användarnivå 6
Emblem +8

Hej på er!

@AntonS @Boo @uitje 

Tack så jättemycket för att ni tar er tiden att framföra er feedback kring detta, det är väldigt värdefullt för oss och jag har framfört kommentarerna ni lämnat här till ansvariga hos oss. Vi ser ständigt över vår produkt för att hålla konkurrenskraftiga priser.

Visserligen är abonnemangen för student väldigt förmånliga, men det är även abonnemangen för 55+ om du jämför dessa mot ordinarie prisplan. Prissättningen är anpassad efter tidigare feedback och insikter vi fått av våra kunder i just berörd målgrupp. 

Som sagt tar vi dock naturligtvis åt oss av er feedback kring prissättningen och kommer ha det med oss i framtida arbete med priser och produkter. 

Tack för att ni engagerar er! :heart_decoration:

Användarnivå 6
Emblem +1

Hej på er!

@AntonS @Boo @uitje 

Tack så jättemycket för att ni tar er tiden att framföra er feedback kring detta, det är väldigt värdefullt för oss och jag har framfört kommentarerna ni lämnat här till ansvariga hos oss. Vi ser ständigt över vår produkt för att hålla konkurrenskraftiga priser.

Visserligen är abonnemangen för student väldigt förmånliga, men det är även abonnemangen för 55+ om du jämför dessa mot ordinarie prisplan. Prissättningen är anpassad efter tidigare feedback och insikter vi fått av våra kunder i just berörd målgrupp. 

Som sagt tar vi dock naturligtvis åt oss av er feedback kring prissättningen och kommer ha det med oss i framtida arbete med priser och produkter. 

Tack för att ni engagerar er! :heart_decoration:

Vackra ord kan många prestera, men det är alltid handlingen som räknas, och i detta fall är det väldigt uppenbart att 55+ ska bort från Hallon.

Användarnivå 2

‘Prissättningen är anpassad efter tidigare feedback och insikter vi fått av våra kunder i just berörd målgrupp.’

Så 55plus vill hellre ha :     3 gb - 44.- i 4 mån därefter 89.-

än tidigare priset    :      8 gb - 49.- i 4 mån därefter 99.-

och om tittar på gb-priset där är 55plus 3 gb den allra dyraste abonnemanget!

Användarnivå 6
Emblem +8

Vackra ord kan många prestera, men det är alltid handlingen som räknas, och i detta fall är det väldigt uppenbart att 55+ ska bort från Hallon.

@Boo

Jag förstår helt och hållet din feedback kring detta - och hur ändringen i abonnemangsformen har landat hos dig.

Det enda jag kan göra just nu är dock som jag sagt ovan - att vara tydlig i min kommunikation med ansvariga hur detta landat hos er som kunder, meddela er att jag har framfört detta & orsaken till ändringarna. Jag försöker vara så transparent som möjligt.

Användarnivå 4
Emblem +1

@Boo

Jag förstår helt och hållet din feedback kring detta - och hur ändringen i abonnemangsformen har landat hos dig.

Det enda jag kan göra just nu är dock som jag sagt ovan - att vara tydlig i min kommunikation med ansvariga hur detta landat hos er som kunder, meddela er att jag har framfört detta & orsaken till ändringarna. Jag försöker vara så transparent som möjligt.

Det förstår man ju att det inte är du Linnea som bestämmer om det, men Hallon borde vara intresserade av att rätta till sina misstag snabbare.

Användarnivå 3
Emblem +3

Undrar vad anledningen är till att man gör en sådan “förbättring” för 55+?

Måste ju ha med att göra att man vill inte ha fler äldre kunder, men varför?

Användarnivå 4
Emblem +1

Ja, någon annan slutsats går det ju inte att dra. Hallon försöker se till att den kundgruppen absolut inte växer.

Användarnivå 3
Emblem +3

Ja, någon annan slutsats går det ju inte att dra. Hallon försöker se till att den kundgruppen absolut inte växer.

Tur vi hann skaffa våra 55+ abonnemang innan ändringen. Vi är annars riktigt nöjda med Hallon, men jag har slutat rekommendera det numera, finns ju andra operatörer som gärna vill ha 55+.

Användarnivå 6
Emblem +1

Tur vi hann skaffa våra 55+ abonnemang innan ändringen. Vi är annars riktigt nöjda med Hallon, men jag har slutat rekommendera det numera, finns ju andra operatörer som gärna vill ha 55+.

Vi har också slutat att rekommendera Hallon till 55+

Jag antar att det var Hallons mening med att så kraftigt försämra dessa prisplaner.

Användarnivå 6
Emblem +1

@Boo

Har du fått nån klarhet i orsaken till de kraftiga försämringarna för 55+ än. Det har ju snart gått tre veckor sen du skrev detta.

Svara

Static Template