FAQ

Överlåtelse/ägarbyte 🔁

Överlåtelse/ägarbyte 🔁
Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 2161 kommentarer

Det kan finnas anledningar till att behöva byta namn/ägare på den som står på ett abonnemang. Ett av barnen kanske har fyllt 18 och det är dags att stå på egna ben - det vill säga att det är dags att betala för sitt eget abonnemang.

Som det ser ut idag har vi på hallon inte de system som krävs eller kapaciteten för att kunna hantera överlåtelser eller ägarbyten. Vi jobbar dock med att ta fram en lösning på hur vi ska kunna erbjuda detta på ett så bra och smidigt sätt som möjligt i framtiden då vi förstår att det är en efterfrågad funktion.

Om du behöver byta ägare hos oss i samband med att du ska flytta ett nummer till eller från oss kan det dock ibland gå att lösa det hos den andra operatören, innan du gör flytten.

​​​​​Tips! Du kan, om du ska flytta in ett nummer till oss på hallon och har tecknat ett abonnemang i fel personnummer, ångra abonnemanget inom 14 dagar och istället teckna upp ett nytt abonnemang i rätt personnummer.

Ytterligare något som kan hjälpa under tiden vi jobbar på detta är ju att den som är ägare av abonnemanget inte nödvändigtvis behöver stå på kortet som är registrerat för betalning, så vem som helst kan betala för abonnemanget i fråga om ni önskar.

Vi delar heller ingen information till nummerupplysningen, vilket gör att det inte kommer stå felaktig information på några nummerupplysningssajter eller liknande.

31 svar

Ok, efter att ha varit kund hos er i 5 år och efterfrågat tjänsten att kunna göra ägarbyte/överlåtelse av nummer under flera år inser jag följande:

1. Ni kommer inte att fixa denna tjänst
  2. Ni ljuger efter som ni skriver “Vi jobbar dock med att ta fram en lösning på hur vi ska kunna erbjuda detta på ett så bra och smidigt sätt som möjligt i framtiden då vi förstår att det är en efterfrågad funktion.” Eftersom merparten av andra telefonoperatörer har denna tjänst så är det ju ingen svår och omöjlig teknik utan det kan bara bero på att ni inte bryr er om era kunders behov. Var ärliga istället och skriv som det är att ni inte jobbar på det och inte tänker lösa problemet utan man får välja en annan operatör.
  3. Hallan kan man inte rekommendera.

Hälsningar Martin

Det är riktigt illa, andra operatörer har löst detta sedan NMT-tiden, så vi skicka pengar på 0.01 sekunder över swish, identifiera oss på bland annat Försäkringskassan, skatteverket OCH Hallon, för att deklarera, söka föräldrapeng mm. Men flytt av kunduppgifter så att en person kan ta över ett abonnemang det är OMÖJLIGT! Är väl inte värre än att ägaren verifierar bytet med bank-id. Hur svårt kan det vara? Det är faktiskt jäkligt illa!

Ok, efter att ha varit kund hos er i 5 år och efterfrågat tjänsten att kunna göra ägarbyte/överlåtelse av nummer under flera år inser jag följande:

1. Ni kommer inte att fixa denna tjänst
  2. Ni ljuger efter som ni skriver “Vi jobbar dock med att ta fram en lösning på hur vi ska kunna erbjuda detta på ett så bra och smidigt sätt som möjligt i framtiden då vi förstår att det är en efterfrågad funktion.” Eftersom merparten av andra telefonoperatörer har denna tjänst så är det ju ingen svår och omöjlig teknik utan det kan bara bero på att ni inte bryr er om era kunders behov. Var ärliga istället och skriv som det är att ni inte jobbar på det och inte tänker lösa problemet utan man får välja en annan operatör.
  3. Hallan kan man inte rekommendera.

Hälsningar Martin

Jag vill att flytta abonnemang från mitt namn till min mans namn.

Hejsan @Maher83!

Jag flyttade din tråd till denna som redan har svar på din fråga. :slight_smile:  Hojta till om det dyker upp några följdfrågor!

Jag vill att flytta abonnemang från mitt namn till min mans namn.

Hej,

Har ni löst frågan om flytt? Min son har blivit myndig och vill ta ansvar för sitt abonnemang själv. Det är ju trots allt 11 månader sedan ni skrev att ni tittade på det.

Mvh

Tomas

just nu betalar min mamma för mitt abbonemang jag skulle vilja föra över det till detta kontot så jag kan betala för det varje månad istället. är det möjligt?

Hejsan @Fionadolan!

Jag flyttade din tråd till denna som redan har svar på din fråga. :slight_smile:  Hojta till om det dyker upp några följdfrågor!

just nu betalar min mamma för mitt abbonemang jag skulle vilja föra över det till detta kontot så jag kan betala för det varje månad istället. är det möjligt?

Användarnivå 1

Hej

Ifall jag köper nytt abonnemang hos er med sommarerbjudandet ni har, kan jag då avsluta det befintliga abonnemanget jag har hos er och flytta över mitt nummer till den nya? Hur går jag tillväga isåfall. 

Hejsan @Comanche

Jag flyttade ditt ärende till denna tråd så du kan hitta svaret på din fråga.

Allt gott😊

Användarnivå 1

Hej!

Jag har ett abonnemang med mitt eget nummer och mina två barns nummer. Nu vill ett av barnen skapa sitt eget abonnemang och behålla sitt nuvarande mobilnummer. Hur gör vi?

Med Vänlig Hälsning,

Bodil

Hej @Bodillio

Jag flyttade ditt ärende till denna om hur du kan hitta svaret på din fråga!

Allt gott :grinning:

Hej

Ifall jag köper nytt abonnemang hos er med sommarerbjudandet ni har, kan jag då avsluta det befintliga abonnemanget jag har hos er och flytta över mitt nummer till den nya? Hur går jag tillväga isåfall. 

Användarnivå 1

Hej!

Min son har nu fyllt 18 år.

Han är fortfarande student. Jag skulle vilja överföra hans konto på honom och reg hans kontokort istället. 

Hejsan @JennyLandgren !

Jag har lagt till ditt ärende i denna tråd där du hittar svaret på din fråga :grinning:

Säg till om det är något mer du undrar över!

Hej!

Jag har ett abonnemang med mitt eget nummer och mina två barns nummer. Nu vill ett av barnen skapa sitt eget abonnemang och behålla sitt nuvarande mobilnummer. Hur gör vi?

Med Vänlig Hälsning,

Bodil

Hej!

Min son har nu fyllt 18 år.

Han är fortfarande student. Jag skulle vilja överföra hans konto på honom och reg hans kontokort istället. 

Nej de kan inte göra det

Användarnivå 6
Emblem +8

Hejsan @Jto64!

Som nämnt ovan erbjuder vi inte överlåtelser idag, utan det behöver genomföras hos den nya operatören i sådant fall. Har de möjlighet att ordna detta åt er?

Jag behöver överlåta mitt nummer till min fru och sedan flytta det till annan operatör. Skall det behöva vara så krångligt idag? BankID är ett utmärkt verktyg ni på hallon kan använda för detta.

hur gör jag för att lösa detta? Min Fru har köpt mobil och abonnemang hos en annan aktör . Anledningen är att de kunde erbjuda ett mycket billigare allternativ.

Hej. Har 4 abonnemang som Jag står för här på Hallon. 2 av dom är mina söners som jag vill att de nu ska stå för själva. De vill behålla abonemangsformen samt sina telefonnummer. De är myndiga och har egna inkomster. 

Hur gör jag/ Vi? 

Mvh/ privia

Hejsan! Jag flyttade din tråd till denna som redan finns där du hittar svar på din fråga. Hojta till om något känns otydligt. :blush:

Hej. Har 4 abonnemang som Jag står för här på Hallon. 2 av dom är mina söners som jag vill att de nu ska stå för själva. De vill behålla abonemangsformen samt sina telefonnummer. De är myndiga och har egna inkomster. 

Hur gör jag/ Vi? 

Mvh/ privia

Användarnivå 6
Emblem +8

Kan man överlåta sitt nuvarande nummer till någon annan som har en annan operatör?

Mvh Robert

@Roberrladan 

Du hittar svar på din fråga i denna tråd. Vi har inte möjlighet att överlåta ett abonnemang hos oss. Däremot om du flyttar numret till en annan operatör i ditt eget namn, kan de kanske ha möjlighet att överlåta abonnemanget när du redan har dem som operatör.

Kan man överlåta sitt nuvarande nummer till någon annan som har en annan operatör?

Mvh Robert

Användarnivå 3
Emblem +2

Sonen är nu myndig och önskar stå själv på sitt nummer och behålla sparad surf. Går det?

Hejsan! Jag flyttade din tråd till denna som redan finns där du hittar svar på din fråga. Hojta till om något känns otydligt. :blush:

Användarnivå 3
Emblem +2

Hej Har 2st abonemang på hallon  som står på mig, en till mig och en åt min dotter. Men nu vill jag att hon ska ta över det ena abonemanget. Hon är över 18 år Hur gör jag? 

Hejsan @Mobilnisse,

Jag flyttade din tråd till denna som redan finns och har svar på din fråga. Det är bara att hojta till om någon fråga eller fundering dyker upp. :slight_smile:

Min dotter är student och jag skulle gärna vilja betala ett lägre pris och behöver inte nödvändigtvis byta kontoinnehavare. Går det?

Det är möjligt, du kan ta en kik på den här tråden som ger dig svar på din fråga samt hur du gör för att byta.:blush:

Läst många frågor och trådar kring detta ämne under flera år, men har inte funnit någon preliminär tid för när ni kan löst det hela. Finns det någon preliminär tid för när ni har lösning?

Min dotter är student och jag skulle gärna vilja betala ett lägre pris och behöver inte nödvändigtvis byta kontoinnehavare. Går det?

Sonen är nu myndig och önskar stå själv på sitt nummer och behålla sparad surf. Går det?

Hej Har 2st abonemang på hallon  som står på mig, en till mig och en åt min dotter. Men nu vill jag att hon ska ta över det ena abonemanget. Hon är över 18 år Hur gör jag? 

Svara

Static Template