Besvarat

Dataportabilitetsfråga: tillgång till dataförbrukning

Hej!

Jag skulle vilja ha tillgång till Hallons siffror för min dataförbrukning per månad i ett maskinläsbart format (CSV absolut helst, helst via ett API). Rimligen ska de kunna tillhandahållas för att jag och andra ska förstå underlaget till vår fakturering och våra behov.

Rimligen bör jag ha rätt till detta i och med GDPRs formuleringar om dataportabilitet, men också i kraft av vanlig anständighet.

Hur går jag tillväga?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang & kontantkort
icon

Bästa svar av Linnea 17 augusti 2018, 16:02

Hejsan @albins!

Tack för din fråga, vad kul att se att du har hittat till forumet!

Jag kommer pinga vår IT-ansvarig @Roger-IT som kan hjälpa dig med detta! 😊

Ha en supertrevlig helg!
Visa original

9 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @albins!

Tack för din fråga, vad kul att se att du har hittat till forumet!

Jag kommer pinga vår IT-ansvarig @Roger-IT som kan hjälpa dig med detta! 😊

Ha en supertrevlig helg!
Användarnivå 2
Hej @albins

Det finns information här om dina rättigheter och hur du går tillväga för att få tillgång till information som hallon har om dig. Det finns viss formalia kring detta för att se till det är rätt person som får tillgång till informationen.

Välkommen till forumet!

Roger
Användarnivå 2
Emblem +7
Njaa....
Det mesta där handlar ju om GPDR. Vad som är intressant är att om inte dagligen, så veckovis, kunna se sin förbrukning. Som exempel har vi Västtrafik, där man kan se varenda resa, Vattenfall där förbrukningen dagligen redovisas. "Vanlig" telefoni där vartenda samtal finns med nr och tid. De flesta företag är måna, om inte tvungna, att kunna redovisa förbrukning per dag eller t.o.m timme. Åven flerfaktorstyrda värdemängder är i många sammanhang ett måste. T.ex. har en fondförvaltare böket med att samköra utländskt fondinnehav per dag i kombination med valutakurserna per dag. Dock är detta extremt dynamiskt. Men principen är klar.

Tre har ju sina pdf-dokument av olika sammanställningar som man utan kostnad kan läsa eller ladda ner. Om än lite svårt att tyda eftersom olika objekt har olika perioder. Att hos många leverantörer gå in på Mina Sidor och titta på förbrukningen ger inte mycket eftersom det ändå inte uppdateras - vilket Tre t.o.m. erkänt.

Förbrukningen hos Hallon finns givetvis för varje dag, och det kan inte vara svårt att läsa av databasen med en enkel query och utifrån det generera åtminstone ett PDF-dokument. En Excelfil vore givetvis mums, men funktionerna för rapportgenerering är tyvärr oftast layoutdesignat.

Det nämndes någonstans i forumet om någon "experimentell" app? hur hittar man den?

Mer specifikt står det
"Om du skickar flera begäran om registerutdrag, kan vi komma att ta ut en avgift. Registerutdraget kommer att skickas till dig inom 30 dagar från det att vi tog emot begäran. Om utdraget är omfattande så att vi behöver mer tid eller om vi av någon anledning inte kan genomföra din begäran, meddelar vi dig detta. Registerutdraget kommer av säkerhetsskäl alltid att skickas till din folkbokföringsadress. Vänligen skicka din begäran till

HI3G Access AB
Att. Dataskyddsombud
Box 30213
104 25 Stockholm"

Man ska inte behöva utnyttja sig av datalagstiftningen för att få sina regelbundna förbrukningsuppgifter och för detta får man inte heller ta ut någon avgift. Detta är färskvara för konsumenten, så att denne kan hålla koll och jämföra sin mobils data och leverantörens data.

Att köpa in tjänsten från HI3G Access AB kan inte vara dyrt eftersom det redan finns, och dessutom är kostnadsfritt - eller inbakat i Tre's priser. Jag tror det är något många skulle uppskatta. Framför allt när det gäller att stämma av betalning och förbrukning. Hallon skulle definitivt tjäna på att lägga onödig tid på den administrationen. Om inte annat, så måste Hallon ändå få in förbrukningssiffrorna regelbundet, och att göra en översikt och en detaljspec. kan inte vara svårt. Ni har ju redan ett fint gränssnitt för att ladda ner fakturan, det är bara att göra några script på samma sätt.

För att inte belasta forumet med tekniska detaljer, så går det bra att besvara de tyngre bitarna i ett meddelande. Hoppas @Roger-IT kanske kan svara enkelt här och ta det systemtekniska i ett PM.

Allt är resurskrävande, men vi på forumet kanske kan bidra med både det ena och det andra...
Skulle tippa på att det var lite av detta som @albins var inne på?

/Hamilton
Tack @Roger-IT! Jag är lite osäker på om du svarar på min fråga, men jag fortsätter; när jag har skickat in en skriftlig begäran med leg osv, vad händer då? I vilket format får jag mina uppgifter, hur ser de ut, och hur får jag dem?

@Hamilton: jag är helt okej med data i precis hur hög upplösning som helst, så länge den är maskinläsbar. Att summera en miljard väldigt specifika dagaposter per månad är ingen fara!
Användarnivå 2
Emblem +7
@Roger-IT Vad menar du med maskinläsbar? Läsbarheten vad det gäller processorn kan inskränka sig till en bit, eller q-bits, om man har de resurserna. Och hur räknar du fram en miljard dagsposter? Att summera dem finns det olika algoritmer att tillämpa, så det är inga problem. Svårt att tolka om det var ironi eller oklara fakta...?

Fortfarande saknar vi lite klara detaljer i våra frågeställningar!
Användarnivå 2
Hej @albins och @Hamilton

Nu blev det jättemånga frågor och förslag på en gång men jag ska försöka kommentera en del i alla fall.

@albins , bra att du har skickat in en begäran enligt konstens alla regler. Jag är inte jurist så det är bra att dataskydsdsombudet får titta på din begäran. Om den är OK så ska vi kunna lösa att du får dina uppgifter maskinläsbart. Men eftersom GDPR nyligen landat och det är mycket som ska tolkas vill jag inte uttala mig bergsäkert i den frågan.

@Hamilton Vi arbetar kontinuerligt med mina sidor och informationen där. På PDF fakturan får du väldigt detaljerad information om din förbrukning men för innevarande period är informationen mer begränsad (till antal samtal, SMS och hur mycket data du har kvar). Frågan om mer detaljer för innevarande period finns i vår backlog men då vi arbetar med många projekt på IT kan jag inte säga när detta kommer att lanseras.

Må gott och kul att ni är så engagerade på forumet.

Trevlig helg!

Roger
@Roger-IT Vad menar du med maskinläsbar? Läsbarheten vad det gäller processorn kan inskränka sig till en bit, eller q-bits, om man har de resurserna.

Ett format som är regelbundet och någorlunda enkelt att läsa med ett program, t.ex. tidsstämplar i något standardformat och sedan bytes in följt av bytes ut på något sätt som kan separeras av en dator (siffror i text normaliserade till N siffror dvs med nollor i början om talet är kortare, eller separerat med komma eller tabbar, eller något annat), eller XML, eller JSON, eller...

Men det kanske blir lättare om jag beskriver vad jag faktiskt vill göra: jag vill, någorlunda automatiskt, få statistik över hur mycket data Hallon tycker att jag har använt per månad. Så länge jag får hyfsat bra data som jag kan läsa med ett program kan jag generera all statistik jag önskar i vilket format som helst själv -- men då måste jag kunna läsa datan.

Det kan vara så att PDFerna från fakturorna faktiskt går att omvandla till något jag faktiskt kan behandla, men helst skulle jag vilja slippa den enorma och helt onödiga omvägen eftersom Hallon redan har datan i en dator någonstans och rimligen kan (och eventuellt också är lagligen skyldiga under GDPR) att tillhandahålla den.

Och hur räknar du fram en miljard dagsposter?

Det var lite av ett "jag tar i med ett antal som vore onödigt stort", men i princip skulle ett lite korkat system kunna generera en miljard poster om det rapporterade dataförbrukningen med tillräckligt hög upplösning i tid. I princip kan ju upplösningen göras hur hög som helst (förutom att vi inte har hur precisa klockor som helst) eftersom tid är kontinuerligt: det är bara att mäta mer ofta.

Så Hallon skulle, om de hatade mig, kunna ge mig min CSV som jag bad om, men med en mätpunkt för min dataförbrukning var tredje millisekund. Då skulle det bli över en miljard poster per månad att räkna ihop. Om de istället mätte 12 gånger per millisekund skulle det bli en miljard poster per dag. Sen vore det förstås inte en så bra idé, eftersom de flesta posterna skulle vara noll (eller, om de ger mig en räknare för total anvädning, samma siffra).

Att summera dem finns det olika algoritmer att tillämpa, så det är inga problem. Svårt att tolka om det var ironi eller oklara fakta...?

Det var nog det senare!

Men okej, jag har också åtminstone två sammanhang till den här frågan som kanske är relevanta för att förstå vad jag håller på med. För det första så ser jag dataportabilitetsreglerna i GDPR tillsammans med reglerna för dålig säkerhet som lagens två absolut viktigaste egenskaper. I princip vore det möjligt att ha en värld där all data som alla samlar om oss är öppen och maskinläsbar med tydliga gränssnitt som kan användas av datorer. Det innebär att jag, om jag vill, exempelvis borde kunna ansluta till min bank med ett program jag har skrivit och hämta min transaktionshistorik för att automatiskt bokföra den. Men det tillåter mig också, vilket är mer viktigt, att använda ett program som någon annan har skrivit för att göra samma sak.

Problemet är att det i princip finns ett negativt incitament för företag att utveckla den typen av gränssnitt, förutom att det också innebär lite arbete att se till att de finns, fungerar, och att drifta dem (men inte mycket; de borde redan ha dem). Min bank kan ju, för att ta ett exempel, tvinga mig att använda deras app, där de kan styra vad jag gör, vilka tjänster jag köper osv, om de har monopol på min information. Och plötsligt är hur bra banken är på att göra en app ett viktigt kriterie i mitt val av bank -- kanske till och med viktigare än om jag litar på dem i övrigt, om de är etiskt rimliga, och så vidare, eftersom appen är min vanligaste interaktion med min bank. Som jag uppfattar GDPR är intentionen att ändra på den incitamentsstrukturen genom att helt enkelt tvinga operatörer att göra det möjligt att interoperera med dem. Om det sen funkar i praktiken vet vi inte ännu -- det är det jag och många andra just nu håller på att testa.

För det andra så finns det ett utbrett problem med just internet- och telekomoperatörer som inte så mycket är ett monopol som ett krånglopol. Eftersom abonnemangsbestämmelserna är så komplexa så är det nästan omöjligt att göra rättvisa prisjämförelser mellan leverantörer. Det här blir ännu värre i och med möjligheten att spara data (som i övrigt är jättebra och borde ha varit där sedan länge), eftersom den innebär att man kan kompensera tillfälligt hög användning med sparad data på ett sätt som gör att man nästan måste simulera fram kostnaderna. Det här är dock en sak som datorer är jättebra på, så min förhoppning är att någon (helst inte jag) gör en webbsida där man som kund kan logga in, välja sin operatör, och sedan låta webbsidan (med ens medgivande, hur det nu går till) ansluta till operatörens gränsnitt, hämta ens riktiga förbrukning, och presentera jämförelser med hur mycket samma användning skulle ha kostat hos alla andra operatörer. Lite liknande hur elprisjämförelseföretagen fungerar.

Om man säger så här: jag tror inte direkt att en sådan värld skulle missgynna Hallon. Såvitt jag kan avögra är de åtminstone hälften så dyra som andra operatörer jag sett.

I princip är ju de här två problemen ett och samma problem: marknadsekonomin fungerar bara som den ska genom att slå ut dåliga aktörer och låta bra aktörer vinna genom konkurrens om konkurrensen är rättvis och öppen, vilket förutsätter att alla konsumenter är fritt rörliga och har perfekt tillgång på information. Vilket de förstås aldrig är eller har -- men man kan ju försöka göra det bästa av situationen.

Till slut: @Roger-IT: jag har inte faktiskt skickat min ansökan än (men jag styr upp det nästa vecka). "Jag vet inte" är ett helt okej svar -- då väntar jag och ser vad som kommer!
Användarnivå 2
Emblem +7
Hoppa över detta om du inte är IT-nörd!

@albins Vad du beskriver var just den problematik jag tog upp. Efter över 20 år i branschen har jag jobbat med inhämtande, summering och vidare distribution och access via olika gränssnitt mot databaser. Så jag är väl insatt i problematiken. Och det är givetvis inte lätt när det gäller att hantera ungefär 80% av befolkningens användning av mobiler, plattor och PC.

Paketstorleken optimalt sett MTU ligger på 1500 bytes, vilket troligtvis är den minsta enheten man använder som mätenhet. Sedan förpackas paketen enligt de olika protokoll som normalt används enligt OSI-modellen. För varje skikt kapslas det ihop större paket med checksummor och annat. Sedan når detta mottagaren som enligt en väl definierad standard upp paketen och gör det läsbart eller presenterbart i någon form..

Trafiken lagras och summeras i realtid i varje sändare/mottagare varefter innehållet i paketen dumpas. Kvar finns alltså trafiken summerad i realtid. Den kompletta trafiken passerar givetvis operatören i sin helhet. Man kan ju i de flesta mobiler se sin förbrukning och t.o.m. sätta varningsnivåer. Även i routrar av klass finns det trafikmätning.

Men det svåra är givetvis att för operatörerna samla in ca 80% av befolkningens förbrukning när det gäller mobiler, plattor PC och diverse annat. Och då är det inte bara begränsat till Sverige.

Förbrukningen i MTU räknat är inte så svårt att summera, men identifikationen tar både kraft och utrymme. Men som vi ser idag har de stora aktörerna som Google och Facebook tillgång till kvantdatorer och AI som gör det möjligt att t.o.m. semantiskt analysera text. Även andra informationsmängder kan med AI analyseras på en allt högre metanivå.

Nu har man på KTH kommit fram till en metod där man kan märka upp datapaketen så att de snabbare når mottagaren. Upp till 100 gbps är testat och klart. Även problemet med svarstiderna som ofta är problemet när det gäller samtal kan förbättras med en faktor av ca 5.

Visst är allt detta en teknisk nivå som kräver kunskaper utöver det normala, men det går trots allt att se att det rör sig om hög komplexitet och inte lättlösta tekniska problem. I detta nya är man även tveksam till om operatörerna kommer att klara av det.

Men med dagens kapacitet finns det helt klart möjligheter att ha ett gränssnitt av önskad typ mot sin förbrukning som är registrerad av operatörerna eller de företag man anlitat för mätningen. Men att göra ett identifierbart uttag av data är kostsamt att göra i realtid, därför väljer man periodvisa uttag, oftast i samband med fakturering. Detta är inte att förväxla med "triggers" som kan indikera överskriden mängd data. Men givetvis vill man ha omedelbar återkoppling, i dagens läge får man nog hålla kollen på sina respektive enheter och stämma av mot fakturan.

Delning av surf har vi redan haft uppe, men ett taggmoln hade kanske varit bra så att man lätt hittar vad som gäller. @Linnea har lagt in det redan: Dela Surf eller vad det nu var. Det var efter en diskussion vi hade, så visst är Hallon lyhörda för åtminstone vad som är realiserbart.

Och Vad det gäller GPDR, så har det landat ganska bra, men har man frågor, så kan man enkelt kontakta dem: Datainspektionen
Annat mer tekniskt finns här:https://https:// https://www.iis.se/

För Hallon är detta givetvis något som inte kan högprioriteras, det förstår vem som helst. Men man kan ju jobba så smått med det i bakhuvudet när man utvecklar annat som kan vara relaterat. På forumet finns det säkert många med kunskaper och en vilja att kanske frivilligt medverka till viss utveckling.

Tyvärr är forumet lite enkelt i sin struktur, så det kan kanske upplevas belastande när långa dialoger förs, när man egentligen bara vill ha ett enkelt svar på en enkel fråga. Ett problem är att många har svårt att hitta redan givna svar så supporten måste upprepa det gång på gång. Huvudportalen till FAQ är ju Kundservice men det är inte så lätt att hitta hit eftersom man måste scrolla ned till botten.

Det går givetvis att ändra, men av koden att döma är det outsourcat till Cloudfront/Amazon, men jag kan ha fel. Dock borde man ha en kategori med lite friare och utvecklingsorienterade och tekniska dialoger.

Ha ett bra Hallon! /Hamilton
Användarnivå 2
Emblem +7
Detta är så omfattande och är väl inte något som platsar i detta forum som mer handlar om korta frågor och enkla svar. Bättre att ta dialogen via PM eller på Facebook eller Google plus.

Så vi får hoppas att frågemängden får sina svar så småningom. Tills vidare får vi väl i enkla ordalag hjälpa Hallon besvara enklare frågor eller tipsa om länkar där svaret ofta redan finns.

Ha det hallon!

Svara

Static Template