hallon

HJÄLP! Kan ej beställa nytt SIM kort. Ingen hjälp från kundtjänst.

• 17 August 2022
  • 3 kommentarer
  • 244 visningar

Jag är snart 94 år.

Jag har överlevt 3 strokes. Knappt.

Jag är nästan blind, kan inte längre skriva själv, och behöver hjälp med det mesta av min administration och telefoni.

Jag har en dotter som är bosatt i England.

Jag har inga andra anhöriga i Sverige, ingen alls som kan hjälpa till.

Endast min dotter.

Jag bor på ett äldreboende där personalen har inte möjlighet att hjälpa till med annat än min dagliga omvårdnad.

Därför har jag registrerat i Skatteverkets folkbokföring särskilt postadress i England, så att min dotter kan få all min post och hantera det som behövs.

För jag kan inte göra det.

Min hemadress är fortfarande i Sverige.

För 2 månader sedan dog min mobiltelefon. Batteriet är totalt slut, och telefonen sprack.

Min dotter som bor i England har köpte en ny telefon för mig.

Jag kan inte hantera min telefon, jag vet inte hur jag ska byta SIM-kort och konfigurera det nya SIM-kortet.

Jag behöver att min dotter ska byta SIM-kortet och konfigurera den nya telefonen.

Jag fick hjälp av äldreboendet att posta mitt SIM-kort till min dotter för en månad sedan, men det verkar ha gått bort i posten.

Därför behöver jag beställa ett nytt SIM-kort från Hallon.

Enkelt, kan tänkas.

Men det gick inte.

Mardrömmen började när vi upptäckte att Hallon fortfarande inte har uppdaterat min adress. Adressen som står på mina sidor är till mitt förra äldreboende, som stängdes for 3 år sedan.

För 3 år sedan sade Hallon att de skulle uppdatera min adress automatiskt från Folkbokföringsregistret.

Efter 3 dagar, efter att ha blivit utkastad 8 gånger från Chatten och efter mer än 15 timmars väntan fick jag idag chatta med Mohammad från Hallon.

I 30 minuter gick vi i cirklar. Han började med att informera mig att Hallon inte kan uppdatera min adress eftersom jag är utflyttad från Sverige.

Jag förklarade att jag bor kvar i Sverige, men har postadressen i England pga. min dotter ska kunna hantera min administration.

Jag bad honom uppdatera mina sidor med min nuvarande hemadress, och att nytt sim skulle skickas till mig.

Han verkade inte fatta vad jag sade. Han fortsatte skriva att Hallon inte kan uppdatera min adress och inte kan skicka nytt SIM eftersom jag inte har adress i Sverige.

Jag bad honom vara mer uppmärksam på vad jag säger och bifogade personbevis från Skatteverket med min adressinfo.

Han upprepade att adressen inte kan uppdateras och jag kan inte få ett nytt SIM kort.

Vi kom ingenvart.

Jag bad honom hjälpa mig få kontakt med verksamhet eller supportansvarig chef.

Han sade:

"Dessvärre så är det inte möjligt. I och med att våra leveranser skickas till registrerade postadressen hos Skatteverket så kommer vi inte kunna skicka ett nytt SIM kort till dig eftersom din postadress är i England."

Det var det.

Jag kan inte få någon som helst hjälp med att fortsätta använda mitt telefonabonnemang, men givetvis så får jag fortsätta betala månadsavgift.

Jag fattar inte att Hallon har mage att säga att de har seniorabonnemang när så många seniorer har inte en chans att klara sig i djungeln av Hallon support.

Finns det någon som kan hjälpa till?

Eller kommer Hallon att fortsätta diskriminera en gammal människa och tvinga mig stänga mitt abonnemang och förlora över 100 GB av oanvänt data?

Hoppas på det bästa.

PS

Och ja, det är min dotter som hjälpte till med att skriva detta.

Hoppas att hon inte är den enda människan som bryr sig, för trots sina goda sidor kan hon inte producera Hallon SIM kort...

DS

Detta ämne är stängt för kommentarer

3 svar

Halloj @TanjaMal!

Beklagar verkligen att du stött på utmaningar med ditt hallonabonnemang. En viktig del av vår kultur är att vi ska upplevas enkla men det är såklart upp till var och en att bestämma.

Hallon är en väldigt digital operatör och för vissa passar det som handen i handsken men det kan såklart bli mer utmanande beroende på ens digitala tillgänglighet. Jag ska inte ljuga och säga att hallon passar alla seniorer - eftersom vi är såpass digitala. Hos vissa är vi kanske inte det bästa alternativet.

Er situation skulle jag tråkigt nog säga är ett av dom fallen i hänsyn till omständigheterna. Eftersom våra system hämtar information från Skatteverket och ni inte är folkbokförd i Sverige blir det en käpp i hjulet i våra system när ni försökt beställa ett SIM-kort. Allt hos oss som är kopplat till ens adress kontrolleras vid varje beställning med Skatteverket och om det är inte folkbokfört i Sverige blir det ett stopp.

Vi vill verkligen inte att någon ska misstro att vi inte önskar ha er som kund - vi är verkligen glada över att du har valt oss som din operatör - men om vi inte kan matcha behoven hos er och det ställer till problem vill vi såklart inte att man ska känna sig bunden.

Du och din dotter verkar som underbara människor och jag hoppas verkligen det bästa för er båda!

@Martin Men VARFÖR behövs en svensk adress för att tex beställa e-SIM? Det finns ingen svensk lag på det. Jag har varit Hallon-kund i minst sex år, med två abonnemang, men tydligen måste jag säga upp dem nu eftersom jag tappat bort mitt SIM-kort och flyttade från Sverige för ett år sedan? Mina föräldrar har inte varit skrivna i Sverige på mer än tio år men har ändå både abonnemang och e-SIM med Tele2. Så det här verkar helt och hållet vara er policy, inget annat. 

@Martin Men VARFÖR behövs en svensk adress för att tex beställa e-SIM? Det finns ingen svensk lag på det. Jag har varit Hallon-kund i minst sex år, med två abonnemang, men tydligen måste jag säga upp dem nu eftersom jag tappat bort mitt SIM-kort och flyttade från Sverige för ett år sedan? Mina föräldrar har inte varit skrivna i Sverige på mer än tio år men har ändå både abonnemang och e-SIM med Tele2. Så det här verkar helt och hållet vara er policy, inget annat. 

Halloj @MarcusW! 👋

Jag skrev aldrig att det är p.g.a. någon lagstiftning som vi har det som det är. Det är verkligen inte fallet, utan ligger i hur hela affären är uppbyggt, där ens folkbokföringsadress enligt Skatteverket spelar en huvudroll. Vi är inte som Tele2, vi är en lågprisoperatör med enkla lösningar.

MVH,
Martin
Community Manager

Static Template