Besvarat

Kan inte använda min mobil med hallon

• 27 januari 2020
  • 8 kommentarer
  • 618 visningar

Hej!

Om jag köpt en mobil kontant, använt den ett tag med t.ex. Telenor och sedan sätter i ett SIM-kort från Hallon, bör mobilen fungera i HALLONs nät då? För det gör den inte :(

Får upp ett meddelande : “SIM-kort saknas eller är ogiltigt”

En mobil köpt kontant kan väl inte på nåt sätt vara låst? Det skulle ju innebära att operatören i fråga i praktiken lägger beslag på mobilen.

icon

Bästa svar av Ultimatescar 7 februari 2020, 01:40

#1. Vad har du kört på lumia 925 innan? Du har köpt det kontant betyder inte att det är upplåst det kan fortfarande va låst. Du testade halebop/telia o tre/hallon testa tele2/comviq kan va låst till det. 

#2. Du kollade imei o fick resultat "clean" innebär att det e inte svartlistat kan kan gissa.

#3. Gå in på inställning o extra info+ finns info på simlock(simlås) om nu det e lås. 

...... Jag har lumia 1020 köpt på elgiganten "kontant" upplåst funkar på comviq,halebop o hallon. Så det e nog mobil inte simkortet. 

Visa original

8 svar

Hej! Har använt Hallon sedan ganska lång tid tillbaka. Köpte ny mobil (Samsung S9) för ca ett år sen, Hallon har funkat utmärkt med den mobilen. Men när jag flyttar över SIM-kortet till en lite äldre mobil (Lumia 925) så får jag meddelandet “SIM-kort saknas eller är ogiltigt” Lumia 925 klarar 3G/4G så varför känner den inte av SIM-kortet från Hallon? Mobilen har aldrig varit låst till någon operatör, har alltid köpt mina mobiler kontant.

Har även testat ett SIM-kort från Halebop med samma resultat, den känner inte av SIM-kortet där heller.

SIM-kortet är ju uppenbart aktiverat eftersom det funkar utmärkt i min S9.

Kollade på https://www.imeipro.info/  och fick resultatet “clean”

Vad kan problemet vara?

Användarnivå 6
Emblem +8

Hejsan @godisegott!

Självklart ska vi reda ut detta. Det låter som att mobiltelefonen antingen är låst till den operatör där du köpt den, och det innebär att du behöver kontakta dem för att låsa upp den. 

Det kan även vara så att den mobiltelefonen du har inte har stöd för 3G/4G-nätet, och då kommer den inte att gå att använda med vårat kort. 

Kika med din gamla operatör om mobilen är låst, så kan de hjälpa dig vidare om så är fallet :smile:

Ha en superfin dag!

Hej!

Nja, alltså som jag skrev i frågan, mobilen klarar 3G/4G och har aldrig nånsin vara låst till en operatör. Inköpt kontant alltså. I butik. Mobilen är en Windows Phone, kanske det kan ha med saken att göra, Windows Phone har ju stängt ned.

#1. Vad har du kört på lumia 925 innan? Du har köpt det kontant betyder inte att det är upplåst det kan fortfarande va låst. Du testade halebop/telia o tre/hallon testa tele2/comviq kan va låst till det. 

#2. Du kollade imei o fick resultat "clean" innebär att det e inte svartlistat kan kan gissa.

#3. Gå in på inställning o extra info+ finns info på simlock(simlås) om nu det e lås. 

...... Jag har lumia 1020 köpt på elgiganten "kontant" upplåst funkar på comviq,halebop o hallon. Så det e nog mobil inte simkortet. 

Hej Ultimatescar!

Tack för ett relevant svar.

#1.  Nu var det ett tag sedan jag använde den, kan ha varit Telenor jag körde innan men jag är osäker.

#3. Nu börjar det bli intressant! Gick in och kollade på “info” på mobilen, där kom detta upp (se bifogad bild). Där står ju bl.a. SIM Unlock 1.0.0.5 samt Mobile Operator 000-DK.

DK = Danmark??? 

Vad betyder SIM Unlock 1.0.0.5, att den ÄR låst?

Om det verkligen betyder Danmark fattar jag ingenting, varför skulle jag ha en dansk operatör som dessutom låst mobilen? Nån kanske kommer vidare med denna nya info….

Här är från min Lumia 1020. SIM Unlock ska vara upplåst. 000-DK är Denmark https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/customize/mobile/mcsf/registry-values-for-carrier-unlocked-phones

På min manufacture name är eu_euro1 och inte eu_Sweden är pga att jag har flashat Euro firmware istället av nordic när jag nergraderade från windows mobile 10 tebax till windows mobile 8.1.

En dum fråga… S9 har nano sim men Lumia 925 har microsim.. har du adapter till den eller sätter du direkt utan?

Hej igen!

Jag har en sån där plastadapter som alltid följer med  så jag kan växla mellan S9/L925.

Men vad bra att se att det ser likadant ut på din mobil vad gäller SIM Unlock och Mobile Operator. Då ligger i alla fall problemet inte där

Jag har beställt ett (gratis) startpaket för kontantkort från Comviq nu, jag testar det, hittar mobilen inget nät där beställer jag väl ett startpaket från Telenor, då bör jag ha täckt in alla tillgängliga operatörer/nät tycker jag….suck...mycket besvär för en till synes enkel sak.

Återkommer här om/när frågetecknet rätats ut :bulb:

Jag hade förresten behållit min Lumia om det inte varit för att diverse appar helt enkelt inte fanns tillgängliga längre (BankID/Swish/bankinloggning etc.) Synd men nödvändigt.

Uppdatering:

Har nu provat Tre/Telia/Halebop/Hallon/Telenor/Comviq, med samma resultat, inget hittar något nät.

End of story :(

Svara