Privat
Företag
Besvarat

Kostnadskontroll utomlands

Hej! Jag bor i Österrike nu i några månader. Jag vill veta om man kan aktivera kostnadskontrollen även om jag bor utomlands. Skulle ju vara najs att veta när man närmar sig gränsen även fast jag inte bor i Sverige.
Sen undrar jag också om datasaldot som står på min sida, om det är det jag har förbrukat eller det jag har kvar? Tack!
icon

Bästa svar av Oskar 10 December 2018, 10:36

Visa original

4 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @JohannaGillberg!

Varmt välkommen hit till forumet. Det är verkligen superkul att du har hittat hit!

Kostnadskontrollen behöver man dessvärre aktivera innan man lämnar Sveriges gränser för att den ska fungera som tänkt.

Däremot om man aktiverar kostnadskontrollen, så slutar även utlandsanvändning inom EU/EES att sluta fungera.

Du använder alltså ditt hallonabonnemang precis som hemma även i Österrike.
Du kan kika här för att se de exakta specifikationerna för just Österrike.

När det kommer till surfsaldot som du ser på Mina sidor, så avser det din surfpott som du har hemma i Sverige. Det är alltså inte den surfen som du har tillgänglig i Österrike, utan inom EU har man 10GB att använda varje kalendermånad.
...
Hej @JohannaGillberg!

Varmt välkommen hit till forumet. Det är verkligen superkul att du har hittat hit!

Kostnadskontrollen behöver man dessvärre aktivera innan man lämnar Sveriges gränser för att den ska fungera som tänkt.

Däremot om man aktiverar kostnadskontrollen, så slutar även utlandsanvändning inom EU/EES att sluta fungera.

Du använder alltså ditt hallonabonnemang precis som hemma även i Österrike.
Du kan kika här för att se de exakta specifikationerna för just Österrike.

När det kommer till surfsaldot som du ser på Mina sidor, så avser det din surfpott som du har hemma i Sverige. Det är alltså inte den surfen som du har tillgänglig i Österrike, utan inom EU har man 10GB att använda varje kalendermånad.

Hej. Jag vet allt detta och det hjälpte mig inte riktigt. Det finns alltså ingen kostnadskontroll man kan använda utomlands?

Jag vet att man bara kan surfa 10 GB i Österrike per månad, därför har jag gått ner till ett abonnemang med just 10 GB/månad för att slippa betala för extra gb jag inte kan använda. Det jag vill veta är om det finns något sätt att se ur mycket jag har använt av just dom 10 GB så jag inte av misstag börjar använda GB jag måste betala skjortan för. Då kostnadskontrollen inte funkar i utlandet måste man ju kunna kolla på sin sida online hur mycket man har förbrukat, och det står ju ett nummer under GB på min sida, men det är inte klart om det är antalet gb jag har använt denna månaden eller om det är det jag har kvar.

Tack.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade din fråga i mitt första svar.

Vi har i dagens läge ingen kostnadskontroll som du beskriver. Däremot får man ett SMS när man använt 80 procent utav sin tillgängliga surf i utlandet.
Du får alltså ett SMS när du förbrukat 8GB.

Du får vidare även ett SMS när du förbrukat de 10GB som ingår. Du får då en preciserad prislista med vad det kostar att fortsätta surfa vidare. Detta är vanligtvis 7 öre/MB.

Vi som lågprisoperatör har dessvärre inte möjligheten att erbjuda en annan typ av kostnadskontroll än den vi har implementerat. Vi förstår självklart att den inte är inte är optimal för dig och jag feedbackar detta till vår IT så att vi kan ta med det i betänkandet i framtida utvecklingsarbeten.
Men det är så här som situationen ser ut i dagens läge.

Kommentera