Besvarat

Lås upp iPhone

Hej,
Jag försöker låsa upp min iPhone8 Plus som jag köpt via er för att använda den utomlands (jag kommer alltså fortsätta med mitt Hallon som vanligt, men vill kunna använda telefonen när jag vistas längre tid i Indien). Jag har följt dessa instruktioner och gjort allt detta men får ändå ett felmeddelande som säger att SIM kortet jag satt i (från Vodaphone Indien) inte är giltigt för det här. Men jag använder det i en gammal iPhone5 och det är aktivt.
Så, hur gör jag för att låsa upp min iPhone8 Plus? Måste SIM kortet som sätts i för att "låsa" upp vara från en svensk operatör?

Tack på förhand!/Niketa

Gör så här:

Följ nedan steg om du har en iPhone 6 eller nyare modell
  1. Uppdatera till senaste iOS
  2. Anslut till WiFi
  3. Sätt i ett SIM-kort från en annan operatör
  4. Logga in med ditt Apple-ID
  5. Nu är din iPhone upplåst
icon

Bästa svar av Linnea 4 March 2019, 09:55

Hej @Niketa!

Vad märkligt! Vi ska såklart reda ut vad detta beror på.

Har du provat även dessa steg (normalt för äldre modeller, men fungerar på nyare också)?

1. Anslut din iPhone med tillhörande USB-kabel till iTunes med den nya operatörens SIM-kort i mobilen.
  2. OBS! Om mobilens mjukvara eller iTunes inte är uppdaterat med senaste versionen behöver det sitta ett hallonsimkort i mobilen vid upplåsningen.
  3. Starta iTunes. Har du inte installerat iTunes på din dator kan du ladda ner iTunes här.
  4. Gör en synkronisering för att få nya operatörsinställningar.
  5. iTunes kommer att känna av om din mobil är godkänd för upplåsning och då ta bort operatörsspärren.
  6. Nu är din iPhone upplåst och du kan använda den med ett SIM-kort från annan operatör.

Om det fortfarande inte fungerar kan du behöva återställa din telefon via iTunes. Dock försvinner då allt innehåll och alla inställningar, så se till att de är sparade i molnet eller liknande först. ☁️
Visa original

9 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hej @Niketa!

Vad märkligt! Vi ska såklart reda ut vad detta beror på.

Har du provat även dessa steg (normalt för äldre modeller, men fungerar på nyare också)?

1. Anslut din iPhone med tillhörande USB-kabel till iTunes med den nya operatörens SIM-kort i mobilen.
  2. OBS! Om mobilens mjukvara eller iTunes inte är uppdaterat med senaste versionen behöver det sitta ett hallonsimkort i mobilen vid upplåsningen.
  3. Starta iTunes. Har du inte installerat iTunes på din dator kan du ladda ner iTunes här.
  4. Gör en synkronisering för att få nya operatörsinställningar.
  5. iTunes kommer att känna av om din mobil är godkänd för upplåsning och då ta bort operatörsspärren.
  6. Nu är din iPhone upplåst och du kan använda den med ett SIM-kort från annan operatör.
Om det fortfarande inte fungerar kan du behöva återställa din telefon via iTunes. Dock försvinner då allt innehåll och alla inställningar, så se till att de är sparade i molnet eller liknande först. ☁️

Hej Martin

OMG!! Det fungerar, så enkelt! Tusen tack! Så jädra bra!

Mvh

Niketa

Tack så jättemycket, skall testa detta nu då jag snart skall ut och resa igen.

Hej,

Jag har bytt dator och kan inte installera iTunes då det är på en jobbdator, finns det något annat sätt som ni kan hjälpa till att låsa upp min telefon? iPhone8 Plus? Är på väg utomlands och skulle verkligen behöva kunna sätta in ett annat sim. Tack på förhand!/Mvh Niketa

Hej,

Jag har bytt dator och kan inte installera iTunes då det är på en jobbdator, finns det något annat sätt som ni kan hjälpa till att låsa upp min telefon? iPhone8 Plus? Är på väg utomlands och skulle verkligen behöva kunna sätta in ett annat sim. Tack på förhand!/Mvh Niketa

iPhone 6 och nyare modeller kan låsas upp utan iTunes genom att ha senaste uppdateringen av iOS, anslutning till WiFi med SIM-kortet från den nya operatören i mobilen och logga in med sitt Apple-ID. Så det du gör är

1. Uppdatera till senaste iOS
  2. Anslut till ett WiFi-nätverk
  3. Sätt i SIM-kortet från den nya operatören (inte från oss eller Tre)
  4. Logga in med ditt Apple-ID
  5. Klart! Nu ska din iPhone vara upplåst

Hej Martin,

det fungerar tyvärr inte, kommer inte förbi detta meddelade (blir så med vilket sim jag än försöker med annat än TRE/Hallon) och kan således inte logga in med Apple-id. 

Måste man alltså ha iTunes? Ni kan inte bara “låsa upp” någon spärr?

Hej Martin,

det fungerar tyvärr inte, kommer inte förbi detta meddelade (blir så med vilket sim jag än försöker med annat än TRE/Hallon) och kan således inte logga in med Apple-id. 

Måste man alltså ha iTunes? Ni kan inte bara “låsa upp” någon spärr?

När du beställer upplåsningen skickar vår systeroperatör Tre ett meddelande till Apple iTunes att öppna operatörslåset; det är vad du hämtar från iTunes med din iPhone sen eller direkt via ditt Apple-ID.

Om du får det där meddelandet verkar det inte som att upplåsningen är beställd än. Testa att skriva in ditt IMEI-nummer här på vår systeroperatörs hemsida och se om det går att låsa upp den direkt där igenom. Det är först efter upplåsningen beställts och bekräftats som man kan slutföra den i mobilen.

Hej Martin

OMG!! Det fungerar, så enkelt! Tusen tack! Så jädra bra!

Mvh

Niketa

happy best gif GIF

Haha klockren, känner mig precis så!

Svara

Static Template