Besvarat

Undvika samtalskostnad i Asien

Skall resa till Uzbekistan (Samarkand) 2 veckor. Vill bara ha mobilen på för att surfa med Wifi, och för att skicka och ta emot SMS. Vill inte ringa och inte ta emot samtal. Hur undviker jag (förmodligen dyra) inkommande samtal när jag har mobilen påslagen? Har ett Hallonabonnemang 6 GB.
icon

Bästa svar av Linnea 27 september 2018, 14:54

Hejsan @Liljefors!

Välkommen till forumet. Kul att du har hittat hit! :)

Du hittar information om vad som är viktigt att tänka på inför avresa här och här.

Ha en bra resa!
Visa original

3 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hej igen,

Det gäller även om din mobil är helt och hållet avstängd och någon kopplas upp mot ditt mobilsvar. Därför rekommenderar vi att du inaktiverar det helt och hållet utanför EU. 🙂
Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @Liljefors!

Välkommen till forumet. Kul att du har hittat hit! :)

Du hittar information om vad som är viktigt att tänka på inför avresa här och här.

Ha en bra resa!
I ditt svar sägs det att om man använder mobilsvar blir det dubbel samtalskostnad pga roaming. Gäller det även om jag har mobilen avstängd? Jag tänkte lägga in ett mobilsvar där jag säger: "min mobil är avstängd, skicka SMS istället, så hör jag av mig". Jag trodde att detta läggs i någon central server och att det därför inte blir något samtal som debiteras. Har jag fel? Att jag sedan kan ha otur och bli uppringd just när jag surfar WiFi kan jag förstå. /Gösta

Svara

Static Template