Besvarat

Vad är mitt simkortsnummer?

hej, har tappat bort min telefon i kollektivtrafik. Har spärrat och bestäld nytt simkort men behöver mitt gamla simkortnummer att uppge till hittegods för att lösa ut den.

På hittegodsen säger dom jag behöver ringa min operatör, men ser ingen telefonnummer på hemsidan.

Finns det att hitta på mina sidor eller kan jag maila någon som kan kolla upp det åt mig?

vänligen,
Oda
icon

Bästa svar av Linnea 10 juni 2019, 11:23

Hej på er!

Jag ber om ursäkt för det sena svaret.

SIM-kortsnumret kan du hitta på baksidan av brickan du fick SIM-kortet i, alternativt kan du kontakta oss så plockar vi fram det.
Visa original

8 svar

Användarnivå 3
Emblem +3
Förstår inte vad "Hittegods" ska med SIM-kortsnumret till, det är ändå inget de vet eller kan få fram.
Kan de ha menat telefonens IMEI-nummer?
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej på er!

Jag ber om ursäkt för det sena svaret.
SIM-kortsnumret kan du hitta på baksidan av brickan du fick SIM-kortet i, alternativt kan du kontakta oss så plockar vi fram det.
Förstår inte vad "Hittegods" ska med SIM-kortsnumret till, det är ändå inget de vet eller kan få fram.

Om det är den rättmäktige ägarens SIM som sitter kvar i mobilen när den hittas, kan ägaren identifieras med SIM-kortsnumret. Det är ju fullt läsbart för vem som helst, på själva SIM-kortet.

IMEI är inte alltid åtkomligt om mobilen är låst med t.ex. fingeravtryck. Exempelvis har Ingen av våra mobiler IMEI-nummer åtkomligt utifrån.
Användarnivå 6
Emblem +8

Om det är den rättmäktige ägarens SIM som sitter kvar i mobilen när den hittas, kan ägaren identifieras med SIM-kortsnumret. Det är ju fullt läsbart för vem som helst, på själva SIM-kortet.

IMEI är inte alltid åtkomligt om mobilen är låst med t.ex. fingeravtryck. Exempelvis har Ingen av våra mobiler IMEI-nummer åtkomligt utifrån.

Jag tror att på de flesta telefonerna finns faktiskt IMEI-numret skrivet på SIM-kortsbrickan om du tar ut den ur telefonen. Det är dock väldigt smått 😁

Jag tror att på de flesta telefonerna finns faktiskt IMEI-numret skrivet på SIM-kortsbrickan om du tar ut den ur telefonen. Det är dock väldigt smått 😁

???????

Det är MOBILER som har IMEI-nummer, absolut inte SIM-korten!!!

Det nummer som finns på SIM-kortet är IMSI-numret, som ju inte har något alls att göra med IMEI-numret.
Användarnivå 6
Emblem +8

???????

Det är MOBILER som har IMEI-nummer, absolut inte SIM-korten!!!

Det nummer som finns på SIM-kortet är IMSI-numret, som ju inte har något alls att göra med IMEI-numret.

Jag ber om ursäkt, insåg att jag var lite otydlig. Menar alltså brickan som tillhör telefonen. Den lilla svarta som du klickar ur telefonen och sätter i SIM-kortet i direkt i mobilen. 🙂

SIM-kortsadapter är nog det rätta ordet, var jag som kastade mig lite löst med termerna där. Sorry!
Om det är SIM-kortshållaren som du menar, så är det verkligen inte vanligt att IMEI står där. Av de cirka tio olika mobilmodeller vi har på jobbet, är det endast en som har en etikett på SIM-kortshållaren.
Detta är ju dessutom helt meningslöst eftersom dessa passar i ALLA mobiler av samma eller liknande modeller.

Dessutom handlar ju detta inte alls om IMEI utan om IMSI som hittegodsavdelningen ju frågade efter.
Användarnivå 6
Emblem +8
Ja precis, hållaren. Tack!

Okej, nej det finns inte på alla. Vet att det dock finns i hållaren på alla nyare Apple-modeller. 😊👍

På min S10+ står IMEI-numret på baksidan av telefonen. Så det brukar gå att hitta ändå!

Men som du säger, nu begär de SIM-kortsnumret och detta finnes direkt på SIM-kortet, SIM-kortsbrickan eller genom att kontakta oss så tar vi fram detta.

Svara

Static Template