Besvarat

Varför försvinner surfen om jag byter till ett mindre abonnemang?

Hej har varit kund hos er länge och bytt abonnemang några gånger. Har just nu 25 GB surf i månaden med mitt abonnemang men har typ över 100 GB sparad surf så skulle vilja byta till ett mindre abonnemang igen men då försvinner all den sparade surfen??
icon

Bästa svar av Oskar 29 april 2019, 11:30

Hej @Rebecca85!

Varmt välkommen till forumet!

Jag ber innerligt om ursäkt för det sena svaret.

Det stämmer att om man nedgraderar sitt abonnemang så förlorar man eventuell sparad surf.

Detta är för att man inte ska kunna beställa ett 100GB abonnemang exempelvis, få de 100GB och sedan nedgradera sitt abonnemang till det minsta abonnemanget som kostar betydligt mindre.

Jag förstår verkligen att det inte blir optimalt i ditt fall och jag ska absolut framföra detta till våra produktägare så att vi kan ta med oss det i vårt utvecklingsarbete i framtiden.

Allt gott!
Visa original

11 svar

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Rebecca85!

Varmt välkommen till forumet!

Jag ber innerligt om ursäkt för det sena svaret.

Det stämmer att om man nedgraderar sitt abonnemang så förlorar man eventuell sparad surf.
Detta är för att man inte ska kunna beställa ett 100GB abonnemang exempelvis, få de 100GB och sedan nedgradera sitt abonnemang till det minsta abonnemanget som kostar betydligt mindre.

Jag förstår verkligen att det inte blir optimalt i ditt fall och jag ska absolut framföra detta till våra produktägare så att vi kan ta med oss det i vårt utvecklingsarbete i framtiden.

Allt gott!

Vad är "produktägare" och vilka är de?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @bog!

Produktägarna är egentligen en grupp här på hallon som jobbar med vår produkt som vi erbjuder och hur den kan förbättras eller förändras.

Ha det fint!😊
Tack @Oskar

Gammalt ord med ny betydelse (hos er).
Användarnivå 1
Emblem
Har också funderat på detta lite grann att det känns inte riktigt jyste alltid. Visst jag kan förstå att man inte skall kunna skaffa ett dyrt abonnemang för att direkt byta ned sig. Möjligen kanske man skulle kunna göra en bestämmelse att man får behålla datapotten om man använt det dyra abonnemanget under 3 följande månader. Ungefär som liknande uppsägning som vissa operatörer har. Vill man byta ner, så kan man byta ner direkt och då förlora potten, eller så väljer man att abonnemang ändrats neråt efter 90-dagar och då får man behålla potten. Då har man ju i stort sett stoppat det som ni då talar om. Kan också finnas en gräns för hur många gånger man kan byta ner sig med potten i behåll. typ 2- 3 gånger per år. O s v. Jag vet att detta är möjligt, då comvig hade liknande system med vissa av deras abonnemang redan i slutet av 1990 talet. De hade då 4 abonnemangsformer, som man fritt kunde byta upp och ner ett visst antal gånger under 1 år utan att det skulle bli något problem med exentuella potter.

Men jag tycker också att detta skulle vara möjligt att få behålla potten även om man byter till ett kontantkort. Men kanske kunde fungera att man har 100kr i pott. Byter ner sig till 8GB abonnemanget... och då följer det som finns kvar på abonnemanget med till kontantkortet. Och blir då 108GB eller den summa som då fanns kvar vid bytet. Man kanske då inte kan spara ny data, utan det tickar då ner från denna 100GB tills dessa är slut och då har man bara sina 8GB kvar. Det känns så jädrans irriterande att förlorar så mycket data bara för att man ett par månader har riktigt taskig ekonomi.

SPeciellt just nu. Jag fick fylla på med 149kr bara för jag kunde inte låna mer pengar. För att få 100GB igen, så måste jag alltså fylla på med 349kr. Då brinner alltså mina redan betalade 149kr inne och jag har då i stort sett slösat 149kr. Jag kan inte heller fylla på med extra data upp till 100Gb för de skulle då röra sig om 1889kr (9st 10GB påfyllnignar plus 2st 1GB påfyllningar) Med andra ord sammanlagt 2038kr. Så ena är visserligen billigare, men man förlora det man redan har fyllt på, och det andra är så överdyrt. Så skall jag vara ärlig. Borde det finnas möjligen en grej i systemet som säger att fyller man på inom em 30 dagars period, kanske man kan få valet. Vill du påbörja en ny period om 30 dagar, eller behålla gammal period. Självklar tförklara att om man vill ha ny period, flyttas allt fram, men du får inte behålla datan ifrån den gamla påfyllningen. Medans man får behålla datan om man behåller den gamla perioden.

En annan variant som kunde vara ok är att man skulle kunna i systemet kunna uppgradera kontantkortet till något utav de dyrare kontantkortet genom att lägga till det som saknas ifrån det man redan betalat. Detta kan funka uppåt och inom en redan startad 30 dagars period.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Dragontrumpetare!

Tack för att du tar dig tid att skicka oss den här feedbacken.

Jag förstår absolut hur du tänker och du lyfter bra poänger.
Som det ser ut just nu är det här ingenting som vi har eller planerar att implementera, men jag för det självklart vidare så att vi kan ta med oss det i framtiden.

Tack återigen för din välformulerade feedback.

Jag hoppas du får en fin dag 😊

är detta verkligen en chatt? Jag har samma problem, ett av mina barn har ett dyrt abonnemang på hallon och en massa surf kvar. Om han byter till ett annat så förlorar han hela sin pott? Försökt få svar av kundtjänst, men verkar vara lång handläggningstid. Är detta seriöst kan man fråga? Serdet som en uppmuntran att byta till en annan operatör omedelbart, detta efter flera år av inbetalningar och en stor pott sparad...

Användarnivå 3
Emblem +3

är detta verkligen en chatt?

Nej, detta är ett forum. Chatten når man på kontorstid.

Användarnivå 4
Emblem +1

är detta verkligen en chatt? Jag har samma problem, ett av mina barn har ett dyrt abonnemang på hallon och en massa surf kvar. Om han byter till ett annat så förlorar han hela sin pott? Försökt få svar av kundtjänst, men verkar vara lång handläggningstid. Är detta seriöst kan man fråga? Serdet som en uppmuntran att byta till en annan operatör omedelbart, detta efter flera år av inbetalningar och en stor pott sparad...

När man tecknar ett abonnemang, godkänner man ju villkoren. Där står att man behåller potten när man byter till ett större abonnemang, men om man däremot byter till ett mindre töms den sparade potten.

Det är inget bra villkor, men vi har ju accepterat det.

men det är dåliga villkor och jag vet att dessa borde kunna att gå att justera, det funkar i alla fall på tele 2 så utgår från att hallon (eller 3)  kan göra exakt detsamma för att behålla sina kunder.

Användarnivå 6
Emblem +1

men det är dåliga villkor och jag vet att dessa borde kunna att gå att justera, det funkar i alla fall på tele 2 så utgår från att hallon (eller 3)  kan göra exakt detsamma för att behålla sina kunder.

Visst kan det vara dåliga villkor för oss kunder, men det blir nog avsevärt dyrare att byta till Tele2 för den sakens skull. Har du jämfört priserna om du skulle byta till Tele2?Om du tycker det är värt det, ska du absolut byta.

Även en lågprisaktör måste ju plocka in pengar nånstans ifrån. Man får inte allt då.

Svara

Static Template