Fråga

Ang. att kunna ta bort koruppgifter.

(Update: kan inte redigera stavfelet i rubriken… 🤷‍♀️)

Skickade frågan via mail men den kanske kan vara av intresse för flera så ställer den även här. 

Jag ifrågasatte i ett mail att mitt kortnummer inte går ta bort från er ens när jag inte längre har något nummer kvar hos er. 
Fick i svarsmailet från er informationen att mina kortuppgifter raderas från Hallon när jag inte längre har något abonnemang kvar hos er.

Jag ska byta tillbaka till Hallon nu, behövde dock inte ange mina kortuppgifter igen (har fortfarande samma kort som jag hade sist jag hade Hallon) när jag beställde, ändå lyckades ni dra pengar från mitt kort. 

Det står även en gammal mailadress kvar på mitt konto som jag inte lyckas radera, när jag går in på den mailens konto så ligger mitt förra kort kvar, ett kort som gick ut i april 2019 och det går inte att radera något heller, bara lägga in ett nytt. 

Det rimmar illa med att mina kortuppgifter skulle ha raderats när jag bytt bort från Hallon, så ni får gärna förklara hur det går ihop.  

Just nu ser det ut såhär på min gamla mail, som jag uppenbarligen inte använt med något abonnemang hos er på över ett år eftersom kortet som sagt gick ut i april 2019:

3 svar

Användarnivå 1

Hej @Ischejk!

Varmt välkommen till forumet:grinning:

Tack så mycket för att du uppmärskammat detta, jag kommer besvara dig via mejl då detta gäller personuppgifter. 

Ha en fortsatt fin dag!  

Tack, men fick detta icke-svar av din kollega också. 

(Tar bara det jag skrev om betalkorten nu, mailadresserna var mindre viktiga.)

Din kollega skrev 27/7 13:39:

”Angående din andra fråga, när abonnemanget avslutas så raderas ditt betalkort där också. Dessutom, under hela tiden när du är kund hos oss har vi aldrig tillgång till ditt betalkort, varken uppgifterna eller att kunna ändra det. Det är bara kunden själv som har det. 🙂

Ändå lyckades ni dra pengar när jag beställde nu, från ett kort som hallon senast drog pengar ifrån 2020-01-02 och ni har kvar ett av mina kort som gick ut i april 2019.

Hur är det möjligt om ni nu raderar uppgifterna som ni påstår?

(Då ändrade sig din kollega och skrev 31/7 

”Dom raderas helt men efter 6 månader. Jag ber om ursäkt att jag inte var mer tydlig gällande detta.”

Okej, men inte heller det är sant eftersom det med råge passeras ett halvår sedan 2019 och även passerat ett halvår från början av januari.

Det jag undrade från början är varför det inte går att ta bort kortuppgifter själv och sedan undrade jag hur ni kan ha kvar TVÅ av mina kort om ni nu raderar kortnummer så fort jag inte har ett nr hos er längre. (Eller ens efter ett halvår som hon påstod senare.) 

Varför ni sparat mina kort (och troligtvis då även andras) trots att ni påstår att sånt raderas automatiskt är det jag fortfarande vill ha en förklaring på.

Din kollegas enda svar var att berätta hur jag går tillväga för att radera alla mina uppgifter, svarade att jag inte vill radera alla mina uppgifter, jag vill ha svar på min fråga.

Din kollega svarade igen genom att berätta hur jag tar bort alla mina uppgifter och har FORTFARANDE inte svarat på frågan jag ställde först om VARFÖR ni behåller kortuppgifter ni påstår är rutin att radera och hur ni kunnat dra pengar från ett kort ni påstår är raderat?

Och nu får jag via dig på mail, återigen inte svar på frågan utan enbart ett erbjudande om att radera mitt konto  

Jag tror det är TRE ggr nu jag skrivit att jag håller på att flytta över mitt nr till er och INTE vill radera mitt konto, ändå är det erat enda förslag som ”lösning”.

Börjar ta att jag ska radera mitt konto som en uppmaning, så visst.

Kan jag stoppa en nummerflytt som ska ske nu den 6:e?!  

Sen lovar jag att radera alla mina uppgifter, svar på min faktiska fråga lär ju ändå aldrig komma ändå. 

Användarnivå 1

Hej @Ischejk

Vi arbetar ständigt med gallring utav känsliga uppgifter, detta är allt ifrån personuppgifter till betalningsuppgifter.

Vi sparar inte några kortuppgifter internt, utan använder oss av en säker betaltjänst där ditt kort då varit lagrat. Du verkar tyvärr ha fått felaktig information tidigare där vi sagt att kortuppgifterna raderas direkt när du avslutar abonnemanget. 

Precis som hos samtliga andra tjänster online där du registrerar ditt kort på ett konto, finns dessa fortsatt lagrade under en viss tid. Detta då företag oftast använder sig av säkra betaltjänster, och inte lagrar några betalningsuppgifter själva.

Vi ber ber återigen om ursäkt att du fått felaktig information tidigare och om du vill att jag ska hjälpa dig att avsluta ditt abonnemang så svara på mejlet jag skickade tidigare.

Allt gott! 

Svara