Besvarat

Bedräger

• 4 februari 2020
  • 5 kommentarer
  • 686 visningar

På senaste fakturan så fanns en kostnad 35 kr extra för “72660/www.askbingo.com/08-50927914”. När jag kollar upp detta ser det ut som bedrägeri. Min dotter som har abonnemanget hade inte förstått att det var bedrägeri och jag hade förstås missat att spärra betaltjänster (nu är det gjort). Går det att få tillbaka detta på nått sätt, eller har bedragarna lyckats sno åt sig pengarna?

icon

Bästa svar av Mangan 5 februari 2020, 19:44

Tjäna!

Bedrägerier anmäls fördelaktigt till polis och Konsumentverket.

Hallon eller någon annan kommunikationsoperatör kan inte hållas betalningsansvariga som enbart tillhandahåller kommunikationen.

Hoppas det ger sig, och trevlig lill-lörda' !

Visa original

5 svar

Användarnivå 3

Tjäna!

Bedrägerier anmäls fördelaktigt till polis och Konsumentverket.

Hallon eller någon annan kommunikationsoperatör kan inte hållas betalningsansvariga som enbart tillhandahåller kommunikationen.

Hoppas det ger sig, och trevlig lill-lörda' !

Hej. Min dotter har också blivit lurad att skicka massor av sms för 35 kr till Askbongo. Problemet är att det inte är ett bedrägeri i lagens mening så det är meningslöst att polisanmäla. Vad gör Hallon för att minska risken att era kunder, särskilt barn, blir lurade? Ni väljer ju att vara mellanhand här.

Man kan spärra betaltjänster OCH utlandssamtal i klump hos er men eftersom vi bor nära gränsen är det viktigt att telefonen fungerar både i Sverige och på andra sidan gränsen, vilket är anledningen till att jag inte spärrat utlandssamtal åt min dotter. Föreslår att gör det möjligt att spärra betaltjänster separat.

Användarnivå 6
Emblem +8

Hej. Min dotter har också blivit lurad att skicka massor av sms för 35 kr till Askbongo. Problemet är att det inte är ett bedrägeri i lagens mening så det är meningslöst att polisanmäla. Vad gör Hallon för att minska risken att era kunder, särskilt barn, blir lurade? Ni väljer ju att vara mellanhand här.

Man kan spärra betaltjänster OCH utlandssamtal i klump hos er men eftersom vi bor nära gränsen är det viktigt att telefonen fungerar både i Sverige och på andra sidan gränsen, vilket är anledningen till att jag inte spärrat utlandssamtal åt min dotter. Föreslår att gör det möjligt att spärra betaltjänster separat.

Hejsan @JKG!

Jag ber om ursäkt för sen återkoppling i din fråga. Det stämmer som du säger att kostnadskontrollen inte är separat idag, dock är det verkligen jättebra feedback från ditt håll. Jag håller absolut med om att det vore toppen om en kunde spärra funktionerna separat. Jag har skickat detta till ansvarig så att vi kan ha med oss detta i framtiden! 

Problemet är OCKSÅ att det är ”betalsamtal” som spärras och inte ”betal-sms”. Vilket gör att det kan smsas otaliga gånger innan Hallon väljer att spärra!

Så det vore ju GULD om det gick att spärra ALLA betaltjänster, oavsett om det är samtal eller sms!

Användarnivå 1

Hejsan @J00sefine

Med vår kostnadskontroll aktiverad så ska både betalsamtal och betalsms vara spärrade! Här kan du läsa mer om just kostnadskontrollen.

Allt gott:grinning:

Svara