Besvarat

Besvär med betalkort

Nu är jag trött på detta. Jag är i stort behov av telefon då det är en viktig del inom kommunikation genom mitt yrke. Jag har fått en påminnelse att det tydligen inte funkar att dra pengar från kortet som hallon drog pengar ifrån 3 veckor tidigare. Att sedan behöva sitta och vänta 3 timmar på svar i kundservice för att få svaret att ni gjort återupprepade försök och nu spärrar mitt abonnemang på grund att ni inte kan dra pengar från mitt kort. På detta kort har jag tidigare gjort internetköp, även köp inom hallon så förstår inte problemet. Nu har det skickats en påminnelsefaktura som inte nått fram till Alektum ännu. Som förmodligen kommer begära en påminnelseavgift för detta. Hur kan det inte dras pengar från precis samma kort som ni nyligen tagit betalt ifrån? 

icon

Bästa svar av Martin 17 mars 2021, 13:33

Halloj i tråden!

Vi är medvetna om att en del av våra kunder som har Nordea upplevt problem med kortbetalning denna månad för månadskostnaden av sitt abonnemang och vi är i kontakt med våra berörda partners för att undersöka problemet och hitta en lösning. Under tiden om du påverkas av detta ber vi dig vänligen att ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig med ditt ärende i hänsyn till omständigheterna.

Vidare gällande SCA (Strong Customer Authentication) som är en del av Betaltjänstdirektivet (PSD2) är det troligtvis inte där skon klämmer, då SCA inte gäller förnyelse av prenumerationer utan endast vid uppställningen av prenumerationen. Den månatliga betalning av sitt hallonabonnemang är en prenumeration. Säkerhet är något som ligger oss på hallon nära och anses som högt prioriterat och vi kommer alltid att se till att betalning av sitt abonnemang med kort sker på smidigast och säkrast sätt. 

Vi är som sagt i kontakt med våra partners kring detta och under tiden om du påverkas är du varmt välkommen att kontakta kundservice för hjälp med hänsyn till omständigheterna.

Visa original

6 svar

Enligt Nordea har "hallon" inte uppdaterat direktiven för "psd2" eller nets "SCA". Ett slags autencifierings fel.

https://www.nets.eu/se/payments/sca/

Så det är inte konstigt om personalen på "hallon" lider av en diagnos. Som i sin tur gör att de har problem med att förstå problem. Låter problem gå ut över sina kunder.

Själv har jag kontaktat Allmänna Reklamations Nämnden. Samt polis anmält "hallon" för bedrägeri. Samt råder andra göra likadant 😉

Sorry (stavvade) lite fel. Autentisering menade jag.

Hallon har stora problem med att förstå att de måste uppdatera sina autentiserrings direktiv. Dvs säker betalning för kundernas önskemål. 

Därför kommer de inte kunna ta betalt i från många kunder. Därför att kundernas betalkort är för hårt krypterade.

Fan nu blev stavvninge fel ändå 😡🤣

Hur som helst. 

You get the "point"😉?

Halloj i tråden!

Vi är medvetna om att en del av våra kunder som har Nordea upplevt problem med kortbetalning denna månad för månadskostnaden av sitt abonnemang och vi är i kontakt med våra berörda partners för att undersöka problemet och hitta en lösning. Under tiden om du påverkas av detta ber vi dig vänligen att ta kontakt med kundservice så hjälper vi dig med ditt ärende i hänsyn till omständigheterna.

Vidare gällande SCA (Strong Customer Authentication) som är en del av Betaltjänstdirektivet (PSD2) är det troligtvis inte där skon klämmer, då SCA inte gäller förnyelse av prenumerationer utan endast vid uppställningen av prenumerationen. Den månatliga betalning av sitt hallonabonnemang är en prenumeration. Säkerhet är något som ligger oss på hallon nära och anses som högt prioriterat och vi kommer alltid att se till att betalning av sitt abonnemang med kort sker på smidigast och säkrast sätt. 

Vi är som sagt i kontakt med våra partners kring detta och under tiden om du påverkas är du varmt välkommen att kontakta kundservice för hjälp med hänsyn till omständigheterna.

Om ni på "hallon" ringer upp Nordea. Så kommer de troligtvis att säga samma sak de sa till mig. Varför skulle de svara annorlunda till er?

Angående "psd2" samt "SCA"

Om ni på "hallon" ringer upp Nordea. Så kommer de troligtvis att säga samma sak de sa till mig. Varför skulle de svara annorlunda till er?

Angående "psd2" samt "SCA"

Om vi vänder på frågan; varför skulle Nordea kräva SCA för förnyelse av prenumeration?

Jag misstänker att personen du talat med hos Nordea kan ha missuppfattat vad betalningen avser. Vi är i alla fall i kontakt med berörda partners för att lösa detta, så du behöver inte oroa dig över om det står stilla. 

Svara

Static Template