Besvarat

Betala med American Express

Hej,

Jag undrar om betalning med American Express kan komma att bli möjligt utöver nu befintliga kort, VISA, MC och Diners?
icon

Bästa svar av Linnea 10 July 2019, 10:22

Hejsan @Willie!

Självklart ska vi hjälpa dig med din fråga. Just nu är det inte aktuellt att lägga in betalning via American Express, utan du behöver ha ett av korten som fungerar just nu.

Vi tackar dock för din feedback och ska ha den med oss i framtiden 🙂
Visa original

15 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @Willie!

Självklart ska vi hjälpa dig med din fråga. Just nu är det inte aktuellt att lägga in betalning via American Express, utan du behöver ha ett av korten som fungerar just nu.

Vi tackar dock för din feedback och ska ha den med oss i framtiden 🙂
Hej,

FYI skulle jag också uppskatta om ni löser betalning med AMEX. Ni har ju ex ett samarbete med SAS Eurobonus och många av oss poängjägare kör även AMEX.

Tack på förhand.
Hej,

FYI skulle jag också uppskatta om ni löser betalning med AMEX. Ni har ju ex ett samarbete med SAS Eurobonus och många av oss poängjägare kör även AMEX.

Tack på förhand.

Ju fler ju bättre tycker vi också; vi får be att få återkomma med nyheter kring det i framtiden! 🙂

Fortfarande inte möjligt att betala med American Express? 

Användarnivå 3

American Express är märkbart dyrare för både säljare och köpare, så många företag väljer bort Amex av kostnadsskäl.

Märkbart dyrare är en överdrift, jag som köpare har det ju av en anledning. Förmånerna man får för den "kostnaden" är bra mycket viktigare för mig. 

Användarnivå 3

Märkbart dyrare är en överdrift, jag som köpare har det ju av en anledning. Förmånerna man får för den "kostnaden" är bra mycket viktigare för mig. 

Då förstår du säkert varför många väljer att inte acceptera t.ex. Amex och Diners. Någon måste ju betala för “förmånerna” och det är ju allt du i slutänden. Vem annars?

Tror du ex klarna är gratis? Ditt bankkort du har från banken kostar också via andra avgifter. 

Det är ett betalkort, börjar de inte accepteras av hallon snart så byter jag, vem som tjänar på det är dem som accepterar amex, så resonerar vi som sätter ett värde på våra kort som gjort att ex jag med familj kan åka till thailand på poäng, genom vardagsköp och inget annat. Eller jo 400 kr om året tror jag kortet "kostar" mig, eller om jag spar 9600 på Thailands flyget....

Användarnivå 3

Tror du ex klarna är gratis? Ditt bankkort du har från banken kostar också via andra avgifter. 

Det är ett betalkort, börjar de inte accepteras av hallon snart så byter jag, vem som tjänar på det är dem som accepterar amex, så resonerar vi som sätter ett värde på våra kort som gjort att ex jag med familj kan åka till thailand på poäng, genom vardagsköp och inget annat. Eller jo 400 kr om året tror jag kortet "kostar" mig, eller om jag spar 9600 på Thailands flyget....

Var får du idén ifrån att Klarna skulle vara gratis?

Naturligtvis väljer säljande företag bort betallösningar som är för dyra. Vad är det som gör det så svårt att förstå?

De “förmåner” du tror att du har, har du ju redan betalt med de ökade kostnaderna för dig själv på varor och tjänster. För tror väl inte att det är vänliga företag som gärna skänker dig pengar till dina “förmåner”? Var kommer de pengarna ifrån, om inte från kunderna, på något sätt.

Hahahaahhahah du förstår inte. Det är okej..

Självklart är mina varor dyrare, att jag inte tänkt på det. ICA,IKEA,NETFLIX,VIAPLAY,CMORE - är dyrare för mig. 

Användarnivå 3

Hahahaahhahah du förstår inte. Det är okej..

Självklart är mina varor dyrare, att jag inte tänkt på det. ICA,IKEA,NETFLIX,VIAPLAY,CMORE - är dyrare för mig. 

Nej inte bara dyrare för dig utan för alla användare.

Du har rätt, jag förstår inte att folk inte fattat det, utan tror att det “nån annan” som betalar extrakostnaderna.

Tror du också att hallon m.fl. bara djävlas när de inte accepterar extra dyra betalsätt?

Vilka extrakostnader är det du pratar om? Vad kostar ett MasterCard platinum? MasterCard accepteras ju. Du har inte riktigt koll nu, du gillar inte amex. Jag förstår. Men det finns MasterCard med massa förmåner som kostar flera tusenlappar per år för användaren och även dem tar kortavgifter. 

Du har rätt att tycka vad du vill men om du behöver inte tro att du har rätt för det är en smakfråga inte någon fakta

Användarnivå 3

Extrakostnader för företag som accepterar att betala högre avgifter för till t.ex. Amex jämfört med Visa och Mastercard.

Visa och Mastercard har alltid en bank bakom kortet. Det har inte Amex, som du måste ta ut alla kostnader från köpare och säljare. De måste alltså ta ut mer pengar från alla håll.

Att du väljer att i´gnorera dessa fakta förändrar inget i den faktiska situationen. Att du dessutom tillskriver mig att “inte gillar Amex” är enbart barnsligt trams. Hur du har kunnat dra den slutsatsen är en gåta.

Här är en utredning som du kan förkovra dig med:

http://www.kontantupproret.se/wp-content/uploads/2014/11/Kostnader_att_ta_betalt_Slutrapport-Occam.pdf

Det har inte med att göra vad jag “tror” eller “tycker”. Jag relaterar till siffror och fakta. Du kan naturligtvis strunta i det, men det verkar vara en väldigt känslig fråga för dig. En fortsatt diskussion men en så känslomässigt engagerad person, när det enbart gäller siffror och fakta, tror jag blir fruktlös. 

Ha det så bra!

Svensk handel har ett gemensamt inlösenavtal för sina medlemmar med Amex. Det ger 0,78-0,69% avgift för samtliga kreditkort, oavsett om det är Amex eller VISA/MC. 

Användarnivå 3

Jag ser att du kopierat rakt av ett inlägg i ett annat forum, som dessutom du klippt för att det ska passa din egna syften.

Ja, Svensk Handel har ett avtal som enbart gäller köp i butik i terminaler från inlösaren Teller. De flesta butiker har terminaler från sin bank och dessa är Babs, inte Teller.

Hallon är ju som bekant inte en butik utan har enbart närvaro på nätet (CNP, Card Not Present), alltså gäller inte det avtal som den ursprugliga inläggsskrivaren refererade till för några år sedan.

Svara