Privat
Företag
Besvarat

Betaltjänster fungerar ej!

Hej,

Jag kan plötsligt inte längre göra betaltjänster via mitt Hallon abonnemang, t.ex. ställa en fråga till Trafikregistret via sms till 72503 om fordonsägare och bli debiterad för detta via mitt Hallon abonnemang. 
Detta har fungerat problemfritt tidigare men nu plötsligt så får jag meddelande om att denna service inte tillåts via mitt Hallon abonnemang. 
jag har alltid haft spärren för betaltjänster och utlandssamtal inaktiverad och så är den även nu.

Varför får jag inte detta att fungera och vad gör jag för att lösa det?

icon

Bästa svar av Anonymous 18 October 2021, 15:26

Visa original

31 svar

Användarnivå 2

Undrar samma sak. Inget felmeddelande. Men inget svar från 72503 längre

Hejsan @Vad gör jag? & @JanneP011!

Just nu är det lite problem med betaltjänster vilket gör att dom inte går att genomföra med ditt hallonabonnemang. Vi jobbar på att lösa detta, men under tiden fungerar inte dessa tjänster med ens hallonabonnemang.

Hej! 

Detta fungerar fortfarande inte för mig. När skall detta vara löst? Har inte fungerat för mig på 2-3 månader. Orimligt lång tid enligt mig.

Hej! 

Detta fungerar fortfarande inte för mig. När skall detta vara löst? Har inte fungerat för mig på 2-3 månader. Orimligt lång tid enligt mig.

Fungerade helt plötsligt inte för mig hellre.

Hejsan @Vad gör jag? & @JanneP011!

Just nu är det lite problem med betaltjänster vilket gör att dom inte går att genomföra med ditt hallonabonnemang. Vi jobbar på att lösa detta, men under tiden fungerar inte dessa tjänster med ens hallonabonnemang.

Om man är medveten om att något inte fungerar under en längre tid, vore det inte lämpligt att meddela Era kunder detta?

Användarnivå 2

Er tidsuppfattning om ”Just nu är det problem…..) stämmer inte överens med praxis. Det är dags att återkomma med info om när problemet är löst. 1 månad är inte kort tid.

Nu är det dags att ni ger information kring när det kommer fungera igen.

Det har gått på tok för lång tid för att det skall vara ok.

Det lutar åt att byta operatör om det inte löser sig.

Användarnivå 1

Om Ni ändå kunde ge nån info om varför det inte funkar!!! Har försökt att få tag i er både i chat här på sidan och på messenger skickade jag 28 november utan att ha fått svar ännu.

Kommer Ni att åtgärda detta snart eller ska Ni kompensera oss på annat sätt??

Användarnivå 6
Emblem +8

Hej på er!

Som ni uppmärksammat är det fortfarande inte möjligt att genomföra betalköp med våra abonnemang - och vi är medvetna om detta. Orsaken är samma som vi tidigare nämnt - att vi upplever problem med betaltjänster.

Vi jobbar för fullt med att hitta en lösning på problemet med betaltjänsterna - och förstår såklart att det kan vara frustrerande.

Vi kan tyvärr inte säga exakt när det kommer var igång igen, och förstår såklart att detta kan ställa till det för dig. Vi ber innerligt om ursäkt för detta.

Tack för tålamodet i frågan. Vi återkommer såklart så fort problemet är åtgärdat och tjänsten återigen är igång!

Användarnivå 2

Hej Linnea

nu är det snart tre månader som denna tjänst varit nere. Dags att göra något åt detta? De som arbetar hårt får snart kanske byta arbetsuppgifter?

Användarnivå 1

Hej på er!

Som ni uppmärksammat är det fortfarande inte möjligt att genomföra betalköp med våra abonnemang - och vi är medvetna om detta. Orsaken är samma som vi tidigare nämnt - att vi upplever problem med betaltjänster.

Vi jobbar för fullt med att hitta en lösning på problemet med betaltjänsterna - och förstår såklart att det kan vara frustrerande.

Vi kan tyvärr inte säga exakt när det kommer var igång igen, och förstår såklart att detta kan ställa till det för dig. Vi ber innerligt om ursäkt för detta.

Tack för tålamodet i frågan. Vi återkommer såklart så fort problemet är åtgärdat och tjänsten återigen är igång!

Hur går det med lösningar på problemet?

Nej, det är inte ni som upplever problem med betaltjänster, det är vi kunder som upplever det problemet.  Vi upplever också ett problem med obefintlig kundtjänst.  På fem månader borde ni åtminstone ha kunnat meddela oss kunder om att era abonnemang inte längre fungerar.

Bytte relativt nyligen till Hallon, hade jag vetat att det inte fungerade att nyttja betaltjänster hade jag aldrig någonsin bytt. Hur är det överhuvud taget möjligt att en sådan tjänst ligger nere så länge och att man inte informerar sina kunder om att det inte fungerar? (Fick googla mig till information varför inte de betaltjänster jag använder fungerade…..) 

Helt orimligt.

Har hela familjens abonnemang på Hallon, 4 stycken, om ni kan få ordning på problemet snart och/eller ge information,  kanske det dags att byta operatör. 

Användarnivå 1

Hallon, dra den om Rödluvan när ni ändå håller på.

Kunde betala med SMS-tjänst för mindre än 2 månader sedan så nej det är NI som fulkör att kunderna ska välja annat för att få det att funka...för varför annars är det så att det fungerar med 3 som är moderbolaget ;)

Användarnivå 1

Chattade nyss med Halebop om samma bekymmer hos dom då autosvaret är detsamma om man försöker skicka med Halebop. Deras svar "Ja, det är numera inlagt per automatik med spärr på kontantkort och kunden måste be oss ta bort spärren. Vill du att jag ska göra det åt dig?" Ja tack svarar jag. "Dåså, fixat."

Chatten tog 3min med en minuts väntetid inräknat.

Hallon, se och lär hur man sköter saker och ting.

7 månader på er att få en tjänst att fungera, ni säger det jobbas för fullt för att kunna lösa det!

antingen är ni rätt ut värdelösa eller ljuger ni om att problemet försöks lösas. 
nu är det kompensations läge som gäller! Ni lurar kunderna med tjänster som inte fungerar så enkelt är det. Kundtjänst? Chatt? Fungerar så bra! Och information från er är sååååå informativ!

Ja hur går det igentligen, vi är nog ganska många som vill ha svar.

Det vore ju lämpligt att Hallon informerar hur långt ni har kommit i frågan.

Provade precis att göra en sms-betalning. Funkade som vanligt inte. 

Har chattat 2 gånger tidigare om detta och bara fått svar om att det jobbas på. 

Men som sagt, 7 månader and counting. Hur jävla lång tid ska det ta att lösa ett problem som funkar felfritt för alla andra operatörer? Ring Tre och fråga hur dom har gjort.  Eftersom ni ägs av Tre så borde ni rimligtvis får ganska snabb hjälp i ärendet.

Och ingen information har gått ut under dessa 7 månader. Ej heller kan man finna någon information på er sida om detta. 

Man undrar ju va fasen ni sysslar med. En av Sveriges största operatörer som inte ens har vett att informera och eventuellt kompensera. Enda svar man får är “Det jobbas på”. 

Men som någon sa, 7 månader för att lösa ett problem. Antingen är det total inkompetens eller så är det egentligen inget som har stängts ner pga att något är fel utan att det är ett medvetet val av någon outgrundlig anledning och så väljer man att bara lägga locket på och kommer med lama ursäkter. Misstänker att Hallon och Tre kör på samma platform så jag tror inte det är något tekniskt problem eftersom det funkar hos Tre. De har helt enkelt bara valt att stänga av tjänsten. Varför kan man ju bara spekulera om då informationen har varit obefintlig.

Snart dax för leverantörsbyte iaf. Och anledningen är inte främst att tjänsten inte funkar utan att er support och information är värdelös. Iaf i det här ärendet. 

Uppdatering:

2021-07-09: Vi jobbar fortfarande på att lösa detta problem och vi är evigt tacksamma för erat tålamod men ber givetvis hemskt mycket om ursäkt ifall detta ställer till problem för er. Vi har som målsättning att detta ska vara löst som senast under oktober detta år.

Hejsan i tråden! :relaxed:

Jag ser att det dyker upp en del frågetecken gällande detta som skulle behöva förklaring.

(...) varför annars är det så att det fungerar med 3 som är moderbolaget ;)

(...) Misstänker att Hallon och Tre kör på samma platform så jag tror inte det är något tekniskt problem eftersom det funkar hos Tre. (...)

Nej, vi och Tre använder inte samma system. Vi har vårt egna och Tre har sitt.

(...) antingen är ni rätt ut värdelösa eller ljuger ni om att problemet försöks lösas. (...)

(...) De har helt enkelt bara valt att stänga av tjänsten. (...)

Chattade nyss med Halebop om samma bekymmer hos dom då autosvaret är detsamma om man försöker skicka med Halebop. Deras svar "Ja, det är numera inlagt per automatik med spärr på kontantkort och kunden måste be oss ta bort spärren. Vill du att jag ska göra det åt dig?" Ja tack svarar jag. "Dåså, fixat."

(...)

Hallon, se och lär hur man sköter saker och ting.

Problemets lösning är tyvärr inte så enkel. Om lösning var att enbart aktivera funktionen hade vi gjort redan gjort detta för länge sedan, men det är dessvärre mer komplicerat än så.

Hur kan det då komma sig att sms betalning fungerar hos andra operatörer? Tror inte problemet är så stort faktiskt…så ut med information till era kunder istället. Vad problemet består av och när ni tänkt lösa det. 

Exakt. Det är ju inte bara att det inte funkar. Ni informerar ju inte ett skit om detta. Vi kunder måste dra det ur er för att få några som helst svar. En dag bara slutade det att funka helt utan information. 

Så lätt det hade varit för er att skicka ett mass-sms om detta samt lägga upp löpande information under driftstörningar. Men inget. Värdelöst.

Och du säger oktober, 10 månader efter det la av. Jag jobbar själv med IT och vet av erfarenhet att INGET tar 10 månader att lösa. Jag skulle accepterat några veckor kanske med tanke på att det drabbar de som driver er verksamhet framåt, nämligen era KUNDER. Det borde klassas som en BCI (business critical incident) eftersom det finns en överhängande risk att ni tappar massvis med kunder samt får dåliga betyg. Dåliga betyg gör att nya kunder kanske väljer någon annan operatör. Om en BCI tar 10 månader att lösa så vidhåller jag att antingen är inkompetens eller att det bakomliggande problemet egentligen är något helt annat. 

Hej.

Kan nån jurnalist  eller nån som har kontakter i t.ex tv radio tidning upplysa problemet, mer offentligt så att vår (annars helt ok) operatör förstår att problemmet  är viktig för flera och med det sätta lite blåslampa på Hallon, helt ofattbart att lägga tidsplan till oktober när tjänsten ligger nere sen minst halv år tillbaka.

Kära Martin snälla lös det snabbare mest  för er skull innan folk sätter anti-kampani på er, dålig reklam har fallit större företag än ni... 

Rako, jag tror att Hallon är för små för att någon tidning ska skriva om dom. Och det är ju "bara" en sms-tjänst. Så tveksamt om det kommer bära någon frukt ändå. 

Och detta tror jag hallon vet om oxå, därav den ytterst låga prioritet som detta "problem" fått inom företaget. Det är ju "bara" en sms-tjänst så varför lägga hög prio på det "vi får ju nya kunder hela tiden ändå". 

Kommentera