Besvarat

Förskottsbetalning för hela året

Jag har tre vuxna barn.  Två av dem har hallon som operatör.  De vill inte ha vanliga julklappar, de är för gamla för sådant. Jag skulle vilja ge dem deras bashallonabonnemang i present för hela 2021 till jul.  Hur kan jag göra det?

Måste finnas en funktion där jag betalar i förskott eller deponerar 199 kr/mån eller vad de nu har för abonnemang 12 mån framåt. Sen får de själva betala mot faktura det de ev. använder sina telefoner till betalning med.

Återkom till mig ASAP för tips hur det kan ordnas.

icon

Bästa svar av Martin 22 december 2020, 11:17

Hejsan @Connect!

Vilken fin idé! :gift: Om det är möjligt beror lite på hur dina barn betalar sina abonnemang i dagsläget.

Om dom är kortkunder, det vill säga betalar månadskostnaden direkt med sitt kort är jag rädd för att detta inte kommer att fungera. Detta för att det inte finns något sätt att manuellt betala in som kortkund utan det dras automatiskt och endast beloppet för den månaden. Det finns liksom inget OCR-nummer eller bankgironummer kopplat till kortkunder.

Om dom är fakturakunder däremot är detta något som skulle gå. Som fakturakund kan man alltid betala in ett högre belopp mot en faktura som då blir ett innestående belopp mot nästa faktura. Så tekniskt sätt kan man betala in vad som motsvarar ett helt år av en månadskostnad mot ett OCR-nummer så rullar kvarstående belopp vidare mot nästa faktura tills det tar slut. 

God jul! :santa:

Visa original

10 svar

Hejsan @Connect!

Vilken fin idé! :gift: Om det är möjligt beror lite på hur dina barn betalar sina abonnemang i dagsläget.

Om dom är kortkunder, det vill säga betalar månadskostnaden direkt med sitt kort är jag rädd för att detta inte kommer att fungera. Detta för att det inte finns något sätt att manuellt betala in som kortkund utan det dras automatiskt och endast beloppet för den månaden. Det finns liksom inget OCR-nummer eller bankgironummer kopplat till kortkunder.

Om dom är fakturakunder däremot är detta något som skulle gå. Som fakturakund kan man alltid betala in ett högre belopp mot en faktura som då blir ett innestående belopp mot nästa faktura. Så tekniskt sätt kan man betala in vad som motsvarar ett helt år av en månadskostnad mot ett OCR-nummer så rullar kvarstående belopp vidare mot nästa faktura tills det tar slut. 

God jul! :santa:

Nu har jag betalat för min dotter som pluggar och säkert blir jätteglad för att hon slipper tänka på fakturorna i ett år.  När hon får veta det.  Och det var ju bra att jag fick in det i systemet med hallons nya fakturapartner, Billogram.

Jag har tagit upp idén tidigare via hallon, men den lotsas alltid vidare till någon annan enhet och där dör förslaget. Första gången jag tog upp det sa supporten dessutom att överskottet utöver fakturabeloppet skickas tillbaka. 

Men idén är så bra att hallon borde marknadsföra den aktivt.  Föräldrar som vill betala för barnens räkning måste vara en väldigt bra julklapp.  Och skulle antagligen kunna lotsa fler kunder till hallon.

God Jul!

Martin, tyvärr har det inte fungerat.  Det fungerade på decemberfakturan som jag tror var på 99 kr.  Jag betalade 1’188 kr den 28 december till OCR-numret enligt instruktionerna. 

Fakturan för januari fick hon påminnelse på.  Vi hade noggrann koll på vad som skulle ske för att försäkra oss om att det inte skulle fallera någonstans.

Någon som heter Emmy hos er säger att det system som jag frågade om och som jag fick besked skulle fungera inte fungerat.  Emmy säger att min klumpbetalning skulle registrerats som en överbetalning och överskottet, 1’089 kr skulle returnerats med automatik efter 4-5 dagar (men vi vet inte till vem pengarna i så fall skulle returnerats; mig eller min dotter som har avtalet?).  Ingen av oss har dock fått någon återbetalning.  Jag har bara ett bankkonto och har kontrollerat varje post som finns där efter den 28 december 2020.

Tacksam om du/någon på Hallon kan undersöka (i) in min klumpbetalning borde fungerat, (ii) om inte, så vill jag veta om det går att få fungera på något smart sätt, och slutligen (iii) var är överskottet från min decemberbetalning?

No hard feelings för att det inte fungerade första försöket men som sagt tacksam om ni kan undersöka saken.  Återkom om ni behöver fler uppgifter från mig.  //Stefan, Uppsala. 

Användarnivå 6

En annan lösning kan vara att använda Comviq Kontant där man kan ladda på för ett halvår i taget.

Boo, det är verkligen inte något alternativ för en som använt sig av hallon i åtskilliga år.  Villkoren för kontantkort är sämre, mer komplicerade.  Jag själv har vistats utomlands fem gånger under de senaste två åren.  Vad skulle jag göra då?

Men kunder som betalar in i förskott skulle affärsmässigt vara jättebra för hallon/3.  Den operativa finansieringen som alla företag behöver skulle reduceras, kanske inte med några stora belopp men ändå.  Det är inte dåligt för hallon, det är bra.  Det som saknas är en alternativ teknisk lösning.

Men jag saknar svar från hallon på mina övriga frågor som är minst lika viktiga. Jag måste nog skjuta iväg ett reguljärt mess till de via “Kontakta oss”.

Användarnivå 6

Jo, det är ett alternativ. Det kan man aldrig bortse ifrån. Att du använt hallon i många år gör ju absolut inte att förskottsbetalningen fungerar bättre. Jag missar nog din logik där.

Nej, villkoren för Comviq Kontant är inte sämre eller mer komplicerade. Du kan t.ex. ha autodragning från ditt kontokort varje månad, percis som jag har på hallon nu. Ingen skillnad alls.

Du kan ju dessutom ladda på för ett halvår i taget med Comviq Kontant.

Utomlands gör du precis likadant som alla andra svenskar gör. Vad är det du inte förstår där?

Ska du få någon hjälp från hallon, bör du nog kontakta deras kundtjänst. Detta är ju trots allt bara ett kundforum där det mest är andra kunder som försöker hjälpa varandra. Hallons personal tittar in här ibland också. Du ser ju att t.ex. Martin svarade dig för en månad sedan.

https://support.hallon.se/hc/sv/requests/new?brand=hallon

Boo, du har fel.  Och vad har Comviq kontant med det här att göra? Förstår inte. 

Citat ang Hallons kontantkort:
“Med våra kontantkort som endast går att använda i Sverige, fyller du på själv när du väl behöver det. Det gör du enklast på Mina Sidor eller med ett betalkort på www.hallon.se/ladda. Har du inget konto ännu? Registrera ditt kontantkort här.

https://www.hallon.se/mobilabonnemang#kontantkort

Informationen är förvisso tvetydig men det står att de bara kan användas i Sverige.  Och villkoren är inte identiska med de jag har.  Mina fem resor (jobbrelaterade, arbetsuppdrag) gick dessutom i alla fem fallen till Thailand.  Mina betalningar görs som dragning från mitt MasterCard.  När kostnaderna rusade iväg, vilket de fort gör utanför EU och inte minst på en så avlägsen plats, så tog det stopp.  Jag borde haft möjligheten att deponera en större summa före avresan för att slippa varningar om att SIM-kortet var på väg att spärras på grund av att kostnaderna för telefonsamtal och surf gick över gränsen.

Jag har tidigt i morse skickat meddelande till hallon, men det tar flera dagar innan jag får veta var pengarna är som jag betalade in den 28 december 2020.  De skulle rätteligen betalats tillbaka inom 3 à 5 arbetsdagar om det var så att det betraktades som en överbetalning i systemen.  Men enligt Martin skull de ju inte ses på det sättet utan ligga i “pott” för framtida dragningar.

Användarnivå 6

Nej jag har inte fel. Jag vet det. Ber om ursäkt att jag försökte hjälpa dig. Med din tråkiga attityd får du svårt att fä hjälp.

Tråkigt att du inte förstår att man kan byta till en annan operatör som stämmer bättre med ens önskemål.  Det är ju enbart Hi3G som har kontantkort som inte fungerar i utlandet. Just därför fick du tips om andra alternativ, vilket du spottar tillbaka. Tråkigt att du inte vill förstå.

Jag sökte svar på frågor som har med mina/våra tre existerande hallonabonnemang att göra.  Du föreslog kontantkort (men hos en annan operatör).  Mitt generella svar var att jag inte är intresserad av en kontantkortslösning.  Vi vill fortsätta se om vi kan få en lösning inom existerande abonnemang.

Användarnivå 6

Lycka till

Svara

Static Template