Besvarat

Godkännande av avtal via SMS för minderårig

• 29 januari 2020
  • 1 svar
  • 1457 visningar

Hej

Min son har fått sms från Mobiapp games med ett erbjudande som innebär veckoavgifter 50kr samt uppkopplingsavgifter på 50 kr. Kan ej se om detta har gått igenom via telefonspecifikationen. Hur kan detta accepteras av er då han är registrerad minderårig via persnr hos er. Minderåriga kan inte teckna avtal utan målsmans godkännande. Ni borde ha en spärr under 18 år, är det så det fungerar idag?

Tecknade avtal med annan operatör innan detta skedde så det kanske inte gått igenom, eller fortsätter det att debiteras oavsett operatör.

MVH

Kostas

icon

Bästa svar av Axel 31 januari 2020, 10:34

Hej @Kostas,

Precis som du säger så är det inte möjligt för en person under 18 att stå för ett abonnemang. Utan det är då en förälder/målsman som oftast står för ett abonnemang om det är avsett att ett barn ska använda det. Om abonnemanget är avsett till att användas av ett barn har man möjlighet att spärra betaltjänster som de du beskriver. Men eftersom att det är en myndig person som står för abonnemanget, samt att vi inte övervakar vad våra kunder gör med sina abonnemang så kommer betaltjänster självklart gå att köpa. Det är som sagt möjligt spärra detta under Trygg ekonomi fliken på Mina Sidor och aktivera spärren för Betaltjänster och utlandssamtal.

Visa original

1 svar

Användarnivå 3
Emblem +2

Hej @Kostas,

Precis som du säger så är det inte möjligt för en person under 18 att stå för ett abonnemang. Utan det är då en förälder/målsman som oftast står för ett abonnemang om det är avsett att ett barn ska använda det. Om abonnemanget är avsett till att användas av ett barn har man möjlighet att spärra betaltjänster som de du beskriver. Men eftersom att det är en myndig person som står för abonnemanget, samt att vi inte övervakar vad våra kunder gör med sina abonnemang så kommer betaltjänster självklart gå att köpa. Det är som sagt möjligt spärra detta under Trygg ekonomi fliken på Mina Sidor och aktivera spärren för Betaltjänster och utlandssamtal.

Svara

Static Template