Hallon, spärra txtNation


Användarnivå 1

Hej

Etiska rådet har i ett beslut daterat oktober 2011 skrivit följande ang "txtnation":

ERB:s beslut:
ERB hemställer till TeliaSonera Sverige AB att abonnemangsavtalet för företaget txtNations tjänst på kortnumret 72221 tillsvidare ska upphöra att gälla
.

 

Varför är inte ni på Hallon så måna om era kunder så att ni skulle spärra dem? Gör ni också vinning?

Spärra dem (och andra oseriösa bedragare) omgående! Via sökning på nätet verkar det endast vara kunder hos Hallon som har haft problem under de senaste åren. En lätt lösning för att behålla kunder och få fler glada kunder.


11 svar

Användarnivå 3

Tycker snarare att man kan ge föräldrar en hemläxa i internetvett och etikett.

Varför?

Jo, för att det är enkelt att blockera betaltjänster via sms och telefonsamtal.

Det är enkelt att lägga barnens enheter under uppsyn, dnsfilter eller QoS.

Det är enkelt att konfigurera tvåhandsverifiering i de flesta fall.

 

Det är såklart olyckligt att txtnation valt att sikta in sig på omedvetna barn och oupplysta föräldrar, och såna tjänster finns alltid!

Jag brukar jämföra ett barn med oövervakade enheter mot internet, med att fysiskt skicka ut sina barn i fredagstrafiken och förvänta sig att de ska hitta hem.

 

Nörd-out. ✌️

Kan bara instämma med att samarbetet med detta företag bör avslutas bums!

 

Min son blev lurad att få gratis “vbucks” till Fortnite genom att SMS:a till deras betalnummer. Av en ren tillfällighet utttäckte jag det här i tid och bråkade i några mail med txtNation, som sedan har gått med på att återbetala beloppet. Bara det faktum att de går med på att återbetala pengarna indikerar ju att de pysslar med affärer utanför lagens rymd.

 

Rent det är rent av fjantigt av “Magnan” att prata om QoS, dnsfilter mm. Har inget med den här saken att göra överhuvud taget. Försöker du flasha att du kan rabbla tekniska termer, eller vad?

 

Tycker nog att man kan förvänta sig att Hallon försöker förhindra bedrägeri genom deras tekniska plattform. Men det kanske är en konflikt för Hallon mellan etik och kortsiktig ekonomi i det här fallet?

Tänker man längre än till nästa kvartalsrapport så är ju valet självklart.

Användarnivå 3

Ger man sitt barn verktygen till att köpa prylar och atteraljer så bär man som förälder det yttersta ansvaret. Vet eller kan man inte förhindra detta med form alla öppna hjälpmedel som går att tillgå, bör man förslagsvis ta sig en kurs i internetvett och överföra budskapet till sina kids.

 

Jag kan ge dig en läxa i tekniska termer, likväl som ramverk och routing. Bara att be om hjälp om du själv är oförmögen ♥️

Mangan

NG > GN

Hej Mangan.

Jag tycker att dina raljeringar och överlägsna attityd är bara dryg och tråkig.

Jag kan upplysa dig om att jag jobbar som IT-konsult och har en civilingenjörsexamen i datateknik från KTH, så jag är mycket tveksam om du kan lära mig något jag inte redan behärskar angående routing och “ramverk”.

Nu är fakta så att om man vill kunna nå sitt barn på en telefon som t.ex. också ska kunna spela Pokemon GO så behöver man ha ett abonnemang med internet-koppling. Då kommer man även åt Youtube, och med det reklam där folk försöker lura barn att skicka SMS till betalnummer.

När man ansöker om ett SIM-kort så får man tyvärr inte ange om detta ska ha stöd för betalningar via SMS. En teknik som för övrigt bör begravas, då det t.ex. är omöjligt att kontrollera avsändarens ålder och om man är lämplig att ingå ekonomiska avtal.

Beskriv gärna hur konfiguration av min hemma-router med QoS och DNS-filter kan stoppa det är du snäll!

Användarnivå 3

Wow! Jag trodde ni troll var utdöda. Ipkaxig, och målar upp dig som civilingenjör? 2003 pingade dig och ville ha tillbaka sina moonboots.

Hoppas verkligen att du skojar med mig om du inte känner till dnsfiltreringstjänster, eller gör en egen proxy, om du nu är datatekniksnille.

Jag är för hundan en båtbyggare, som mer än väl tydligt, besitter mer omfattande kunskaper inom ditt studerade område, än du själv.

Önskar du fortsätta denna konversation så är du mer än välkommen att pma mig. Och det är för din skull. 

Tänk om din arbetsgivare ser vilka kunskaper du besitter, som inte ens kan blockera reklam till din unges youtubeströmmande... Utan att blanda in "hemma-routern" 😆

 

Ha nu en trevlig helg kära du, och krya på dig.

Trodde du skulle beskriva hur jag stoppar lurendrejare att blåsa barn genom att konfigurera QoS?

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @Multi & @Mangan,

Ursäkta att jag flikar in såhär i efterhand. För det första är det verkligen superkul att se att ni båda har engagerat er i ämnet, men jag ville bara påminna att vi ska hålla en god ton mot varann här på forumet och inte ska peka fingrar eller dylikt. 

Jag kan för övrigt tipsa om ‘Trygg Ekonomi’ som man hittar på Mina Sidor. Där har man möjlighet till att spärra betaltjänster och utlandssamtal för ett abonnemang. Internet och betaltjänster har ingen sammankoppling på det sättet, så det kommer fortfarande gå att spela mobilspel och nå abonnemangs användaren utan problem, och som förälder behöver man då inte oroa sig för att oönskade tjänster införskaffas på sitt barns abonnemang. 

Hejsan @Multi & @Mangan,

Ursäkta att jag flikar in såhär i efterhand. För det första är det verkligen superkul att se att ni båda har engagerat er i ämnet, men jag ville bara påminna att vi ska hålla en god ton mot varann här på forumet och inte ska peka fingrar eller dylikt. 

Jag kan för övrigt tipsa om ‘Trygg Ekonomi’ som man hittar på Mina Sidor. Där har man möjlighet till att spärra betaltjänster och utlandssamtal för ett abonnemang. Internet och betaltjänster har ingen sammankoppling på det sättet, så det kommer fortfarande gå att spela mobilspel och nå abonnemangs användaren utan problem, och som förälder behöver man då inte oroa sig för att oönskade tjänster införskaffas på sitt barns abonnemang. 

 

Det ska va spärrat som standard och man ska öppna det själv/manuellt och/eller alla skulle få veta att det är spärrat på välkomst brev. Det skulle va suveränt. 

@Axel Upptäckte detta efter att min 10 åriga son lurats av MobilApp/Txtnation att godkänna ngn form av abonnemang. Min fråga till dig är varför ni inte följer ERB och stoppar betalningar till 72221 Txtnation? Hade ni uppmärksammat AnnaGs inlägg överst som kom för tre månader sedan hade jag sluppit hamna i den här situationen. 

@Mangan Allvarligt talat. Hur är du funtad. Vad vinner du på din kaxiga attityd där du förpassar föräldrar som inte klarar av det du nämner till någon form av datateknisk kyrkogård. För en normalt tekniskt kunnig person är det inte lätt.  Hur gamla är dina barn som du tydligen redan tutat i all internetvett som de behöver? 

Ringde txtnations kundtjänst som automatiskt kopplar in röstbrevlåda med att alla handläggare är upptagna men efter att jag hotat med polisanmälan så ringde de upp 10 sekunder efter att jag lagt på. De bekräftar att det är ett abonnemang som ingåtts med en premieportal för spel men som inte får tecknas av minderåriga varför återbetalning ska ske. 

 

Ergo: Min son har lärt sig en läxa att inte lita på något han ser på Youtube, Tiktok eller internet i övrigt, jag har hittat spärrfunktionen för utländska betal-SMS hos hallon och pengarna kommer kanske tillbaka. Slutet gott allting gott.

Edit: Så bra var det inte. Kort efter kommer detta meddelande: “Hej,

Vi har pratat med innehållsleverantören ifråga och de har gått med på att ge dig en återbetalning för 50% av avgifter från denna tjänst som en liten kompensation.”. 

Det gick alldeles för snabbt vilket indikerar att allt sker med automatik. De har alltså satt i system att bete sig på detta sätt. De anger att debiteringen skett av ett bolag på cypern som visar sig själva specialiserade på att tillhandahålla SMS-lösningar. Men själva länken till den tjänst som min son skulle abonnerat på går till en sida utan någonsomhelst kontaktinformation men är på svenska. Helt i strid med svensk konsumentlagstiftning. 

 

 

To be continued

Fick nu detta svar från den cypriotiska länken i kedjan av inblandade företag.  “Thank you for contacting our Support Team. Please accept our apologies for the inconvenience occupied.

The service indeed is not directed for children, however, there is no possible way for us to determinate the real age of phone owner. (Hope you understand.) Our billing partner TXTnation (pfi.me) was instructed to issue a full refund for you. Kindly expect the email with correct amount and instructions from them. Your understanding and patience are highly appreciated.

Regards,

Support Team” 

Och nu kom en bekräftelse från PayPal om en insättning av hela summan. Case closed. 

Svara


Static Template