Privat
Företag
Besvarat

MobiApp Games Scam

Av ren nyfikenhet klickade jag på en länk i ett sms som jag fick. Det slutade med att jag skulle ha beställt en prenumeration på något som heter MobiApp Games, MEN, jag skulle sedan skicka ett SMS till ett nummer, 72-221, för att bekräfta min beställning vilket jag inte har gjort. Det ska kosta 50 kr i medlemskap, en-gångs avgift, plus 50 kr per vecka i fortsättningen.

Jag skrev ett mail direkt till ett support e-post adress som jag hittade på deras B-websida med en kopia till Konsumentverket och Hallons kundtjänst om att jag INTE har ingått något avtal och det hela är en scam.

Nu undrar jag hur jag kan stoppa dessa personer från att försöka att lura mig på pengar. Kan de debitera min mobilabonnemang med avgifter? Hur stoppar jag det i så fall om jag inte kan komma i kontakt med MobiApp Games? Notera att jag INTE har bekräftat beställning med ett SMS vilket man skulle göra för att ingå avtal.

Finns det någon därute som har varit med om samma sak, och hur lyckades ni stoppa det i så fall?

Tacksam för återkoppling.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till betalning
icon

Bästa svar av Linnea 17 September 2018, 10:25

Visa original

13 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @Sheila!

Välkommen till forumet & tack för din fråga!

Du verkar inte ha blivit debiterad någonting, åtminstone inte på din faktura hos oss på hallon. Om du vill undvika denna typ av debiteringar kan du aktivera en kostnadskontroll på ditt abonnemang via Mina sidor.

Du kan se mer om vår kostnadskontroll här: Hur fungerar er kostnadskontroll?

Ha en kanonfin måndag!
Hej @Sheila!! Exakt samma grej som du beskriver hände mig precis, jag har inte heller svarat på smset som skulle innebära att ingå avtal.

Vill bara höra hur det gick för dig med det hela? Blev du debiterad av företaget??
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej @claranyundo!

När jag kikade på detta hade inte MobilApp Games debiterat oss. Men om du kontaktar oss per mejl eller chatt kikar vi så du inte får några kostnader! 🙂
Hej! Även min son (detta konto) har utsatts för samma Scan från MobiApp Games som jag tidigare läst om på ert forum. Jag vill bara säkerställa att inget dras från hans konto behöver vi göra något för att undvika detta?

Med vänlig hälsning, Martin Fagerström

Användarnivå 6
Emblem +8
Hej! Även min son (detta konto) har utsatts för samma Scan från MobiApp Games som jag tidigare läst om på ert forum. Jag vill bara säkerställa att inget dras från hans konto behöver vi göra något för att undvika detta?

Hej @MartinFagerström!

Jag flyttade in din fråga här då den gällde samma sak som ovan. Gällande detta behöver du enligt ovan svar inkomma med dina kunduppgifter till oss antingen via ett mejl eller chatta med oss. Då kan vi dubbelkolla så du inte har blivit debiterad.

Baserat på bilden du skickade ser det dock inte ut som du har bekräftat köpet, men för att vara säker kan vi alltid dubbelkolla. 😊

Hej @MartinFagerström!

Jag flyttade in din fråga här då den gällde samma sak som ovan. Gällande detta behöver du enligt ovan svar inkomma med dina kunduppgifter till oss antingen via ett mejl eller chatta med oss. Då kan vi dubbelkolla så du inte har blivit debiterad.

Baserat på bilden du skickade ser det dock inte ut som du har bekräftat köpet, men för att vara säker kan vi alltid dubbelkolla. 😊

Pprecis så ser de sms ut som kommit till min dotters mobil också och hon har inte bekräftat någonting men 200kr x 2 månader har dragits
Användarnivå 6
Emblem +8

Hej @MartinFagerström!

Pprecis så ser de sms ut som kommit till min dotters mobil också och hon har inte bekräftat någonting men 200kr x 2 månader har dragits

Om så är fallet behöver du som jag rekommenderat ovan kontakta vår kundservice så vi kan kika på vad som hänt.

@Karhec

Liknande fall har tidigare avgjorts av ARN. De kom fram till att kunden har lika stor rätt att rikta motkravet mot i det här fallet Hallon som mot MobiApp Games.

Hallon föredrar att man tar det med MobiApp Games, men enligt ARN kan man alltså ta det även mot Hallon. Det verkar ju vara många som även polisanmält det här företaget så lite vanskligt att Hallon fortsätter tillåta dem dra pengar från Hallons kunder. Kanske Hallon inte upplever det som att det är deras problem? Tjänar Hallon några pengar på att låta MobiApp Games dra pengar från Hallons kunder?

https://lagen.nu/avg/arn/2009-10258

Jag har blivit debiterad för prenumeration från MobiApps Games Club, drogs 250 kr förra månaden. Jag har inte beställt prenumerationen och lyckas inte säga upp den. Hur har ni gjort för att bli av med prenumerationen? Jag har haft ett ärende hos Hallons support angående detta och de kan inte hjälpa mig. Jag har försökt avsluta prenumerationen genom att skicka STOPP  till 72221, men har inte fått någon respons tillbaka på att prenumerationen är avslutad. Jag har försökt ringa det supportnummer som MobiApps Games Club angivit för kontakt angående prenumerationen, men där svarar ingen... 

Tacksam för tips och råd. Jag vill bara avsluta prenumerationen. 

Jag har blivit debiterad för prenumeration från MobiApps Games Club, drogs 250 kr förra månaden. Jag har inte beställt prenumerationen och lyckas inte säga upp den. Hur har ni gjort för att bli av med prenumerationen? Jag har haft ett ärende hos Hallons support angående detta och de kan inte hjälpa mig. Jag har försökt avsluta prenumerationen genom att skicka STOPP  till 72221, men har inte fått någon respons tillbaka på att prenumerationen är avslutad. Jag har försökt ringa det supportnummer som MobiApps Games Club angivit för kontakt angående prenumerationen, men där svarar ingen... 

Tacksam för tips och råd. Jag vill bara avsluta prenumerationen. 

Hej,

Det finns två saker du kan prova. Det ena är att du vänder dig till bluffarna som då brukar betala tillbaka pengarna 3:e gången du ber om det (obs att du då inte ska acceptera det första de erbjuder utan stå på dig). Det finns beskrivet i den här tråden: https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/tjaenst-har-dragit-50kr-3918

Det andra är att du tar Hi3G Access AB till tingsrätten. Relevanta paragrafer du kan använda dig av finns här: https://lagen.nu/avg/arn/2009-10258 

Hej,

Vår dotter fick ett liknande SMS idag (detta kontot) 

Kan ni kolla så att det inte dragits några pengar från hennes konto.

Mvh

Spajs

Läs inlägget ovan ditt.

Polisanmäl företaget som skickat smset, samt även Hallon (Hi3G) som hjälper bedragarna att inkassera pengarna.

Om fler gör så, kanske Hi3G vaknar och slutar hjälpa bedragarna.

Hej, jag tvingats betala 200kr per månad ett par gånger nu pga denna scam. Min dotter har en mobil och då hennes far bor utomlands kan jag inte slå på den “kostnadskontroll” som Hallon erbjuder, för då kan hon inte kontakta sin pappa. Det är så fruktansvärt fel att barn blir lurade av sånt här!!!! Ska jag behöva välja mellan att spola ner 200kr i toaletten varje månad eller att inte låta min dotter kunna kontakta sin far när hon vill??? Och nej, det är inte så lätta som att bara utbilda barnen att inte gå på dessa lurendrejerier!!! Skäms säger jag. 

Kommentera