Privat
Företag
Besvarat

Pålägg faktura från Nordstar Media Ltd


Hej, som rubrik lyder jag jag fått ett otrevligt pålägg av ett företag som heter Nordstar Media Ltd, funparken.net och jag har aldrig sett eller hört talas om detta?! Gick in på funparken hemsida idag och såg vilket Scam de sysslar med och givetvis har jag inte fyllt i något nummer där osv.

har ni varit med om samma? Vad gör jag? Fattar inte hur bedrägeriet kan gå via sin operatör som drar alla pengar direkt via autogiro…

icon

Bästa svar av tingtong 2 July 2023, 15:42

Visa original

23 svar

Användarnivå 3

Hej, som rubrik lyder jag jag fått ett otrevligt pålägg av ett företag som heter Nordstar Media Ltd, funparken.net och jag har aldrig sett eller hört talas om detta?! Gick in på funparken hemsida idag och såg vilket Scam de sysslar med och givetvis har jag inte fyllt i något nummer där osv.

har ni varit med om samma? Vad gör jag? Fattar inte hur bedrägeriet kan gå via sin operatör som drar alla pengar direkt via autogiro…

 

Polisanmäl bedrägeriet, och även de som försöker dra in pengarna till bedragarna.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hej, som rubrik lyder jag jag fått ett otrevligt pålägg av ett företag som heter Nordstar Media Ltd, funparken.net och jag har aldrig sett eller hört talas om detta?! Gick in på funparken hemsida idag och såg vilket Scam de sysslar med och givetvis har jag inte fyllt i något nummer där osv.

har ni varit med om samma? Vad gör jag? Fattar inte hur bedrägeriet kan gå via sin operatör som drar alla pengar direkt via autogiro…

Testa Telekområdgivarna: 

https://telekomradgivarna.se/betalteletjanster/vanliga-fragor/stoppa-prenumerationstjanster/

Användarnivå 1

Vi har också råkat ut för detta i vårt företag. Otroligt att man kan debiteras 298 kr/mån för något som man inte beställt, och inte bekräftat.

 

Hoppas hallon löser detta på ett snyggt sätt.

Användarnivå 5
Emblem +6

Vi har också råkat ut för detta i vårt företag. Otroligt att man kan debiteras 298 kr/mån för något som man inte beställt, och inte bekräftat.

 

Hoppas hallon löser detta på ett snyggt sätt.

Tyvärr får du lösa det själv oavsett operatör.

Vi har också råkat ut för detta i vårt företag. Otroligt att man kan debiteras 298 kr/mån för något som man inte beställt, och inte bekräftat.

 

Hoppas hallon löser detta på ett snyggt sätt.

Tråkigt! Hur har ni gått vidare? Jag gjorde anmälan via telekområdgivarna och inväntar svar. Har även avsluta ”min prenumeration”

Användarnivå 1

Vi har också råkat ut för detta i vårt företag. Otroligt att man kan debiteras 298 kr/mån för något som man inte beställt, och inte bekräftat.

 

Hoppas hallon löser detta på ett snyggt sätt.

Tråkigt! Hur har ni gått vidare? Jag gjorde anmälan via telekområdgivarna och inväntar svar. Har även avsluta ”min prenumeration”

 

Jag polisanmälde, och anmälde till telekområdgivarna, samt kontaktade jag hallon via chatten på sidan.

Först sa dom att det inte skulle gå att ta bort avgiften, men om det inte gick att nå funparken kunde dom kanske göra något ändå.

När jag påtalade att ärendet var polisanmält så tog hallon bort avgiften direkt.

Hade inte varit mer än rätt att operatören skulle ersätta kunden. Eftersom operatören är minst lika delaktig i bedrägeriet. Eftersom de hjälper bedragarna att inkassera pengar. Som jag som kund inte har möjlighet att förhindra, eller fick möjligheten. 

Användarnivå 5
Emblem +6

Hade inte varit mer än rätt att operatören skulle ersätta kunden. Eftersom operatören är minst lika delaktig i bedrägeriet. Eftersom de hjälper bedragarna att inkassera pengar. Som jag som kund inte har möjlighet att förhindra, eller fick möjligheten. 

Det finns faktiskt dom som registrerar sig frivilligt och vill ha tjänsten. Hur gör man med dom som ångrat sig och vill ha pengar tillbaka? Ska operatören stå för det?

Användarnivå 3

Hade inte varit mer än rätt att operatören skulle ersätta kunden. Eftersom operatören är minst lika delaktig i bedrägeriet. Eftersom de hjälper bedragarna att inkassera pengar. Som jag som kund inte har möjlighet att förhindra, eller fick möjligheten. 

 

I andra länder har operatörerna ett slags “bluffskydd”. De skickar ut ett sms för att få bekräftelse på att det verkligen rör sig om en äkta korrekt beställning.

 

Det borde verkligen de svenska operatörerna använda sig av, i stället för att hjälpa bedragarna!

Samma sak för oss idag 298kr Nordstar Medi.

Min rekommendation är att ni snabbare än ögat tar bort autogiro-betalning så har ni iallafall en chans att vägra betala. Oansvarigt av Hallon att låta detta fortgå. Tidigare nöjd med denna leverantör men nu byter vi.

 

Användarnivå 5
Emblem +6

Samma sak för oss idag 298kr Nordstar Medi.

Min rekommendation är att ni snabbare än ögat tar bort autogiro-betalning så har ni iallafall en chans att vägra betala. Oansvarigt av Hallon att låta detta fortgå. Tidigare nöjd med denna leverantör men nu byter vi.

 

Tyvärr vet ju inte Hallon vad du tecknar för abonnemang.

Användarnivå 1

Hade inte varit mer än rätt att operatören skulle ersätta kunden. Eftersom operatören är minst lika delaktig i bedrägeriet. Eftersom de hjälper bedragarna att inkassera pengar. Som jag som kund inte har möjlighet att förhindra, eller fick möjligheten. 

Det finns faktiskt dom som registrerar sig frivilligt och vill ha tjänsten. Hur gör man med dom som ångrat sig och vill ha pengar tillbaka? Ska operatören stå för det?

 

Delar av texten har redigerats/tagits bort i enlighet med forumets uppföranderegler.

Kommentar: Vänligen håll god ton emellan varandra. /Martin, Community Manager

 

Tingtong är ju uppenbarligen anställd eller köpt av Hallon. Alla dina svar andas av att minska skuld av hallon, eller att försöka påverka uppfattning om hallon till positivt.

 

Det lär ju inte vara något stort återkommande problem att folk köper och sen ångrar sig. Isåfall är det en riktigt usel produkt.

 

I detta fall försvarar hallon bluffupplägg som dom antagligen har rejäla kickbacks på.

Användarnivå 5
Emblem +6

Hade inte varit mer än rätt att operatören skulle ersätta kunden. Eftersom operatören är minst lika delaktig i bedrägeriet. Eftersom de hjälper bedragarna att inkassera pengar. Som jag som kund inte har möjlighet att förhindra, eller fick möjligheten. 

Det finns faktiskt dom som registrerar sig frivilligt och vill ha tjänsten. Hur gör man med dom som ångrat sig och vill ha pengar tillbaka? Ska operatören stå för det?

 

Tingtong är ju uppenbarligen anställd eller köpt av Hallon. Alla dina svar andas av att minska skuld av hallon, eller att försöka påverka uppfattning om hallon till positivt.

 

Det lär ju inte vara något stort återkommande problem att folk köper och sen ångrar sig. Isåfall är det en riktigt usel produkt.

 

I detta fall försvarar hallon bluffupplägg som dom antagligen har rejäla kickbacks på.

 

Nej, jag är varken köpt eller anställd, jag är bara en nöjd kund med 4 abonnemang sedan 5 år.

Jag tycker själv det fruktansvärt för dom som blivit drabbade av denna bluff. Som tur är har vi klarat oss, vet inte om det kan vara "Kostnadskontroll" som är aktiverad på alla abonnemangen som räddat oss. Jag kontrollerar dessutom våra räkningar varje månad och håller tummarna varje gång, även om det inte hjälper 🙄

Tycker att NCC's förslag var bra, hoppas att Hallon kan/vill införa det?

Hallon har hela tiden fungerat mycket bra för oss och jag är nöjd med allt förutom 1 sak.

Varför har inte Hallon ÖVERLÅTELSE? Kan bli så att 1 eller 2 i vår familj lämnar Hallon pga det, eller kanske alla 4?

Användarnivå 5
Emblem +6

Hade inte varit mer än rätt att operatören skulle ersätta kunden. Eftersom operatören är minst lika delaktig i bedrägeriet. Eftersom de hjälper bedragarna att inkassera pengar. Som jag som kund inte har möjlighet att förhindra, eller fick möjligheten. 

Det finns faktiskt dom som registrerar sig frivilligt och vill ha tjänsten. Hur gör man med dom som ångrat sig och vill ha pengar tillbaka? Ska operatören stå för det?

(Texten har redigerats av moderator. Se ordinarie kommentar för mer information.)

 

Oj, detta var mitt 500:e inlägg, kanske jag är lite tingtong trots allt 😜

Stort tack @tingtong för att du tar din tid ur dagen och hjälper dina hallonkompisar! 500 kommentarer är imponerande många! 🎉💐

 

@trmg, vänligen håll god ton emellan varandra här på forumet. Jag kan absolut förstå att om man blivit utsatt för liknande som denna tråd avser att man kan vara frustrerad, men det är inte okej att ta ut det på andra medlemmar. @tingtong är precis som dig en kund hos hallon och är inte anställd av oss.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager​

Användarnivå 1

Stort tack @tingtong för att du tar din tid ur dagen och hjälper dina hallonkompisar! 500 kommentarer är imponerande många! 🎉💐

 

@trmg, vänligen håll god ton emellan varandra här på forumet. Jag kan absolut förstå att om man blivit utsatt för liknande som denna tråd avser att man kan vara frustrerad, men det är inte okej att ta ut det på andra medlemmar. @tingtong är precis som dig en kund hos hallon och är inte anställd av oss.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager​

 

Det går ju såklart att skriva fina saker i ert forum o berömma att “medlemmar” är duktiga eller arga.

 

Faktum kvarstår att ni tillåter bluff-företag att härja fritt. Varför gör ni inte nåt åt problemet istället för att skriva massa fina ord på forumet? Ni har inte ens bemött detta med en kommentar öht.

 

Er tystnad i detta säkerställer för mig att ni är en del av bluff-uppläggen.

Det går ju såklart att skriva fina saker i ert forum o berömma att “medlemmar” är duktiga eller arga.

 

Faktum kvarstår att ni tillåter bluff-företag att härja fritt. Varför gör ni inte nåt åt problemet istället för att skriva massa fina ord på forumet? Ni har inte ens bemött detta med en kommentar öht.

 

Er tystnad i detta säkerställer för mig att ni är en del av bluff-uppläggen.

 

Jag kan försäkra dig att det inte är första gången en liknande tråd som detta skapats. Inte heller är det min första gång som jag återkommit i kommenterar för att förklara situationen och hjälpa vägleda vad man kan göra - alltid utifrån Telekområdgivarnas råd för betalteletjänster.

 

Detta är ett kundforum och jag värnar om våra medlemmar här. Min önskar är att skapa en kultur där kunder hos hallon har ett forum där man kan ta hjälp och hjälpa varandra.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

Användarnivå 1

Det går ju såklart att skriva fina saker i ert forum o berömma att “medlemmar” är duktiga eller arga.

 

Faktum kvarstår att ni tillåter bluff-företag att härja fritt. Varför gör ni inte nåt åt problemet istället för att skriva massa fina ord på forumet? Ni har inte ens bemött detta med en kommentar öht.

 

Er tystnad i detta säkerställer för mig att ni är en del av bluff-uppläggen.

 

Jag kan försäkra dig att det inte är första gången en liknande tråd som detta skapats. Inte heller är det min första gång som jag återkommit i kommenterar för att förklara situationen och hjälpa vägleda vad man kan göra - alltid utifrån Telekområdgivarnas råd för betalteletjänster.

 

Detta är ett kundforum och jag värnar om våra medlemmar här. Min önskar är att skapa en kultur där kunder hos hallon har ett forum där man kan ta hjälp och hjälpa varandra.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

 

 

Min önskan är att företaget jag tecknar abonnemang hos skyddar mig, och inte bedragarna.

 

Varför vill ni inte göra nåt åt detta fortfarande trots uttalade förslag på hur ni kunde skydda kunden istället för bedragaren?

 

Det verkar ju ha hänt massor med gånger som du skriver, och ändå är ni fortfarande på bedragarnas sida.

 

Jag ser ju mellan raderna vad det beror på. Ni tjänar pengar på det o vill hellre att era kunder utsätts för bedrägeri. Helt sinnesjukt att ni inte vill stoppa det.

Min önskan är att företaget jag tecknar abonnemang hos skyddar mig, och inte bedragarna.

 

Varför vill ni inte göra nåt åt detta fortfarande trots uttalade förslag på hur ni kunde skydda kunden istället för bedragaren?

 

Det verkar ju ha hänt massor med gånger som du skriver, och ändå är ni fortfarande på bedragarnas sida.

 

Jag ser ju mellan raderna vad det beror på. Ni tjänar pengar på det o vill hellre att era kunder utsätts för bedrägeri. Helt sinnesjukt att ni inte vill stoppa det.

 

Om du inte är insatt i hur betalteletjänster fungerar skulle jag rekommendera att du frågar först. För sättet du uttrycker dig om detta stämmer inte; men jag förstår givetvis varför du är frustrerad och jag hjälper dig mer än gärna vägleda vad du kan göra om man blivit utsatt för bedrägeri.

 

Betalteletjänster som debiteras genom ditt abonnemang är inte en enstaka transaktion mellan två företag. Det är väldigt sällan en betalteletjänst fakturerar direkt själva till slutkunden, utan använder oftast ett annat företag som erbjuder “betaltelelösningar”, exempelvis över SMS, och dessa “betaltelelösningar” har avtal med operatörerna. I detta exempel är betalteletjänsten inte ärlig med sitt erbjudande och lurar slutkunden. Betalteletjänsten debiterar då “betaltelelösningen” som dom använder som i sin tur, enligt avtal, debiterar operatören. Operatören betalar direkt summan till “betaltelelösningen” som i sin tur betalar betalteletjänsten och operatören debiterar i sin tur enligt avtal med slutkunden.

 

Kruxet när det kommer till bedrägeri är för att om operatören återbetalar slutkunden får inte operatören tillbaka något från betalteletjänsten som lurat slutkunden. Så vem är skyldig att återbetala? Enligt våra egna allmänna villkor och i enlighet med Telekområdgivarna så ska summan betalas till operatören och återbetalningen ska ske av betalteletjänsten.

 

Varför inte bara säga upp avtalet/spärra “betaltelelösningen”?

Utmärkt fråga! Som jag skrev innan är det till det sällsynta som betalteletjänster debiterar direkt själva. Väldigt många använder sig utav ett annat företag för att göra detta och deras kunder är många. Om en operatör skulle spärra en sådan “betalteleleverantör” spärras ALLA. Oavsett om det är bedragare eller legitima betalteletjänster. Detta har faktiskt hänt en gång förut när en operatör testade spärra en “betalteleleverantör” och vid den tiden orsakade att ingen av operatörens kunder kunde köpa biljetter för kommunaltrafik via SMS. Spärren hävdes rätt omgående efter det uppmärksammandes kan jag lova.

 

Jag hoppas beväpnad med denna information att din frustration inte förblindar ditt förnuft.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

Användarnivå 1

Min önskan är att företaget jag tecknar abonnemang hos skyddar mig, och inte bedragarna.

 

Varför vill ni inte göra nåt åt detta fortfarande trots uttalade förslag på hur ni kunde skydda kunden istället för bedragaren?

 

Det verkar ju ha hänt massor med gånger som du skriver, och ändå är ni fortfarande på bedragarnas sida.

 

Jag ser ju mellan raderna vad det beror på. Ni tjänar pengar på det o vill hellre att era kunder utsätts för bedrägeri. Helt sinnesjukt att ni inte vill stoppa det.

 

Om du inte är insatt i hur betalteletjänster fungerar skulle jag rekommendera att du frågar först. För sättet du uttrycker dig om detta stämmer inte; men jag förstår givetvis varför du är frustrerad och jag hjälper dig mer än gärna vägleda vad du kan göra om man blivit utsatt för bedrägeri.

 

Betalteletjänster som debiteras genom ditt abonnemang är inte en enstaka transaktion mellan två företag. Det är väldigt sällan en betalteletjänst fakturerar direkt själva till slutkunden, utan använder oftast ett annat företag som erbjuder “betaltelelösningar”, exempelvis över SMS, och dessa “betaltelelösningar” har avtal med operatörerna. I detta exempel är betalteletjänsten inte ärlig med sitt erbjudande och lurar slutkunden. Betalteletjänsten debiterar då “betaltelelösningen” som dom använder som i sin tur, enligt avtal, debiterar operatören. Operatören betalar direkt summan till “betaltelelösningen” som i sin tur betalar betalteletjänsten och operatören debiterar i sin tur enligt avtal med slutkunden.

 

Kruxet när det kommer till bedrägeri är för att om operatören återbetalar slutkunden får inte operatören tillbaka något från betalteletjänsten som lurat slutkunden. Så vem är skyldig att återbetala? Enligt våra egna allmänna villkor och i enlighet med Telekområdgivarna så ska summan betalas till operatören och återbetalningen ska ske av betalteletjänsten.

 

Varför inte bara säga upp avtalet/spärra “betaltelelösningen”?

Utmärkt fråga! Som jag skrev innan är det till det sällsynta som betalteletjänster debiterar direkt själva. Väldigt många använder sig utav ett annat företag för att göra detta och deras kunder är många. Om en operatör skulle spärra en sådan “betalteleleverantör” spärras ALLA. Oavsett om det är bedragare eller legitima betalteletjänster. Detta har faktiskt hänt en gång förut när en operatör testade spärra en “betalteleleverantör” och vid den tiden orsakade att ingen av operatörens kunder kunde köpa biljetter för kommunaltrafik via SMS. Spärren hävdes rätt omgående efter det uppmärksammandes kan jag lova.

 

Jag hoppas beväpnad med denna information att din frustration inte längre ditt förnuft.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

 

Från annat inlägg i tråden föreslås detta som ni skulle kunna göra:

 

Citat:

“I andra länder har operatörerna ett slags “bluffskydd”. De skickar ut ett sms för att få bekräftelse på att det verkligen rör sig om en äkta korrekt beställning.

Det borde verkligen de svenska operatörerna använda sig av, i stället för att hjälpa bedragarna!” Slut citat.

 

Det kvarstår alltså att ni gärna vill att detta bluff-upplägg får fortsätta, av döma av ditt tidigare inlägg så händer detta ofta, och ni har konsekvent inte agerat.

Från annat inlägg i tråden föreslås detta som ni skulle kunna göra:

 

Citat:

“I andra länder har operatörerna ett slags “bluffskydd”. De skickar ut ett sms för att få bekräftelse på att det verkligen rör sig om en äkta korrekt beställning.

Det borde verkligen de svenska operatörerna använda sig av, i stället för att hjälpa bedragarna!” Slut citat.

 

Det kvarstår alltså att ni gärna vill att detta bluff-upplägg får fortsätta, av döma av ditt tidigare inlägg så händer detta ofta, och ni har konsekvent inte agerat.

 

Ja, jag har sett detta kommenteras tidigare i andra trådar där jag varit delaktig i diskussioner kring det. Jag vet fortfarande inte vilket eller vilka länder som ska ha detta “bluffskydd” och jag vet inte heller hur strukturen bakom betalteletjänster i det landet eller länderna ser ut. Vi är en svensk operatör under varumärket hallon och följer därför dom svenska lagar, regler och direktiv vi har i Sverige när det kommer till betalteletjänster.

 

Jag håller helt med om att det låter som en superbra funktion. Jag kan inte svara på varför det inte finns i Sverige vitt jag vet, bara gissa. Det kanske handlar om hur Sverige ser på den digitala & telekommarknaden i Sverige; eller att detta “bluffskydd” inte är allt som den utlovar sig att vara. Oavsett är det inte hur betalteletjänster fungerar idag i Sverige.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

Användarnivå 3

Från annat inlägg i tråden föreslås detta som ni skulle kunna göra:

 

Citat:

“I andra länder har operatörerna ett slags “bluffskydd”. De skickar ut ett sms för att få bekräftelse på att det verkligen rör sig om en äkta korrekt beställning.

Det borde verkligen de svenska operatörerna använda sig av, i stället för att hjälpa bedragarna!” Slut citat.

 

Det kvarstår alltså att ni gärna vill att detta bluff-upplägg får fortsätta, av döma av ditt tidigare inlägg så händer detta ofta, och ni har konsekvent inte agerat.

 

Ja, jag har sett detta kommenteras tidigare i andra trådar där jag varit delaktig i diskussioner kring det. Jag vet fortfarande inte vilket eller vilka länder som ska ha detta “bluffskydd” och jag vet inte heller hur strukturen bakom betalteletjänster i det landet eller länderna ser ut. Vi är en svensk operatör under varumärket hallon och följer därför dom svenska lagar, regler och direktiv vi har i Sverige när det kommer till betalteletjänster.

 

Jag håller helt med om att det låter som en superbra funktion. Jag kan inte svara på varför det inte finns i Sverige vitt jag vet, bara gissa. Det kanske handlar om hur Sverige ser på den digitala & telekommarknaden i Sverige; eller att detta “bluffskydd” inte är allt som den utlovar sig att vara. Oavsett är det inte hur betalteletjänster fungerar idag i Sverige.

 

Varma hösthälsningar,
Martin
Community Manager

 

Bl.a. Lettland har detta bluffskydd.

Användarnivå 1

Ja, jag har sett detta kommenteras tidigare i andra trådar där jag varit delaktig i diskussioner kring det. Jag vet fortfarande inte vilket eller vilka länder som ska ha detta “bluffskydd” och jag vet inte heller hur strukturen bakom betalteletjänster i det landet eller länderna ser ut. Vi är en svensk operatör under varumärket hallon och följer därför dom svenska lagar, regler och direktiv vi har i Sverige när det kommer till betalteletjänster.

 

Jag håller helt med om att det låter som en superbra funktion. Jag kan inte svara på varför det inte finns i Sverige vitt jag vet, bara gissa. Det kanske handlar om hur Sverige ser på den digitala & telekommarknaden i Sverige; eller att detta “bluffskydd” inte är allt som den utlovar sig att vara. Oavsett är det inte hur betalteletjänster fungerar idag i Sverige.

 

Detta är något för er att ta reda på, och att införa, för att skydda era kunder. Att ni inte gjort det redan understryker det jag redan sagt tidigare.

 

Det finns inte en enda svensk lag som skulle hindra er från att skicka en bekräftelse när någon avser att debitera kunden, när ni ska framföra betalkraven vidare mot kunden.

 

Om kunden polisanmäler bedrägeriet så läggs det ner av polisen pga för låga belopp och/eller att det inte går att utreda. Det är alltså bara operatören som kan göra något åt detta o sätta dit företagen som håller på med bedrägerierna. Ni har haft problem med detta många gånger förr som du påtalar, men ändå gör ni inget åt det.

 

Försummelsen liknar jag vid att ni stödjer bedragarna.

Kommentera