hallon
Besvarat

SMS prenumerationer jag inte beställt

Hej, 

Jag har ett abbonemang till min dotters telefon och hajade till när jag fick den senaste fakturan på 350 kr istället för 99. På något sätt har hennes nummer börjat skicka sms till något som heter muscle heroes och txt nation enligt min fakturaspec. 

Jag har nu aktiverat trygg ekonomi för att spärra inför framtida bluffar men undrar hur jag gör för att avsluta dessa prenumerationer? Är rädd för att de fortsätter trots spärren eftersom de redan hunnit igenom?

Någon som varit med om detta och kan guida mig rätt hur jag ska göra för att avsluta/blockera så jag slipper detta?

Tack på förhand! 

icon

Bästa svar av Axel 3 March 2020, 13:31

Visa original

4 svar

Jag har råkat ut för samma sak. När jag googlar på det verkar det som detta pågått under flera år, utan att Hallon gör något åt det?! Uruselt!

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @Tojo81,

När du aktiverar spärren för ‘betaltjänster och utlandssamtal’ genom Trygg EkonomiMina Sidor så kommer det förhindra framtida debiteringar för abonnemanget. Du behöver inte ta ytterligare åtgärder hos oss. Vi skulle dock rekommendera att ni även kontaktar företagen i fråga för att avbryta en eventuell prenumeration. 

Hej

Samma sak har hänt mig, och “txt nation” gick att få tag på för avslut av prenumeration. Men Muscle heroes går ej att få tag på, varken via mail eller telefon. Är det säkert att man inte debiteras mer om man aktiverar spärren för ‘betaltjänster och utlandssamtal’?

Mvh

Användarnivå 3
Emblem +2

Hej @Thajoker666,

Du kommer inte att debiteras ytterligare från vårt håll. Men anledningen till att vi rekommenderar att ni kontaktar företaget i fråga är för att säkerställa att inga åtgärder vidtas från det företaget om de inte kan debitera för tjänsten längre. 

För att sätta det i perspektiv så kan jag ge ett exempel från vårt håll. 

Om man t.ex inte längre skulle vilja använda/betala sitt abonnemang hos oss så bör man avsluta abonnemanget. Då slutar vi att debitera för abonnemanget då tjänsten är uppsagd. Men om man skulle spärra sitt betalkort som vi gjorde debiteringarna emot så betyder inte det att dragningen bara kommer försvinna ut i tomma intet. Utan det kommer isåfall skickas en påminnelse och ev. vidare till t.ex inkasso. Det är därför vi rekommenderar att ni kontaktar företaget om det är en prenumeration som det gäller, för att då säga upp den. Om det endast är en engångsdragning som har gjorts räcker det med att aktivera spärren för ‘betaltjänster och utlandssamtal’ under ‘Trygg ekonomi’ på Mina Sidor.

Svara

Static Template