Varning - BLUFF-TJÄNST på Hallon 165kr/månad

Haft Hallon sedan oktober 2018. På varje månads-specifikation har det tillkommit
"tjänster 00469001001700" 165kr. Enligt hitta.se så finns inte detta tel-nummer registrerat hos någon svensk operator. Över 2000 sökningar har gjorts på numret.
Finns några kommentarer på Hitta att detta är bluffnummer.
Jag har kontaktat Hallon via chatt för att få mer information.
De uppger att de "fått det fakturerat".
Jag ber om mer uppgifter, tex fakturakopia, men Hallon vill inte ge mig mer uppgifter än det som står i specifikationen.
Jag har även gjort en anmälan till ETISKA RÅDET FÖR BETALTELETJÄNSTER.

4 svar

Användarnivå 3
Kan du inte bara bestrida fakturan? Då måste ju Hallon komma med bevis att det är en tjänst du har beställt.

Hej!

På min faktura står Tjänster 00469001001700 tre gånger och summan är 150;

Jag har aldrig beställd en extra tjänst! Vad är det?

/Tosca

Användarnivå 6
Emblem +8
Hej @Tomas OE!

Vad tråkigt att det har blivit på det här viset. Jag har sökt runt lite, och det verkar vara fler som har blivit utsatta för samma sak: https://missatsamtal.se/09001001700/

Verkar ha någonting att göra med blocket. Kan det stämma?

Vi har inte heller någon mer information än numret du ringt - alltså det som står i specifikationen.
Kan du inte bara bestrida fakturan? Då måste ju Hallon komma med bevis att det är en tjänst du har beställt.

Svar: Om jag bestrider/ inte betalar, så kommer Hallon att stänga av alla abonnemang - dvs inte så praktisk lösning.
Via blocket har jag fått reda på att betalningen gäller en annons på en bil. Jag har fått både namn och mobilnr till den person som lagt in annonsen och kommer att göra en polisanmälan baserad på blockets uppgifter. (hörde på dagens nyheter att polisen fn lägger små bedrägerier under 5000 kr åt sidan till nästa år) Hur den här personen har kunnat få blocket att debitera mitt Hallon-abonnemang vet jag inte. Enligt blocket kan inte en sådan debitering ske annat än genom telefonsamtal från min telefon. Jag har nu blockerat mitt nummer för betal och utlandssamtal.

Svara

Static Template