F.A.Q.

Problem med bredbandet?


Användarnivå 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2083 kommentarer

Finns det någonting som är värre än när du satt dig till rätta i soffan och ska sätta igång din favoritserie, men så helt plötsligt dyker det upp en cirkel som bara snurrar, snurrar och snurrar. Helt plötsligt står det ”Något gick fel, försök igen senare” eller ”Ingen internetanslutning”. Varför blir det så här?

 


 

Vad är det som är fel?

Det finns en mängd olika saker som kan orsaka detta, och dessa saker är indelade i fyra kategorier. Dessa är hårdvara, system (våra interna system), nätet eller att det rör sig om en tredje part som har lite utmaningar.

En vanlig sak som orsakar att ditt bredband inte fungerar är att du har en PIN-kod på ditt SIM-kort, som du inte kan inaktivera direkt via routern utan behöver ordna innan du börjar använda SIM-kortet. Du ser hur du går till väga här: Stänga av PIN-kod

 

Vad kan du prova göra?

Här har vi listat några tips och trix för att få igång bredbandet igen, innan du kontaktar oss eller skickar in din router på service.

 

:one: Starta om routern och alla uppkopplade enheter 🔌💻📱🔃

Med detta menas att du startar om router genom att stänga av den och sedan sätter på den igen, samtidigt som du startar om de telefoner och datorer eller surfplattor som är uppkopplade mot routern.
Ofta kan det räcka för att saker och ting ska fungera igen.

 

:two: Kika på Mina sidor

Är allting betalt, så abonnemanget inte är spärrat? Har du kvar surf denna månad eller har den helt enkelt tagit slut? Allt sådant kan du se på Mina sidor.

 

:three: Vad säger routern?

I många fall finns det en hel del olika lampor och symboler på din router som lyser och blinkar i olika färger.

Kika på vad routern säger, och jämför de med vad som står i manualen. Den säger till om det är problem med nätet eller om den inte känner av något SIM-kort.

 

:four: Kolla driftinformation för vårt nät här

Är det kanske en driftstörning som orsakar detta? I sådant fall är det bara avvakta, så löser vi det så fort vi bara kan!

 

:five: Koppla upp flera enheter

Vi behöver veta om problemet faktiskt ligger i routern eller nätet, så det inte är problem med bara den dator du kopplar upp dig med.

Om du provar att koppla upp dig med en annan dator, eller kanske din telefon, och det fungerar kan man utesluta problem direkt i routern. Då är det datorn problemet ligger i och då är det bara kontakta tillverkaren av datorn/telefonen/surfplattan som inte fungerar.


13 svar

Allt med min router ar bra. Jag ladda min bredband via websida. Jag har medelande om ladda bredband inom 5-10 minuter. Nu jag vänta 1 timme och min bredband inte fungera! Jag har medelande"din surf är slut "! 

Samma problem här, hade slut på surf och mitt kort skulle fyllas på den 1:a så jag la på 10gb extra för att kunna spela fram tills det fylldes på imorgon . Det stod att det skulle fyllas på inom 10 min men det har nu gått en halvtimme och fungerar inte, det står att surfen är slut när man försöker logga in men på mina sidor står det att det fyllts på 10 GB, dessutom står det att nu har även nästa månads påfyllning redan kommit in så har 210 GB på kortet så har tankat på 10 GB för 200kr till absolut ingen nytta då jag inte kan spela ändå för kommer inte in.

Har startat om allt så är inte det som är felet heller

Jag har testat mitt sim-kort i sticka, mobiltelefon och 4G router. Har stängt av pin-kod. Router är ny och ska fungera. Mobilen har aldrig strulat. Jag har strul med något. Jag har internetåtkomst (4-5 pinnar) fast kan inte surfa. Det bryts hela tiden. Försöker streama serie jag gillar. Fast det laddar bara eller bryts helt. Routern visar att det finns mottagning fast det går inte använda. Allt är omstartat och testat.

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @Gumzan,

Hur länge har du upplevt problemet med bredbandet? Har du prövat att starta om, eventuellt att nollställa den tidigare? Hur fungerade abonnemanget när du provade det i mobiltelefonen? 

Från sekund 1 har det varit strul. Har testat att starta om har testat att köra via mobil mm. Allt samma.

Testade att dela från mobil och det bröts som med stickan. Har testat i 2 olika mobiler och samma med båda. Jag har kört felsökning och det går inte hitta fel här. Har testat allt jag kan komma på och samma hela vägen. En kort stund på Facebook så bryts det och jag saknar internetuppkoppling fast jag har internetåtkomst. Det tar en bra stund sedan kan jag återuppta vad jag gjorde. Försöka gå in på ny internetsida och samma där. Även sidor jag varit inne på många ggr.

Användarnivå 3
Emblem +2

Hej igen @Gumzan,

Hur fungerade det när du provade SIM-kortet i mobilen? Har du kollat hur täckningen ser ut för din adress? Om inte kan du göra det här. Jag skulle rekommendera att du kontaktar vår kundservice för djupare hjälp kring detta. Vi har nämligen mindre möjligheter till att kunna se djupgående information om abonnemang här via forumet. 

Hej! 

Jag har beställt mobilt bredband och fått mitt sim-kort som jag har satt in i routern. Det stod på informationen när jag fick sim-kortet att det är aktiverat och klart att använda. Det fungerar dock inte. Datorer och telefoner hittar wifi:et och wifi-symbolen syns på routern men det finns inget internet och den andra symbolen (rund ring med en gloria) visas inte på routern. Vad är felet?

/Linnéa

Hej! 

Jag har beställt mobilt bredband och fått mitt sim-kort som jag har satt in i routern. Det stod på informationen när jag fick sim-kortet att det är aktiverat och klart att använda. Det fungerar dock inte. Datorer och telefoner hittar wifi:et och wifi-symbolen syns på routern men det finns inget internet och den andra symbolen (rund ring med en gloria) visas inte på routern. Vad är felet?

/Linnéa

Hejsan @LinneaLL!

Testa att stänga av PIN-koden till SIM-kortet för att se om det hjälper. Vi har en guide här hur du kan göra det med hjälp av din mobil. :slight_smile:

Jag köpte en mini-router på Kjell & Co med Hallon-surf och uppgraderade från kontantkortsbredband till mobilt bredbandsabonnemang. Båda varianterna har i sig fungerat som de ska. Men under den senaste veckan har jag tvingats starta om eller nollställa routern flera gånger per dag. Som tur är har jag två mobiler (andra operatörer) med flera GB i kontantkortsurf så att jag kan växla över ifall jag är mitt i en i en viktig chatt när det kraschar. Men det är frustrerande och ohållbart i längden trots bra villkor och schyssta priser.

20210529.

Hej alla surfare! Jag gjorde en omstart av mobilen (smartphonen) och plockade ut SIM-kortet och stoppade tillbaka detta igen. Därefter flöt det på som förväntat./LG.

Hej!

 

Jag har en D-Link AC1200 DW-953 och kör den med ett SIM-kort från Hallon. Nu har jag felsökt den på alla möjliga vis. Startat om, dragit ut alla sladdar, skruvat av och på antennerna, plockat ut SIM-kortet och flyttat den runt i huset. Jag har varit inne på nätverksinställningar via lokal IP och kollat så allting ser rätt ut och rebootat därigenom. Jag får ingen anslutning och lampan för INTERNET lyser bara rött. 
 

Det står i manualen att detta innebär att WAN inte får anslutning. Min enda slutsats är att SIM-kortet magiskt slutat fungera (Ja, jag har surf kvar och är inte spärrad) eller att det just nu pågår en driftstörning hos Hallon/3. Det är helt ofattbart hur jag egentligen gått med på att betala 300kr i månaden till ett företag som är helt okontaktbara. Det blir nog att tänka om ifall det här inte löser sig på ett bra sätt.. Några förslag?

20210822.

Hej, jag har inte ägt en sådan router. Jag gissar dock att "felet" sitter i routern. Den är förinställd på att ta emot internet via WAN-kontakten. Därför måste du gå in i Inställningar-menyn på routern och ändra inställningen till att ta emot internet via SIM-kortet. Därefter en omstart. OK, hoppas att det går bra./LG.

Svara


Static Template