Det har aldrig varit lättare att koppla sitt hallonabonnemang till mobilen. Allt du behöver är en kompatibel mobil, ett abonnemang och Mina sidor. Så här registrerar du eSIM:
Innehållsförteckning

Beställ eSIM på Mina sidor
! Observera att du måste vara inloggad med bankID för att beställa och uppkopplad mot WiFi för att aktivera eSIM. Om du inte är inloggad med bankID kommer du bli ombedd att göra det i processen.
1. Logga in på Mina sidor via hemsidan och välj ditt abonnemang
Tips! Du hittar mobilguider längre ned i guiden hur du gör med mobilen!
2. Klicka på “SIM-kort” sen “Beställ” höger om “Beställ nytt SIM-kort eller eSIM”

3. Välj eSIM (0 kr) och klicka på “Beställ”

4. Skanna QR-koden med din mobil och klicka på “Jag är klar, fortsätt”

Testa även i Microsoft Edge om ovan inte hjälpte.
5. Klicka på “Aktivera eSIM”

6. Klart! 
Glöm inte att ta ut ditt gamla SIM-kort & starta om din mobil!

Mobilguider
Vilka mobiler fungerar med era eSIM?
Alla mobiler med stöd för eSIM som vi säljer fungerar. Om du har en mobil som vi inte säljer men har stöd för eSIM är det mycket möjligt att det också kommer fungera, men vi kan inte garantera funktionalitet för mobiler vi inte säljer.
iPhone
Börja med att ansluta till ett WiFi-nätverk och gör sedan följande:
1 Gå in på ”Inställningar” och välj ”Mobilnät”
2 Tryck på ”Lägg till eSIM”
3 Skanna QR-koden som du har ser på Mina sidor

Obs! Vi har uppmärksammat att hos iPhones kan det stå “3 SE” istället för hallon vid registrering av eSIM. Detta påverkar inte användande, utan är endast ett displayfel vid registrering som vi jobbar på att rätta till.
Tips! Om du har två abonnemang, ett med eSIM och ett annat med ett vanligt SIM-kort och vill ändra vilket abonnemang surf ska dras från, eller vilket abonnemang som ska vara aktivt vid samtal och meddelanden kan du enkelt ändra det via inställningar.
Android
Rubriker kan variera beroende på tillverkare
Börja med att ansluta till ett WiFi-nätverk och gör sedan följande:
1 Gå in på ”Inställningar” och välj ”Anslutning”
2 Tryck på ”SIM-kortshanterare”
3 Tryck på “Lägg till eSIM”
4 Välj “Lägg till med QR-kod”
5 Skanna QR-koden som du har ser på Mina sidor

Vid förlust
QR-koden när du registrerar ditt eSIM kan endast skannas en gång, därefter är den förbrukad. Om du spärrar ditt abonnemang vid förlust eller stöld, behöver du registrera ett nytt eSIM på Mina sidor.
Vid reparation
Glöm inte att ta bort ditt eSIM innan du skickar iväg din mobil på reparation, så att du kan registrera ett nytt eller återaktivera ditt vanliga SIM-kort om du planerar att använda en annan mobil under tiden din är inne på service. Om din mobil har bytts ut behöver du även beställa ett nytt eSIM via Mina sidor.

Vanliga frågor
och svar
Varför står det “3 SE” när jag skannar min QR kod?
Vi har uppmärksammat att hos iPhones kan det stå “3 SE” istället för hallon vid registrering av eSIM. Detta påverkar inte användande, utan är endast ett displayfel vid registrering som vi jobbar på att rätta till.
Vad kostar ett eSIM?
Ett eSIM kostar inget extra och är helt kostnadsfritt att byta till på Mina sidor.
Vad gör jag med mitt befintliga SIM-kort?
När du aktiverar ditt eSIM avaktiveras det fysiska SIM-kort som redan är aktivt till ditt abonnemang. Så du kan slänga det om du inte vill behålla det som ett minne.
Hur ska jag sortera mitt SIM-kort?
Fysiska SIM-kort sorteras generellt som annat elavfall. Om din kommun/avfallsbolag informerar annat skall ditt SIM-kort sorteras därefter.
Kan jag använda mitt eSIM utomlands?
Ja, fungerar precis som ditt gamla fysiska SIM-kort och kan användas på resande fot i annat land.
Kan jag använda era eSIM med smartklockor/kontantkort/bredband/företag?
Just nu fungerar våra eSIM endast i mobiler och röstabonnemang för privatpersoner.
Kommer hallon erbjuda eSIM till smartklockor?
Vi är intresserade och kommer se över möjligheterna att även erbjuda eSIM till smartklockor, men vi kan inte bekräfta i nuläget om och i sånt fall när det kan komma - utan ber att få återkomma om detta i framtiden.
Kan jag ha flera eSIM till samma abonnemang?
Nej, det går endast att ha ett eSIM per abonnemang.
Varför kan jag inte få eSIM direkt när jag beställer nytt abonnemang?
Efter beställningstillfället behöver vi lite tid att aktivera ditt abonnemang, därav kan vi inte erbjuda eSIM direkt.
Jag kan inte skanna QR-koden.
Börja med att kontrollera att du har en mobil som har stöd för eSIM samt QR-läsning. Kontakta annars kundservice så hjälper vi dig kika närmare på detta.
Det gick inte att aktivera mitt eSIM.
Kontrollera så att du inte redan har ett eSIM igång i din mobil samt att din mobil är uppdaterad med senaste mjukvaran. Kom ihåg att du måste vara uppkopplad mot ett WiFi för att sluta registreringen också. Kontakta annars kundservice så hjälper vi dig kika närmare på detta.
Jag har en mobil med stöd för eSIM som ni inte säljer, kommer det att fungera?
Vi kan inte garantera funktionalitet för mobiler vi inte säljer, men om du har en mobil med stöd för eSIM och nordisk mjukvara är det mycket möjligt att det kommer fungera.
Flyttas eSIM med om jag säkerhetskopierar och flyttar innehållet till en annan mobil?
Nej, du måste beställa och aktivera ett nytt eSIM på Mina sidor i sånt fall.