guide

Misslyckad betalning/dragning ❌

Misslyckad betalning/dragning ❌
Användarnivå 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2148 kommentarer

Emellanåt händer det att en betalning inte går igenom. Det är sånt som händer även den bäste såklart! Du får alltid ett mejl och ett SMS ifrån oss om så är fallet.

 



De vanligaste anledningarna till detta är att det inte finns täckning på kontot som pengarna ska dras ifrån när vi försöker dra abonnemangskostnaden, alternativt att fel kort står registrerat hos oss.

Om du behöver veta hur mycket pengar vi försöker dra från ditt konto kan du se detta på Mina sidor genom att gå in så här:

:one: Välj Betalningar

 

 

:two: Klicka på knappen nedan

 

 

:three: Här ser du information om din kommande betalning, och status på denna. Om du vill kika på din specifikation klickar du på “Ladda ned specifikation”

 

 



Har du fått ett nytt kort? 💳
Det kan även vara så att du har fått ett nytt kort med samma kortnummer, men ny CVC-kod och nytt utgångsdatum. Även detta behöver i sådana fall ändras via Mina sidor.

Du kan se hur du uppdaterar ditt betalkort här.

Om du följer instruktionerna ovan och allting stämmer, men det ändå inte fungerar, kan du givetvis kontakta oss så ser vi över vad det kan bero på.

 

Vad händer om betalningen inte går igenom?
Om betalningen inte går igenom vid första försöket så försöker vi dra pengar igen kommande dagar. Försöken sker tre gånger per dygn och varje gång en dragning misslyckas får du ett mejl och SMS ifrån oss.

Efter ett tag kommer våra försök att dra pengar upphöra, och abonnemanget kommer spärras för all utgående trafik. Du kan alltså inte längre ringa, SMSa eller surfa, men du kan ta emot samtal och SMS. Under denna tid är det inte heller möjligt att göra några ändringar på ditt abonnemang. Självklart kan du även ringa nödsamtal fortfarande.

För att spärren på abonnemanget ska hävas behöver den förfallna betalningen inkomma till oss, och du får även ett SMS när vi släppt spärren.


33 svar

Hej Hallon! 
Jag ger snart upp att vara kvar som kund hos er. Oerhört besviken över hur dåliga ni är på att lösa kunds problem! Försökt nå er sedan den 1/10 gällande ett av mina abonnemang.
Ni skickar upprepande sms och mail att ni inte lyckas dra avgiften trotts att det finns pengar och alla uppgifter är uppdaterade På kortet. Ni har lyckats dra för mitt andra abonnemang som är på samma kort? Det är inte hos mig det felar och ändå slutade det med att jag betalade i slutet av oktober den fakturan som skickades. Jag fick betala 60kr extra när jag inte ens kunnat använda abonnemanget! Och dessutom är det samma visa nu i november! Min son har inte kunnat använda sin mobil och ni svarar inte på mina mail och eran chatt funktion fungerar inte! Ni är helt otillgängliga att bemöta kunderna! Ska jag även denna månaden tvingas vänta tills ni stänger av hans mobil Helt och få en påminnelse För problem som ligger hos er organisation! 
Säger återigen som jag sagt i varje mail jag skickat och vill ha svar på; fixa detta problem snarast och se till att dra avgiften från kontot! Era kunder ska inte behöva betala för tjänster som inte fungerar eller kan användas! 

Hej jag har fått SMS från Hallon att ni Kunde inte dra pengar från min konto. Med jag har pengar i min konto
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej, är nu mycket trött på er. För tredje gången får jag räkningen som inkasso. Vet inte om det är ni eller postnord JAG SKA GE SKULDEN, men så här får det INTE gå till. Annars är jag nöjd. Jag borde få räkningen skickad i email, som jag fått några gånger, och det fungerat bra !!! en gång fick jag påminnelse per SMS om att betala räkningen också, schysst. Men nu har ni strulat till det igen !!! sluta. Missnöjd kund



@Kenneth 71 - vad tråkigt att höra att du är missnöjd som kund :(

Vi skickar fakturor via vår fakturapartner Arvato. De skickas ut per mejl och inte brev. Har du kikat om din faktura hamnat i skräpposten?



I rubriken ska det stå "Din faktura från hallon". Då ska du kunna markera den mejladressen det kommer ifrån som "säker" så ska inte fakturan hamna i skräpposten.
Hej,jag hittade den där, så nu är jag nöjdare 🙂 men jag får många mail och skal passa på bättre nästa månad.
Okay, lite frågor:






  1. Om jag fått tag på pengar efter att kontot spärrats och vill aktivera mitt nu spärrade konto, hur gör jag det?
  2. Om jag använder autogiro, eller liknande och då inte ser någon avi, hur får jag reda på OCR numret/konto numret för eventuell betalning?
  3. Om ingen betalning sker efter en månad eller två, fortsätter kostnaden öka dvs. månadskostnaden blir en skuld?
  4. Kommer sedan denna månadskostnad gå till inkasso/kronofogden om tiden löper vidare?
  5. Om mitt abonnemang blir spärrat pga. missad betalning men jag har surf kvar, kommer den vara kvar skulle jag återuppta betalningen?

Kvittot verkar inte visa till vilket konto som betalningen skett och inte heller vilket ocr nummer som andvänts, om inte detta är "kvitto nummret" uppe i högra hörnet. Skulle det vara möjligt att lägga till dom? Bara ett förslag :D



Ha en bra dag!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej jag har fått SMS från Hallon att ni Kunde inte dra pengar från min konto. Med jag har pengar i min konto



Hej @Isra!



Varmt välkommen till forumet!



I artikeln här ovanför, kan du se de vanligaste sätten att lösa problemet på.

Du kan även kika här för att få ytterligare information om problemet.



Ha en fin dag!

Hej, mitt abonnemang är spärrat (pga jag fick ett nytt kort) men jag har ändrat mitt kort upgifter nu och vill betala. Hur kan jag göra det? Tack, Maria


Nu har min betalning godkäns, allt är ok. Tack :)

Min betalning var försenad och därför stängdes ner mitt abonnemang och undrar nu när kommer pengarna dras automatiskt?

Emblem
HilHej Jag vill betala mitt telefonnummer XXX

HilHej Jag vill betala mitt telefonnummer XXX



Hejsan! Jag flyttade din tråd till denna som redan finns och har svar på din fråga. ☺️

Hej! Jag har fått misslyckad betalning även fast ni har dragit pengar från mitt konto 2021-06-07. Vad är det som har hänt?

Hej, är nu mycket trött på er. För tredje gången får jag räkningen som inkasso. Vet inte om det är ni eller postnord JAG SKA GE SKULDEN, men så här får det INTE gå till. Annars är jag nöjd. Jag borde få räkningen skickad i email, som jag fått några gånger, och det fungerat bra !!! en gång fick jag påminnelse per SMS om att betala räkningen också, schysst. Men nu har ni strulat till det igen !!! sluta. Missnöjd kund
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Spint!



Varmt välkommen till forumet.



Jag ska göra mitt bästa för att svara på dina frågor.



Om det är så att du är kortkund hos oss, så slutar det göras dragningar efter ett visst datum (vanligtvis runt 10 arbetsdagar).



Om man då vill betala sin abonnemangskostnad behöver man betala via påminnelsen som skickas ut i pappersform. Där finns alla betalningsuppgifter som man behöver.

Det tar sedan någon bankdag tills abonnemanget aktiveras igen.



Kostnaden fortsätter inte att öka även om abonnemanget är spärrat.

När betalning erhålls för den månaden som spärren avsågs, så aktiveras abonnemanget igen och en ny månadskostnad appliceras.

Det blir alltså inte kaka på kaka i det här fallet.



Den sparade surfen nollställs inte även om abonnemanget varit spärrat, utan den kan du fortsätta använda så fort som abonnemanget aktiveras igen.



Jag hoppas detta förtydligade situationen och besvarade dina frågor.



Ha en fin dag!
Kan ni dra pengar från mitt kort. Ni har spärrat mitt abonnemang men jag har lagt pengar på kontot. Och vill betala. Tack
Kan ni dra pengar från mitt kort. Ni har spärrat mitt abonnemang men jag har lagt pengar på kontot. Och vill betala. Tack

Hejsan @Janek! :-)



Jag flyttade din tråd till denna där du kan hitta svar på din fråga.



Glad sommar! 🌞