F.A.Q.

Ingen tĂ€ckning i mobilen? 🆘

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2011 kommentarer

Har du helt plötsligt ingen mottagning i telefonen, eller slutade din surf att fungera mitt i en spÀnnande podcast?

Varför fungerar det inte?

NÀr det inte fungerar för dig finns det fyra saker som kan vara roten till problemet. Du ser vilka hÀr:

đŸ“± HĂ„rdvaran
NĂ€r felet ligger i hĂ„rdvaran kan det vara allt ifrĂ„n att telefonen Ă€r fuktskadad till att telefonens SIM-kortlĂ€sare Ă€r trasig. ÅtgĂ€rden om problemet ligger i hĂ„rdvaran Ă€r att skicka in telefonen pĂ„ service, och du kan se hur du gör det genom att lĂ€sa vĂ„r artikel om reparation hĂ€r i forumet.

Om du exempelvis har en lite Àldre telefon utan stöd för 3G/4G kommer det inte att fungera, dÄ vÄrt nÀt inte stödjer GSM/2G.

⌹ System
NÀr det handlar om att problemet ligger i systemet Àr det normalt att ditt abonnemang Àr spÀrrat av olika skÀl, kanske en obetald faktura eller sÄ kanske din surf har tagit slut för mÄnaden.

Detta kan du alltid se pÄ Mina sidor.

📡 NĂ€tet
Ibland hÀnder det att det Àr en driftstörning i nÀtet. SÄ fort vi fÄr in rapporter pÄ att det Àr problem med en mast eller dylikt arbetar vi för att lösa det sÄ fort vi bara kan. HÀr fÄr man ha lite is i magen helt enkelt!

đŸ€·đŸœ 3:e part
Ibland visar det sig att problemet inte ligger i varken din telefon eller i vÄrat nÀt och system. DÄ kan det ibland vara hos en sÄ kallad 3:e part problemet ligger.
Till exempel kan det vara fel i telefonens mjukvara, eller ett problem med den specifika app som inte fungerar. DÄ behöver man alltsÄ kontakta leverantören för det program som inte fungerar.

Vad kan jag göra?

Det Àr alltid lika frustrerande nÀr tekniken inte samarbetar, och nedan har vi skrivit ihop nÄgra tips för vad du bör prova för att fÄ igÄng saker och ting innan du kontaktar vÄr kundservice eller skickar in telefonen pÄ reparation.

Starta om din telefon

Hur mÄnga gÄnger har man inte hört det dÄ?

Men det Àr faktiskt sant, det hjÀlper mÄnga gÄnger med att bara göra en omstart av telefonen. SÄ det Àr alltid att rekommendera innan du börjar undersöka felet nÀrmare.

NÀr du startar om telefonen mÀrker du Àven om du fÄr skriva in din PIN-kod nÀr den startar upp. Om du behöver göra det kan vi konstatera att telefonen kÀnner av SIM-kortet, och att det inte Àr dÀr problemet ligger.

Kika pÄ Mina sidor

Ibland kan det vara sÄ att ditt abonnemang har blivit spÀrrat pÄ grund av att det saknas en betalning, och dÄ stÄr detta pÄ Mina sidor.

Det kan Àven vara sÄ att din surf Àr slut, och dÄ behöver man köpa till mer surf för att komma igÄng igen. Alternativt fÄr du ny surf den första varje mÄnad.

Kolla vÄr driftinformation hÀr

Är det kanske en tillfĂ€llig driftstörning dĂ€r du befinner dig?

Testa ditt SIM-kort i en annan telefon

Detta Àr bra att göra för att utesluta om det Àr i telefonen problemet ligger. Om det fungerar i en annan telefon kan man konstatera att problemet ligger i din telefon.

DÀrefter kan man prova göra en fabriksÄterstÀllning av telefonen, och se till att den Àr uppdaterad till senaste mjukvaran. Fungerar det fortfarande inte kan du behöva skicka in din telefon pÄ reparation.

Ta med telefonen till en annan adress

Detta Àr det sista steget du kan göra för att ta reda pÄ om det Àr en driftstörning i vÄrt nÀt. Om telefonen fungerar pÄ en annan adress men inte hemma hos dig sÄ vet du att det Àr en tillfÀllig driftstörning i omrÄdet.

HÀr gÀller det som sagt att avvakta, vi jobbar dÄ pÄ att lösa det sÄ fort vi bara kan!

Fungerar det fortfarande inte? I sÄdant fall kan du kontakta vÄr kundservice sÄ ser vi över vad som kan vara tokigt.

35 svar

Mitt gamla nummer Àr flyttat till Hallon. Jag har fÄtt ett nytt sim-kort som jag stoppat in och tagit ut upprepade gÄnger, liksom startat om telefonen, men icke. Meddelandet Àr fortfarande "Inget SIM-kort installerat". Vad göra?

Är Telia operatörslĂ„st?
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Mitt gamla nummer Àr flyttat till Hallon. Jag har fÄtt ett nytt sim-kort som jag stoppat in och tagit ut upprepade gÄnger, liksom startat om telefonen, men icke. Meddelandet Àr fortfarande "Inget SIM-kort installerat". Vad göra?

Är Telia operatörslĂ„st?

Hejsan @Honeybadger!

VÀlkommen till forumet! GÀllande din telefon Àr det möjligt att telefonen Àr lÄst till Telia. Har du möjlighet att kontakta de och se efter?

Det lÄter nÀmligen som det, alternativt att telefonen inte kÀnner av simkortet alls.

Återkom gĂ€rna med vad de svarar!
Hej igen Linnea

Har varit i en Telia-butik med mobilen. Telefonen Àr inte operatörslÄst, och funkar utmÀrkt med Telia kontantkort. Det lutar dÀrmed Ät sim-kortet frÄn Hallon. OsÀker pÄ om det Àr till hjÀlp, men dess nummer Àr:

VÀl mött
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej igen Linnea

Har varit i en Telia-butik med mobilen. Telefonen Àr inte operatörslÄst, och funkar utmÀrkt med Telia kontantkort. Det lutar dÀrmed Ät sim-kortet frÄn Hallon. OsÀker pÄ om det Àr till hjÀlp, men dess nummer Àr:

VÀl mött

Hej igen!

Har du aktiverat ditt simkort efter det att du har fĂ„tt hem det? 😊 Detta gör du via Mina sidor.
Hej

PÄ Mina sidor stÄr det att sim-status Àr aktiv. Men det Àr inte jag som aktiverat det, varken via telefonen eller Mina sidor. Och nÀr jag stoppar in sim-kortet i telefonen (efter upprepade omstarter) fÄr jag likvÀl meddelandet att det inte finns ett sim-kort installerat.

Jag behöver kanske ett nytt sim-kort?
HallÄ?
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej

PÄ Mina sidor stÄr det att sim-status Àr aktiv. Men det Àr inte jag som aktiverat det, varken via telefonen eller Mina sidor. Och nÀr jag stoppar in sim-kortet i telefonen (efter upprepade omstarter) fÄr jag likvÀl meddelandet att det inte finns ett sim-kort installerat.

Jag behöver kanske ett nytt sim-kort?

Hej igen!

Jag förstÄr. Som du sÀger ser allting aktivt ut hÀrifrÄn, sÄ det ska fungera. KÀnner telefonen av simkortet sÄ att du fÄr skriva in en PIN-kod?
Hej

Nej, telefonen kÀnner inte av sim-kortet. Jag har prövat att ta ut och sÀtta tillbaks det ett antal gÄnger, och i samband med det startat om telefonen, men icke. Det enda som hÀnder Àr meddelandet "Inget SIM-kort installerat".
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej

Nej, telefonen kÀnner inte av sim-kortet. Jag har prövat att ta ut och sÀtta tillbaks det ett antal gÄnger, och i samband med det startat om telefonen, men icke. Det enda som hÀnder Àr meddelandet "Inget SIM-kort installerat".

Hmm, okej. Vad mÀrkligt! KÀnner din telefon av andra simkort, eller kan du prova sÀtta simkortet i en annan telefon?
Telefonen funkar just nu med ett Telia kontantkort. Har dock inte prövat Hallon-sim:et med en annan telefon. Men jag gör det nÀr jag fÄr tillgÄng till en i kvÀll, och Äterkommer pÄ mÄndag nÀsta vecka.

Till dess, trevlig helg
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Telefonen funkar just nu med ett Telia kontantkort. Har dock inte prövat Hallon-sim:et med en annan telefon. Men jag gör det nÀr jag fÄr tillgÄng till en i kvÀll, och Äterkommer pÄ mÄndag nÀsta vecka.

Till dess, trevlig helg

Hej igen!

DÄ lÄter det dock som simkortet Àr defekt, eftersom din telefon fungerar med andra simkort. Jag bestÀller ut ett nytt Ät dig!

Hojta till nĂ€r du har fĂ„tt det, och se om det fungerar. Trevlig helg under tiden! 😊
Hej

MisstÀnker att ett nytt sim-kort Àr lösningen. Jag Äterkopplar nÀr det kommit och jag installerat det.

Till dess - allt gott och trevlig helg/

Mathias
Hur gick det med detta problem? Lider av samma dilemma. Telia kontantkort fungerar i router, telefon och surfplatta. Ingen av dessa prylar vill kÀnna av Hallon-kortet.

Löste ett nytt simkort problemet?

Tack pÄ förhand!
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hur gick det med detta problem? Lider av samma dilemma. Telia kontantkort fungerar i router, telefon och surfplatta. Ingen av dessa prylar vill kÀnna av Hallon-kortet.

Löste ett nytt simkort problemet?

Tack pÄ förhand!

Hej @rpetersson!

Det lÄter onekligen som att simkortet Àr problemet. Du kan bestÀlla ett nytt pÄ Mina sidor, du ser hur hÀr: BestÀlla ett nytt simkort
Tack för svar. Jag har fÄtt hjÀlp av er kundsupport via chatten dÀr de bestÀllde ett nytt simkort till mig. Jag hÄller tummarna för att detta hjÀlper.
Hej!

Har samma problem som uppkommer hÀr, har precis fÄtt hem det nya simkortet efter kundservice trott att simkortet var defekt. Men detta funkar inte heller, varken i min eller tre andra telefoner. Har varit utan tÀckning i 3 veckor nu, vÀldigt missnöjd just nu...
Hej!

Har samma problem som uppkommer hÀr, har precis fÄtt hem det nya simkortet efter kundservice trott att simkortet var defekt. Men detta funkar inte heller, varken i min eller tre andra telefoner. Har varit utan tÀckning i 3 veckor nu, vÀldigt missnöjd just nu...

Det lÄter ju inte lovande.

PS. Mitt nya sim-kort har inte dykt upp Àn trots 7 passerade arbetsdagar. Jag Àr inte imponerad över leveranstiderna eller logistiken. I höst vÀntade jag tre veckor pÄ ett sim-kort som aldrig dök upp. Fick bestÀlla ett nytt via kundtjÀnst. SÄ fort mitt nya sim-kort dyker upp Äterkopplar jag hÀr.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej!

@APettersson - har du aktiverat det nya simkortet pĂ„ Mina sidor? 🙂
Ja jag har aktiverat sim-kortet men ska fÄ ett nytt men har inte fÄtt en bekrÀftelse pÄ att det Àr ivÀg skickat som jag fick förra gÄngen. Aktiverade sim-kortet men det fungerade inte sÄ jag ska Äterigen fÄ ett nytt
AnvÀndarnivÄ 6