F.A.Q.

Ingen tĂ€ckning i mobilen? 🆘


AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2011 kommentarer

Har du helt plötsligt ingen mottagning i telefonen, eller slutade din surf att fungera mitt i en spÀnnande podcast?

 


 

Varför fungerar det inte?

NÀr det inte fungerar för dig finns det fyra saker som kan vara roten till problemet. Du ser vilka hÀr:

đŸ“± HĂ„rdvaran
NĂ€r felet ligger i hĂ„rdvaran kan det vara allt ifrĂ„n att telefonen Ă€r fuktskadad till att telefonens SIM-kortlĂ€sare Ă€r trasig. ÅtgĂ€rden om problemet ligger i hĂ„rdvaran Ă€r att skicka in telefonen pĂ„ service, och du kan se hur du gör det genom att lĂ€sa vĂ„r artikel om reparation hĂ€r i forumet.

Om du exempelvis har en lite Àldre telefon utan stöd för 3G/4G kommer det inte att fungera, dÄ vÄrt nÀt inte stödjer GSM/2G.

⌹ System
NÀr det handlar om att problemet ligger i systemet Àr det normalt att ditt abonnemang Àr spÀrrat av olika skÀl, kanske en obetald faktura eller sÄ kanske din surf har tagit slut för mÄnaden.

Detta kan du alltid se pÄ Mina sidor.

📡 NĂ€tet
Ibland hÀnder det att det Àr en driftstörning i nÀtet. SÄ fort vi fÄr in rapporter pÄ att det Àr problem med en mast eller dylikt arbetar vi för att lösa det sÄ fort vi bara kan. HÀr fÄr man ha lite is i magen helt enkelt!

đŸ€·đŸœ 3:e part
Ibland visar det sig att problemet inte ligger i varken din telefon eller i vÄrat nÀt och system. DÄ kan det ibland vara hos en sÄ kallad 3:e part problemet ligger.
Till exempel kan det vara fel i telefonens mjukvara, eller ett problem med den specifika app som inte fungerar. DÄ behöver man alltsÄ kontakta leverantören för det program som inte fungerar.

 


Vad kan jag göra?

Det Àr alltid lika frustrerande nÀr tekniken inte samarbetar, och nedan har vi skrivit ihop nÄgra tips för vad du bör prova för att fÄ igÄng saker och ting innan du kontaktar vÄr kundservice eller skickar in telefonen pÄ reparation.

 

Starta om din telefon

Hur mÄnga gÄnger har man inte hört det dÄ?

Men det Àr faktiskt sant, det hjÀlper mÄnga gÄnger med att bara göra en omstart av telefonen. SÄ det Àr alltid att rekommendera innan du börjar undersöka felet nÀrmare.

NÀr du startar om telefonen mÀrker du Àven om du fÄr skriva in din PIN-kod nÀr den startar upp. Om du behöver göra det kan vi konstatera att telefonen kÀnner av SIM-kortet, och att det inte Àr dÀr problemet ligger.

 

Kika pÄ Mina sidor

Ibland kan det vara sÄ att ditt abonnemang har blivit spÀrrat pÄ grund av att det saknas en betalning, och dÄ stÄr detta pÄ Mina sidor.

Det kan Àven vara sÄ att din surf Àr slut, och dÄ behöver man köpa till mer surf för att komma igÄng igen. Alternativt fÄr du ny surf den första varje mÄnad.

 

Kolla vÄr driftinformation hÀr

Är det kanske en tillfĂ€llig driftstörning dĂ€r du befinner dig?

 

 Testa ditt SIM-kort i en annan telefon

Detta Àr bra att göra för att utesluta om det Àr i telefonen problemet ligger. Om det fungerar i en annan telefon kan man konstatera att problemet ligger i din telefon.

DÀrefter kan man prova göra en fabriksÄterstÀllning av telefonen, och se till att den Àr uppdaterad till senaste mjukvaran. Fungerar det fortfarande inte kan du behöva skicka in din telefon pÄ reparation.

 

Ta med telefonen till en annan adress

Detta Àr det sista steget du kan göra för att ta reda pÄ om det Àr en driftstörning i vÄrt nÀt. Om telefonen fungerar pÄ en annan adress men inte hemma hos dig sÄ vet du att det Àr en tillfÀllig driftstörning i omrÄdet.

HÀr gÀller det som sagt att avvakta, vi jobbar dÄ pÄ att lösa det sÄ fort vi bara kan!

 


 

Fungerar det fortfarande inte? I sÄdant fall kan du kontakta vÄr kundservice sÄ ser vi över vad som kan vara tokigt.

 


35 svar

Hej!
jag har haft hallon i nÄgra Är. Förra veckan slutade mobilen plötsligt att koppla upp sig pÄ nÀtet. NÀr man flyttar SIM till annan telefon uppkommer samma problem. Jag lÀgger till att om jag tar ett annat SIM-kort och stoppar det i mobilen, sÄ fungerar telefonen, sÄ det Àr inte mobilens fel. Veckan innan hade Hallon spÀrrat mitt abbonemang pga en betalning som inte gÄtt igenom, men det Àr ÄtgÀrdat och jag fick tjÀnsterna fungerande efter nÄgra minuter. Nu har jag varit utan telefon i 5 dagar. Har försökt kontakta kundservice. Vad skall jag göra???
hÀlsningar

AnvÀndarnivÄ 1

Hej

Har problem med sonens kontantkort, vid flera tillfÀllen sÄ gÄr det varken ringa till eller ringa frÄn hans mobil. Ringer vi sÀger en röst "abonnenten kan inte nÄs för tillfÀllet, var vÀnlig försök om en stund."

Detta Àr alltsÄ flera gÄnger i veckan sen vi skaffade de. Ca 3 mÄnader.

Har prövat fylla pÄ surf och byta telefon för att utesluta olika saker!

Vad Àr problemet, tacksam för snabb hjÀlp!

Mvh Sofie

Hejsan @Soofier!

Jag flyttade ditt Àrende till denna trÄd sÄ du kan hitta svaret pÄ din frÄga.


Allt gott😊

Har fortfarande ingen tĂ€ckning hĂ€r 😱

Hej!

 

vi har ingen tÀckning hÀr i MjÀllby i Sölvesborg

det Àr jÀttekonstigt för det brukar alltid funka, jag har skrivit till kundtjÀnst oxÄ och hoppas pÄ svar om var felet ligger.

 

Hej

Har problem med sonens kontantkort, vid flera tillfÀllen sÄ gÄr det varken ringa till eller ringa frÄn hans mobil. Ringer vi sÀger en röst "abonnenten kan inte nÄs för tillfÀllet, var vÀnlig försök om en stund."

Detta Àr alltsÄ flera gÄnger i veckan sen vi skaffade de. Ca 3 mÄnader.

Har prövat fylla pÄ surf och byta telefon för att utesluta olika saker!

Vad Àr problemet, tacksam för snabb hjÀlp!

Mvh Sofie

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8

Hej,

Jag har varit i utlandet (utanför EU) de senaste veckorna och efter ett tag fick jag det dĂ€r sms:et om det dĂ€r kostnadstaket pĂ„ 525 sek vid anvĂ€ndning av datatrafik i utlandet. Jag har anvĂ€nt datatrafik vĂ€ldigt lite. Hur som helst, nu nĂ€r jag nyligen kom tillbaka till Sverige, Ă€r jag konstigt nog uppe i 20GB datatrafik och kan jag inte lĂ€ngre anvĂ€nda pĂ„/av knappen för datatrafik. Jag kan inte heller ringa nĂ„gra samtal överhuvudtaget. FĂ„r meddelande ‘Ej registrerat pĂ„ nĂ€tverk’. Jag kan inte vĂ€nta tills slutet av mĂ„naden till jag fĂ„r ny abonnemang/surf-pott. MĂ„ste kunna anvĂ€nda min telefon NU!

Vet ej vad jag ska göra  Àr det min mobil som strular eller Ă€r det nĂ„got hallon borde Ă„tgĂ€rda? 

 

@Peter V 

 

Oj dÄ! Det lÄter minst sagt vÀldigt mÀrkligt. Vi skulle behöva kika pÄ detta - sÄ det bÀsta Àr om du kan kontakta vÄr kundservice pÄ mejl eller chatt sÄ vi kan se över numret och om nÄgonting Àr spÀrrat. 
 

Hej,

Jag har varit i utlandet (utanför EU) de senaste veckorna och efter ett tag fick jag det dĂ€r sms:et om det dĂ€r kostnadstaket pĂ„ 525 sek vid anvĂ€ndning av datatrafik i utlandet. Jag har anvĂ€nt datatrafik vĂ€ldigt lite. Hur som helst, nu nĂ€r jag nyligen kom tillbaka till Sverige, Ă€r jag konstigt nog uppe i 20GB datatrafik och kan jag inte lĂ€ngre anvĂ€nda pĂ„/av knappen för datatrafik. Jag kan inte heller ringa nĂ„gra samtal överhuvudtaget. FĂ„r meddelande ‘Ej registrerat pĂ„ nĂ€tverk’. Jag kan inte vĂ€nta tills slutet av mĂ„naden till jag fĂ„r ny abonnemang/surf-pott. MĂ„ste kunna anvĂ€nda min telefon NU!

Vet ej vad jag ska göra  Àr det min mobil som strular eller Ă€r det nĂ„got hallon borde Ă„tgĂ€rda? 

Hej!



Hakar pÄ den hÀr trÄden dÄ jag sedan 11 dagar inte haft nÄgon teckning alls med hallon i min olÄsta iPhone X. Har varit i kontakt med Hallons kundtjÀnst och fÄtt ett nytt sim som (trots aktivering osv) inte heller fungerar. Simkortet fungerar i andra telefoner och andra operatörers simkort fungerar i min telefon.

Har ocksÄ varit i kontakt med apple-supporten som inte heller hittar nÄgot fel.

Ser inga uppgifter pÄ Mina sidor om att abonnemanget blivit spÀrrat eller liknande. Telefonen har fungerat felfritt med Hallon-kortet fram till förra veckan..



NÄgon input? Vad kan jag göra?



Tacksam för tips, börjar utveckla en viss frustration i Ă€rendet 🙂

/S
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
@christianwiedel - jag förstÄr.



I detta fall behöver du nog kontakta oss för en nÀrmre felsökning, förslagsvis via mejl sÄ vi kan se över om vi kan hitta orsaken till detta.


Jag upplever tÀckning med Hallon riktigt usel. Jag bor och jobbar mitt i Malmö, och nÀr jag Àr pÄ jobbet har jag ingen tÀckning alls inomhus. Jag har en iPhone X, hade en annan operatör innan jag bytte till er och hade inga problem alls med tÀckningen.



Kan jag ha ett defekt SIM-kort eller vad kan det hÀr bero pÄ? (Och Àr det verkligen sÄ att jag ska betala 99 kr för att fÄ ett nytt SIM-kort skickat till mig?)
@christianwiedel - vad mÀrkligt att det inte fungerar! Om ett simkort Àr defekt Àr det helt och hÄller trasigt, och du skulle inte fÄ nÄgon uppkoppling alls. Mobilen bör dÄ inte heller kÀnna av det, vilket innebÀr att du inte fÄr skriva in nÄgon PIN.



Jag tycker det lĂ„ter konstigt om det Ă€r centralt i Malmö. Är det i en speciell byggnad i Malmö? Jag tĂ€nker om du mĂ€rker skillnad nĂ€r du Ă€r inomhus respektive utomhus? 😊




Det hĂ€nder pĂ„ andra stĂ€llen inomhus ocksĂ„. Det hĂ€nder dĂ„ och dĂ„ utomhus med. Jag var t.ex. ute pĂ„ Österlen i helgen och hade ingen tĂ€ckning. Generellt sen jag bytte till er Ă€r jag ofta utan tĂ€ckning.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Jag upplever tÀckning med Hallon riktigt usel. Jag bor och jobbar mitt i Malmö, och nÀr jag Àr pÄ jobbet har jag ingen tÀckning alls inomhus. Jag har en iPhone X, hade en annan operatör innan jag bytte till er och hade inga problem alls med tÀckningen.



Kan jag ha ett defekt SIM-kort eller vad kan det hÀr bero pÄ? (Och Àr det verkligen sÄ att jag ska betala 99 kr för att fÄ ett nytt SIM-kort skickat till mig?)




@christianwiedel - vad mÀrkligt att det inte fungerar! Om ett simkort Àr defekt Àr det helt och hÄller trasigt, och du skulle inte fÄ nÄgon uppkoppling alls. Mobilen bör dÄ inte heller kÀnna av det, vilket innebÀr att du inte fÄr skriva in nÄgon PIN.



Jag tycker det lĂ„ter konstigt om det Ă€r centralt i Malmö. Är det i en speciell byggnad i Malmö? Jag tĂ€nker om du mĂ€rker skillnad nĂ€r du Ă€r inomhus respektive utomhus? 😊
Jag upplever tÀckning med Hallon riktigt usel. Jag bor och jobbar mitt i Malmö, och nÀr jag Àr pÄ jobbet har jag ingen tÀckning alls inomhus. Jag har en iPhone X, hade en annan operatör innan jag bytte till er och hade inga problem alls med tÀckningen.



Kan jag ha ett defekt SIM-kort eller vad kan det hÀr bero pÄ? (Och Àr det verkligen sÄ att jag ska betala 99 kr för att fÄ ett nytt SIM-kort skickat till mig?)
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Det kan ju ocksÄ vara sÄ att nÀtet Hallon anvÀnder har riktigt dÄlig tÀckning. PÄ de flesta stÀllen Àr det jag som har sÀmst eller ingen tÀckning medans andra, med andra bolag, har bra eller normal tÀckning pÄ samma stÀlle vid samma tillfÀlle. Just saying...



Hej @Robbie!



Ibland Ă€r det sĂ„klart sĂ„ att det helt enkelt inte finns tĂ€ckning pĂ„ platsen. Det gĂ„r att se pĂ„ vĂ„r tĂ€ckningskarta hĂ€r. 🙂
Det kan ju ocksÄ vara sÄ att nÀtet Hallon anvÀnder har riktigt dÄlig tÀckning. PÄ de flesta stÀllen Àr det jag som har sÀmst eller ingen tÀckning medans andra, med andra bolag, har bra eller normal tÀckning pÄ samma stÀlle vid samma tillfÀlle. Just saying...


Hej!

Har samma problem som uppkommer hÀr, har precis fÄtt hem det nya simkortet efter kundservice trott att simkortet var defekt. Men detta funkar inte heller, varken i min eller tre andra telefoner. Har varit utan tÀckning i 3 veckor nu, vÀldigt missnöjd just nu...
Det lÄter ju inte lovande.



PS. Mitt nya sim-kort har inte dykt upp Àn trots 7 passerade arbetsdagar. Jag Àr inte imponerad över leveranstiderna eller logistiken. I höst vÀntade jag tre veckor pÄ ett sim-kort som aldrig dök upp. Fick bestÀlla ett nytt via kundtjÀnst. SÄ fort mitt nya sim-kort dyker upp Äterkopplar jag hÀr.




Uppdatering: Fick sim-kortet igÄr (4 dagars leveranstid). Aktiverade kortet pÄ mina sidor och ploppade in det i surfplattan. Funkar! Summering: FöregÄende sim-kort var defekt.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Ja jag har aktiverat sim-kortet men ska fÄ ett nytt men har inte fÄtt en bekrÀftelse pÄ att det Àr ivÀg skickat som jag fick förra gÄngen. Aktiverade sim-kortet men det fungerade inte sÄ jag ska Äterigen fÄ ett nytt



Jag förstÄr. Det lÄter som att det nya simkortet inte var aktivt pÄ Mina sidor nÀmligen. Hojta till om det nya kortet inte fungerar.
Ja jag har aktiverat sim-kortet men ska fÄ ett nytt men har inte fÄtt en bekrÀftelse pÄ att det Àr ivÀg skickat som jag fick förra gÄngen. Aktiverade sim-kortet men det fungerade inte sÄ jag ska Äterigen fÄ ett nytt
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8