F.A.Q.

Ingen tĂ€ckning i mobilen? 🆘


AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2011 kommentarer

Har du helt plötsligt ingen mottagning i telefonen, eller slutade din surf att fungera mitt i en spÀnnande podcast?

 


 

Varför fungerar det inte?

NÀr det inte fungerar för dig finns det fyra saker som kan vara roten till problemet. Du ser vilka hÀr:

đŸ“± HĂ„rdvaran
NĂ€r felet ligger i hĂ„rdvaran kan det vara allt ifrĂ„n att telefonen Ă€r fuktskadad till att telefonens SIM-kortlĂ€sare Ă€r trasig. ÅtgĂ€rden om problemet ligger i hĂ„rdvaran Ă€r att skicka in telefonen pĂ„ service, och du kan se hur du gör det genom att lĂ€sa vĂ„r artikel om reparation hĂ€r i forumet.

Om du exempelvis har en lite Àldre telefon utan stöd för 3G/4G kommer det inte att fungera, dÄ vÄrt nÀt inte stödjer GSM/2G.

⌹ System
NÀr det handlar om att problemet ligger i systemet Àr det normalt att ditt abonnemang Àr spÀrrat av olika skÀl, kanske en obetald faktura eller sÄ kanske din surf har tagit slut för mÄnaden.

Detta kan du alltid se pÄ Mina sidor.

📡 NĂ€tet
Ibland hÀnder det att det Àr en driftstörning i nÀtet. SÄ fort vi fÄr in rapporter pÄ att det Àr problem med en mast eller dylikt arbetar vi för att lösa det sÄ fort vi bara kan. HÀr fÄr man ha lite is i magen helt enkelt!

đŸ€·đŸœ 3:e part
Ibland visar det sig att problemet inte ligger i varken din telefon eller i vÄrat nÀt och system. DÄ kan det ibland vara hos en sÄ kallad 3:e part problemet ligger.
Till exempel kan det vara fel i telefonens mjukvara, eller ett problem med den specifika app som inte fungerar. DÄ behöver man alltsÄ kontakta leverantören för det program som inte fungerar.

 


Vad kan jag göra?

Det Àr alltid lika frustrerande nÀr tekniken inte samarbetar, och nedan har vi skrivit ihop nÄgra tips för vad du bör prova för att fÄ igÄng saker och ting innan du kontaktar vÄr kundservice eller skickar in telefonen pÄ reparation.

 

Starta om din telefon

Hur mÄnga gÄnger har man inte hört det dÄ?

Men det Àr faktiskt sant, det hjÀlper mÄnga gÄnger med att bara göra en omstart av telefonen. SÄ det Àr alltid att rekommendera innan du börjar undersöka felet nÀrmare.

NÀr du startar om telefonen mÀrker du Àven om du fÄr skriva in din PIN-kod nÀr den startar upp. Om du behöver göra det kan vi konstatera att telefonen kÀnner av SIM-kortet, och att det inte Àr dÀr problemet ligger.

 

Kika pÄ Mina sidor

Ibland kan det vara sÄ att ditt abonnemang har blivit spÀrrat pÄ grund av att det saknas en betalning, och dÄ stÄr detta pÄ Mina sidor.

Det kan Àven vara sÄ att din surf Àr slut, och dÄ behöver man köpa till mer surf för att komma igÄng igen. Alternativt fÄr du ny surf den första varje mÄnad.

 

Kolla vÄr driftinformation hÀr

Är det kanske en tillfĂ€llig driftstörning dĂ€r du befinner dig?

 

 Testa ditt SIM-kort i en annan telefon

Detta Àr bra att göra för att utesluta om det Àr i telefonen problemet ligger. Om det fungerar i en annan telefon kan man konstatera att problemet ligger i din telefon.

DÀrefter kan man prova göra en fabriksÄterstÀllning av telefonen, och se till att den Àr uppdaterad till senaste mjukvaran. Fungerar det fortfarande inte kan du behöva skicka in din telefon pÄ reparation.

 

Ta med telefonen till en annan adress

Detta Àr det sista steget du kan göra för att ta reda pÄ om det Àr en driftstörning i vÄrt nÀt. Om telefonen fungerar pÄ en annan adress men inte hemma hos dig sÄ vet du att det Àr en tillfÀllig driftstörning i omrÄdet.

HÀr gÀller det som sagt att avvakta, vi jobbar dÄ pÄ att lösa det sÄ fort vi bara kan!

 


 

Fungerar det fortfarande inte? I sÄdant fall kan du kontakta vÄr kundservice sÄ ser vi över vad som kan vara tokigt.

 


35 svar

Hej!
jag har haft hallon i nÄgra Är. Förra veckan slutade mobilen plötsligt att koppla upp sig pÄ nÀtet. NÀr man flyttar SIM till annan telefon uppkommer samma problem. Jag lÀgger till att om jag tar ett annat SIM-kort och stoppar det i mobilen, sÄ fungerar telefonen, sÄ det Àr inte mobilens fel. Veckan innan hade Hallon spÀrrat mitt abbonemang pga en betalning som inte gÄtt igenom, men det Àr ÄtgÀrdat och jag fick tjÀnsterna fungerande efter nÄgra minuter. Nu har jag varit utan telefon i 5 dagar. Har försökt kontakta kundservice. Vad skall jag göra???
hÀlsningar

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8

Hej,

Jag har varit i utlandet (utanför EU) de senaste veckorna och efter ett tag fick jag det dĂ€r sms:et om det dĂ€r kostnadstaket pĂ„ 525 sek vid anvĂ€ndning av datatrafik i utlandet. Jag har anvĂ€nt datatrafik vĂ€ldigt lite. Hur som helst, nu nĂ€r jag nyligen kom tillbaka till Sverige, Ă€r jag konstigt nog uppe i 20GB datatrafik och kan jag inte lĂ€ngre anvĂ€nda pĂ„/av knappen för datatrafik. Jag kan inte heller ringa nĂ„gra samtal överhuvudtaget. FĂ„r meddelande ‘Ej registrerat pĂ„ nĂ€tverk’. Jag kan inte vĂ€nta tills slutet av mĂ„naden till jag fĂ„r ny abonnemang/surf-pott. MĂ„ste kunna anvĂ€nda min telefon NU!

Vet ej vad jag ska göra  Àr det min mobil som strular eller Ă€r det nĂ„got hallon borde Ă„tgĂ€rda? 

 

@Peter V 

 

Oj dÄ! Det lÄter minst sagt vÀldigt mÀrkligt. Vi skulle behöva kika pÄ detta - sÄ det bÀsta Àr om du kan kontakta vÄr kundservice pÄ mejl eller chatt sÄ vi kan se över numret och om nÄgonting Àr spÀrrat. 
 

Hej!



Hakar pÄ den hÀr trÄden dÄ jag sedan 11 dagar inte haft nÄgon teckning alls med hallon i min olÄsta iPhone X. Har varit i kontakt med Hallons kundtjÀnst och fÄtt ett nytt sim som (trots aktivering osv) inte heller fungerar. Simkortet fungerar i andra telefoner och andra operatörers simkort fungerar i min telefon.

Har ocksÄ varit i kontakt med apple-supporten som inte heller hittar nÄgot fel.

Ser inga uppgifter pÄ Mina sidor om att abonnemanget blivit spÀrrat eller liknande. Telefonen har fungerat felfritt med Hallon-kortet fram till förra veckan..



NÄgon input? Vad kan jag göra?



Tacksam för tips, börjar utveckla en viss frustration i Ă€rendet 🙂

/S

Hej!

 

vi har ingen tÀckning hÀr i MjÀllby i Sölvesborg

det Àr jÀttekonstigt för det brukar alltid funka, jag har skrivit till kundtjÀnst oxÄ och hoppas pÄ svar om var felet ligger.

 

Har fortfarande ingen tĂ€ckning hĂ€r 😱

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Mitt gamla nummer Àr flyttat till Hallon. Jag har fÄtt ett nytt sim-kort som jag stoppat in och tagit ut upprepade gÄnger, liksom startat om telefonen, men icke. Meddelandet Àr fortfarande "Inget SIM-kort installerat". Vad göra?



Är Telia operatörslĂ„st?




Hejsan @Honeybadger!



VÀlkommen till forumet! GÀllande din telefon Àr det möjligt att telefonen Àr lÄst till Telia. Har du möjlighet att kontakta de och se efter?



Det lÄter nÀmligen som det, alternativt att telefonen inte kÀnner av simkortet alls.



Återkom gĂ€rna med vad de svarar!
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej igen Linnea



Har varit i en Telia-butik med mobilen. Telefonen Àr inte operatörslÄst, och funkar utmÀrkt med Telia kontantkort. Det lutar dÀrmed Ät sim-kortet frÄn Hallon. OsÀker pÄ om det Àr till hjÀlp, men dess nummer Àr:



VÀl mött




Hej igen!



Har du aktiverat ditt simkort efter det att du har fĂ„tt hem det? 😊 Detta gör du via Mina sidor.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej



PÄ Mina sidor stÄr det att sim-status Àr aktiv. Men det Àr inte jag som aktiverat det, varken via telefonen eller Mina sidor. Och nÀr jag stoppar in sim-kortet i telefonen (efter upprepade omstarter) fÄr jag likvÀl meddelandet att det inte finns ett sim-kort installerat.



Jag behöver kanske ett nytt sim-kort?




Hej igen!



Jag förstÄr. Som du sÀger ser allting aktivt ut hÀrifrÄn, sÄ det ska fungera. KÀnner telefonen av simkortet sÄ att du fÄr skriva in en PIN-kod?
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej

Nej, telefonen kÀnner inte av sim-kortet. Jag har prövat att ta ut och sÀtta tillbaks det ett antal gÄnger, och i samband med det startat om telefonen, men icke. Det enda som hÀnder Àr meddelandet "Inget SIM-kort installerat".




Hmm, okej. Vad mÀrkligt! KÀnner din telefon av andra simkort, eller kan du prova sÀtta simkortet i en annan telefon?
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Telefonen funkar just nu med ett Telia kontantkort. Har dock inte prövat Hallon-sim:et med en annan telefon. Men jag gör det nÀr jag fÄr tillgÄng till en i kvÀll, och Äterkommer pÄ mÄndag nÀsta vecka.



Till dess, trevlig helg




Hej igen!



DÄ lÄter det dock som simkortet Àr defekt, eftersom din telefon fungerar med andra simkort. Jag bestÀller ut ett nytt Ät dig!



Hojta till nĂ€r du har fĂ„tt det, och se om det fungerar. Trevlig helg under tiden! 😊
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hur gick det med detta problem? Lider av samma dilemma. Telia kontantkort fungerar i router, telefon och surfplatta. Ingen av dessa prylar vill kÀnna av Hallon-kortet.



Löste ett nytt simkort problemet?



Tack pÄ förhand!




Hej @rpetersson!



Det lÄter onekligen som att simkortet Àr problemet. Du kan bestÀlla ett nytt pÄ Mina sidor, du ser hur hÀr: BestÀlla ett nytt simkort
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej!

Har samma problem som uppkommer hÀr, har precis fÄtt hem det nya simkortet efter kundservice trott att simkortet var defekt. Men detta funkar inte heller, varken i min eller tre andra telefoner. Har varit utan tÀckning i 3 veckor nu, vÀldigt missnöjd just nu...




@APettersson - har du aktiverat det nya simkortet pĂ„ Mina sidor? 🙂
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Ja jag har aktiverat sim-kortet men ska fÄ ett nytt men har inte fÄtt en bekrÀftelse pÄ att det Àr ivÀg skickat som jag fick förra gÄngen. Aktiverade sim-kortet men det fungerade inte sÄ jag ska Äterigen fÄ ett nytt



Jag förstÄr. Det lÄter som att det nya simkortet inte var aktivt pÄ Mina sidor nÀmligen. Hojta till om det nya kortet inte fungerar.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Det kan ju ocksÄ vara sÄ att nÀtet Hallon anvÀnder har riktigt dÄlig tÀckning. PÄ de flesta stÀllen Àr det jag som har sÀmst eller ingen tÀckning medans andra, med andra bolag, har bra eller normal tÀckning pÄ samma stÀlle vid samma tillfÀlle. Just saying...



Hej @Robbie!



Ibland Ă€r det sĂ„klart sĂ„ att det helt enkelt inte finns tĂ€ckning pĂ„ platsen. Det gĂ„r att se pĂ„ vĂ„r tĂ€ckningskarta hĂ€r. 🙂
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Jag upplever tÀckning med Hallon riktigt usel. Jag bor och jobbar mitt i Malmö, och nÀr jag Àr pÄ jobbet har jag ingen tÀckning alls inomhus. Jag har en iPhone X, hade en annan operatör innan jag bytte till er och hade inga problem alls med tÀckningen.



Kan jag ha ett defekt SIM-kort eller vad kan det hÀr bero pÄ? (Och Àr det verkligen sÄ att jag ska betala 99 kr för att fÄ ett nytt SIM-kort skickat till mig?)




@christianwiedel - vad mÀrkligt att det inte fungerar! Om ett simkort Àr defekt Àr det helt och hÄller trasigt, och du skulle inte fÄ nÄgon uppkoppling alls. Mobilen bör dÄ inte heller kÀnna av det, vilket innebÀr att du inte fÄr skriva in nÄgon PIN.



Jag tycker det lĂ„ter konstigt om det Ă€r centralt i Malmö. Är det i en speciell byggnad i Malmö? Jag tĂ€nker om du mĂ€rker skillnad nĂ€r du Ă€r inomhus respektive utomhus? 😊
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
@christianwiedel - jag förstÄr.



I detta fall behöver du nog kontakta oss för en nÀrmre felsökning, förslagsvis via mejl sÄ vi kan se över om vi kan hitta orsaken till detta.