Problem med SMS

Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1937 kommentarer

Det finns inte mycket som är lika frusterande som när någonting inte fungerar - framförallt SMS. Vadå, ska jag behöva ringa istället? Nej fy bubblan! 

Om det inte går att skicka eller ta emot SMS kan du pröva följande saker för att se om detta löser problemet:

• Om du har en iPhone, stäng av/slå på iMessage
  • Avinstallera eventuella appar som kan användas för att skicka/ta emot meddelande t.ex Viber, What's app, Skype mm då dessa kan störa funktionen
  • Stäng av mobildata
  • Testa att skicka ett SMS genom att manuellt knappa in mottagarens telefonnummer istället för att välja telefonnumret från adressboken – fungerar detta kan du ta bort och lägga in kontakten på nytt

Det är väldigt sällan fel i själva SMS-funktionen utan de flesta problem som kan uppstå är mjukvarurelaterade. I vissa telefoner behöver du manuellt ställa in numret till SMS-centralen och då anger du +46735480000. Titta i telefonens manual för att se var någonstans du gör detta i just din mobil.

Har du problem med en iPhone där fel nummer visas kan du se mer information här: Fel nummer vid SMS

3 svar

Jag hat provat allt detta och lite till, fått nytt SIM-kort men kan ändå inte skicka sms sedan en vecka tillbaka. Dags att byta operatör?!?

Uppdatering; en Elsa på kundtjänsten upptäckte att sms var avstängt på mitt SIM/abonnemang!

Har liknande problem. Sms funkar inte sedan 2 månader. När man öppnar meddelanden/Sms blir skärmen vit och efter ett tag loggas man ut från appen och är tillbaka på hemskärmen. I början  stängdes hela mobilen av. När man går in på inställningar och försöker öppna “Meddelanden” (för att stänga av och sätta på enl rekommendationen ovan) fryser skärmen och går i baklås (touchen funkar då inte längre), man måste dubbelklicka på hemknappen för att komma ut ur Inställningar och kunna stänga funktionen “inställningar” för att åter kunna använda telefonen. Alla appar som sedan tidigare har inställd “skärmtid” fryser skärmen när man försöker öppna dem och hela mobilen stängs av. Att ringa funkar liksom surf och kamera, Problemet verkar kopplat till skärmtid-funktionen - apparna funkar bara mellan 10-19 då det från början var inställd skärmtid, men tidigare kunde man klicka “ignorera” och använda dem ändå. Nu låses mobilen. 

Hej..

Jag skulle vilja ändra mitt abonnemang till 55 +i slutet av januari månad hur gör jag då..

En annan fråga jag kan inte skicka eller ta emot bilder på. Sms vad kan det vara för fel skulle bli glad om ni kan hjäpa mig Tack på förhand..   jag har en Samsung                   Mvh Ann

Svara