F.A.Q.

Reparation 🔧

  • 11 September 2018
  • 0 kommentarer
  • 6664 visningar

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 2011 kommentarer

Ibland verkar det nÀstan som att telefonen fÄr ben och rakt av hoppar ur handen pÄ dig ned i asfalten. SkÀrmen gÄr i 1000 bitar och telefonen blir obrukbar. En annan gÄng kanske telefonen hÀnger sig, eller inte lÀngre gÄr att ladda eller ens starta.

Oavsett hur omfattande skadan Àr kan du alltid lÀmna in din telefon pÄ service, förutsatt att du köpt den utav oss. LÀngst ned finner du mer information om reklamation och garanti.

 


 

🔧 Hur fungerar det?

NÀr du lÀmnar in din telefon via oss pÄ hallon görs detta via ett företag som heter Ingram. För att skicka in din reparationsorder kontaktar du vÄr kundservice med IMEI-nummer pÄ din enhet samt en beskrivning av vilket/vilka problem du upplever.

Ditt IMEI-nummer fÄr du fram genom att knappa in *#06# pÄ knappsatsen i din telefon, alternativt stÄr det Àven pÄ kartongen.

NÀr du varit i kontakt med oss kommer du fÄ hem en pÄse att skicka in din telefon till verkstaden med. PÄ emballaget kommer det stÄ Tre, men det Àr inga som helst konstigheter - vi tar hjÀlp av vÄr systeroperatör för att skicka ut just emballagen. En reparation tar i normalfall 1-2 veckor.

 

🔧 NĂ€r ska jag lĂ€mna in min telefon?

Innan du lÀmnar in din telefon bör du kika sÄ att du inte kan avhjÀlpa problemet sjÀlv först.

Det Àr bra att börja med att se till sÄ din telefon Àr uppdaterad till den senaste mjukvaran. Om det inte hjÀlper kan du göra en fabriksÄterstÀllning av telefonen.

TÀnk dock pÄ att allt innehÄll rensas ur telefonen, sÄ spara gÀrna ned bilder och dylikt via en molntjÀnst eller pÄ en annan enhet innan du gör ÄterstÀllningen.

Om det hÀr inte avhjÀlper problemet rekommenderar vi Àven att du provar sÀtta ditt SIM-kort i en annan telefon. PÄ sÄ vis kan man faststÀlla om problemet ligger i telefonen.

Du kan Àven skicka in din telefon för trasig eller sprucken skÀrm, tappskador och dylikt.

 

🔧 Vilka reparationer tar vi emot?

Vi tar emot bÄde garantiservice och skador utanför garantin. Skillnaden Àr att en garantiservice inte medför nÄgon kostnad (förutsatt att verkstaden kan Äterskapa felet inom garantitiden) och att du behöver betala för en service som inte tÀcks utav garantin.

 

🔧 Vad behöver jag tĂ€nka pĂ„?

NÄgra saker som Àr bra att tÀnka pÄ innan du skickar in din telefon:

  • StĂ€ng av ”Hitta min iPhone” innan du skickar in en iPhone (guide finns hĂ€r)
  • Se över inköpsdatum pĂ„ din telefon för att veta om du har garanti kvar
  • Du behöver skicka med ett kvitto pĂ„ telefonen vid garantiĂ€renden (det du fick nĂ€r du köpte telefonen)
  • Telefonen ska vara köpt via hallon
  • Om verkstaden inte hittar nĂ„got fel pĂ„ telefonen eller inte kan Ă„terskapa felet utefter din felbeskrivning kommer de ta ut en undersökningskostnad, sĂ„ skriv en sĂ„ tydlig felbeskrivning som möjligt

 

Vad har jag för garanti?

Garantin pĂ„ din telefon varierar beroende pĂ„ vilken telefon du har, och du ser garantitiderna nedan. Övriga tillverkare har Ă€ven sina garantivillkor pĂ„ sin respektive hemsida.


Apple – 12 mĂ„nader
Samsung – 24 mĂ„nader
Sony – 24 mĂ„nader
LG – 24 mĂ„nader
Huawei – 24 mĂ„nader


Medföljande tillbehör (exempelvis hörlurar & laddare) har normalt 12 mÄnaders garanti.

Att du har garanti pÄ din telefon betyder att tillverkaren av telefonen utlovar att telefonen ska fungera under en viss tidsram (med normalt slitage). Garantin gÀller dock inte om det finns skador pÄ telefonen som orsakats av ditt anvÀndande. Exempelvis en sprucken skÀrm.

Vill du veta mer om garantivillkoren för just din produkt kan du gÄ in pÄ den aktuella tillverkarens hemsida och lÀsa mer.

HÀr ser du mer information om reklamation och garanti. Klicka pÄ "Visa svar":

Reklamation
NÀr du tar emot din produkt ska du undersöka att varan inte har nÄgot fel samt att den överensstÀmmer med ditt avtal. Det Àr viktigt att du noga lÀser igenom avtalet och hör av dig till oss pÄ hallon om du har frÄgor, eftersom konsumentköplagen ger ett skydd mot ursprungliga fel.

Du mĂ„ste reklamera din vara inom skĂ€lig tid efter det att du mĂ€rkt, eller borde ha mĂ€rkt, felet. Om du lĂ€mnar meddelande till kundservice inom 2 mĂ„nader efter det att du mĂ€rkt, eller borde ha mĂ€rkt felet, anses det vara inom skĂ€lig tid. Du mĂ„ste alltid berĂ€tta varför du anser att varan Ă€r felaktig. Efter 3 Ă„r preskriberas dina möjligheter att reklamera fel oavsett om du mĂ€rker felet senare. Är du företagskund preskriberas reklamationsmöjligheterna efter 2 Ă„r.

För att reklamera en produkt behöver du kontakta vÄr kundservice. Vid en eventuellt godkÀnd reklamation stÄr hallon för fraktkostnader, vilket kan bli aktuellt vid omleverans, avhjÀlpande av fel och retur.


Garanti
Medan konsumentköplagen ger ett skydd mot ursprungliga fel, sÄ ger en garantin skydd mot funktionsfel under viss tidsperiod. Garantin omfattar inte skador som uppkommit p.g.a. normalt slitage, yttre skador eller pÄ grund av felaktigt bruk. Det Àr tillverkaren som bestÀmmer villkoren för garantin. Garantitiden och omfattningen av garantin kan dÀrför variera beroende pÄ vilken modell och tillverkare det rör sig om. För hjÀlp med garantiÀrenden, vÀnligen kontakta vÄr kundservice.


Detta Àmne Àr stÀngt för kommentarer
Static Template