News

En new and improved kostnadskontroll den 28:e maj!

Användarnivå 4
Emblem +5
Vad är det då som är nytt och vilka förändringar är det som sker?

Kort och gott kommer du framöver kunna nyttja din fria surf inom EU/EES även om du har kostnadskontrollen aktiverad – något som tidigare varit omöjligt.

Vi hoppas ni är lika exalterade som vi är på den här förändringen och att ni kommer ha nytta av den under er framtida sommarsemester!✈🔆

Dagens Kostnadskontroll – hur ser den ut?

Som det ser ut idag spärrar kostnadskontrollen betaltjänster, internationella samtal och all typ av roaming. Denna spärr gällde alltså även inom EU där roaming egentligen ingår i ditt abonnemang.
Vi på hallon vill alltid ha så enkla och prisvärda lösningar som möjligt och den här förändringen hoppas vi tar oss ett steg närmare detta 😊

Precis som innan, kan du stänga av och på din kostnadskontroll via Mina sidor. Om du är osäker på hur du gör, kan du kika på den här artikeln.

Tidigare har du däremot behövt stänga av kostnadskontrollen varje gång du ska på semester eller resa inom EU för att kunna använda ditt abonnemang, vilket du numera inte behöver oroa dig för.

Utöver kostnadskontrollen så har ditt abonnemang ett globalt kostnadstak på 525 kr inkl moms/månad. Detta kostnadstak gäller i hela världen.

Förändring från den 28e maj:

Från och med den 28e maj kommer vi inte längre spärra roaming om du har kostnadskontroll påslagen. Vi gör denna förändring eftersom du ska kunna surfa smidigt när du reser och samtidigt vara skyddad mot höga kostnader hemma. Den här förändringen ger dig alltså mer valmöjligheter och mer kontroll över ditt abonnemang - vilket vi tycker är toppen! 👌
Kostnadskontrollen kommer framöver alltså spärra betaltjänster och att ringa utlandssamtal från Sverige.

Vad behöver jag tänka på?

Det enda du behöver tänka på framöver är om du reser utanför EU. Du betalar då extra för ditt användande. Vi har däremot sänkt priserna för just roaming i de vanligaste resmålen utanför EU och du kan se våra utlandspriser genom att klicka här.

Utöver detta har du så klart fortfarande ett globalt kostnadstak på 525 kr inkl moms/månad.
Vill du vara riktigt trygg kan du alltid slå av roamingen manuellt i din telefon. Du gör detta i inställningarna i din mobiltelefon.

Happy roaming! 😎

37 svar

It sounds like a mycket bra lösning. It's something vi saknat tidigare.
Vore till större nytta om ni fixade så att man kan använda wifisamtal med Hallon och naturligtvis måste ni fixa e-sim med det snaraste!
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @petli!

Tack för att du tog dig tid att lämna din feedback!

Jag tar självklart med mig detta så att vi kan ta med oss det i vårt framtida utvecklingsarbete.

Det jag skulle rekommendera dig är att kika här för att se hur vi resonerar och tänker kring E-SIM samt Wi-Fisamtal.

Ha en fin dag!
har ni något maxtak för hur många Gb man kan använda utomlands för surf/mobildata?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @JimTor!

Superbra fråga, glömde förtydliga det i artikeln!

Inom EU/EES är det 13GB per kalendermånad som man kan surfa för.
Man får ett SMS när man uppnått 80 procent utav dessa 13GB samt när de är helt slut, så man inte blir överraskad.

Utanför EU/EES så är det just kostnadstaket på 525 kronor som avgör hur mycket man kan surfa.
De 525 kronorna räcker olika länge beroende på vart du befinner dig så att säga.

Hoppas detta förtydligade situationen något.

Ha en fin dag!
Hej.
Ok. Ni har ingen tanke på att höja denna gräns som övriga operatörer?
blir inte mycket stream med 13Gb när man är på sem ett par veckor.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen @JimTor!

Vi har nyligen gått från 10GB roaming inom EU/EES till de rådande 13GB, så vi har genomfört en höjning nyligen.

Men jag är helt med dig att 13GB kanske inte räcker till på solsemestern alltid. Vi jobbar alltid på att utveckla våra tjänster och jag för självklart din feedback vidare så att vi tar med oss den i vårt utvecklingsarbete.

Ha en fin dag!
Hej!
Kan ni sluta spärra Sim-kortar när ni kan inte direkt dra pengarna från kundernas konto?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Abdi Aden!

Jag förstår absolut att det är frustrerande när ens abonnemang blir spärrat.

Innan vi spärrar SIM-kortet för utgående trafik, så skickar vi ut meddelanden och mejl om att betalningen har misslyckats.

Det är först efter ungefär 1 vecka från att betalningen ska ha varit inne, som vi spärrar kortet för utgående trafik.
Under den här tiden kan man fortfarande självfallet ringa nödsamtal och ta emot samtal och SMS.

Du kan kika i detalj vad som gäller för just maj genom att följa den här länken.

Om du har några fler frågor eller funderingar kring just betalningen utav ditt abonnemang, är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice via mejl eller chatt.

Ha en fin dag!
Ja billiga priser utomlands har ni ju inte, skall köra Mc till Ukraina i sommar. 120kr/MB där tar TRE 5kr/MB eller 299kr för 5GB och ni är ändå samma företag.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Lundin73!

Varmt välkommen till forumet!

Det är så klart jättetråkigt att höra att du är missnöjd med våra priser.
Vi försöker alltid se över våra tjänster och de priser som vi kan erbjuda, men precis som du är inne på så skiljer sig det fortfarande mellan olika operatörer.

Vi är helt fristående från 3 när det kommer till de tjänster som vi erbjuder. 3 har ett större fokus på premiumtjänster så som exempelvis 3Världen, medan vi på hallon fokuserar mer på att ha så bra priser som möjligt hemma i Sverige.

Jag tar självklart till mig utav din feedback och jag tackar för att du tog dig tid att formulera den.

Jag hoppas ändå du är nöjd med ditt hallonabonnemang i övrigt.

Ha en fin dag!
Jo men det är ett orimligt pris Ukraina är ett av det länder i Europa med lägst priser på surf, beroende på operatör mellan 6-8 GB för under 40 sek. under en enkel semester med lite google map, turist info och tunnelbane tider så ca 100 mb på en vecka. Ert pris 120:- X 100= 12000:- Horribelt!! Jag har läst i tidigare inlägg att ni hävdar att ni inte tjänar något extra på oss kunder när vi är utomlands, utan det är avgifterna från de utländska operatörerna.

Ukrainska operatörer 37:- / 6 GB
Hallon 12000:- / 100Mb (6GB = 720.000:-)

För mig ser det ut som en viss vinstmarginal till eran fördel.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen @Lundin73!

Jag förstår hur du menar, därmeot fungerar det på ett annat sätt.

När en användare av en operatör vill använda en utländsk operatör för att roama, så råder de avtal som de två operatörerna har träffat mellan varandra.

De här priserna är alltså det den Ukrainska operatören debiterar oss på hallon för att våra användare ska få låna deras nät under deras vistelse.

Om vi vänder på situationen och tar den Ukrainska användaren som besöker Sverige, så skulle deras kostnad inte vara densamma som de har hemma - utan vi på hallon tar då ut en avgift för att använda vårt nät. I det här sammanhanget är det dock 3 som träffar det avtalet då det är 3s nät och inte vårt.

Större operatörer har större möjlighet att påverka dessa avtal och vi jobbar kontinuerligt för att förbättra dessa avtal.
Ett exempel på detta är den sänkningen vi gjorde nyligen på de vanligaste turistresmålen för våra kunder.

Jag förstår absolut att det är frustrerande för dig nu när du planerar din resa till Ukraina och jag tar självklart med mig dina känslor och tankar kring detta som tacksam feedback.

Jag vill dock inte sia om när eller ens om vi kommer kunna sänka priserna i Ukraina, men jag vill ändå säga att vi jobbar på dessa saker kontinuerligt.
Jag kan i det här fallet rekommendera att använda ett lokalt SIM-kort för att undvika de här kostnaderna.

Jag hoppas du får en fin dag och en trevlig helg!
Du ljuger om näten och du gör det medvetet! Det finns ingen chans i världen att du som anställd skulle ha missat att företaget och operatören heter Hi3g. De ha två olika produktnamn som de använder, Tre och Hallon.
Varför ljuga om det?
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @bog!

Jag tror det blivit ett missförstånd här. Jag har inte i min text menat på att vi inte delar nät och organisationsnummer. Snarare menar jag på att vi på hallon använder oss utav Tres nät, och inte har ett eget separat nät för hallon. Vilken del av kommentaren var det du tänkte på?

Utöver detta är vi två separata operatörer fortfarande. Vi har exempelvis andra faktureringspartners än Tre, vi har andra SIM-kortsleverantörer och vi har helt skilda interna system. Vi har även separata kundtjänster - du kan inte kontakta Tre för hjälp med en hallonfråga och vise versa.

Hojta till om någonting är otydligt.
Nu hojtar jag igen! Det finns varken operatörer eller företag som är registrerade hos PTS eller Patent- och registreringsverket som heter Tre eller Hallon. Det är endast varumärken hos operatören Hi3g. Tre är dessutom inte ens ett registrerat varumärke, eftersom allmänna ord och uttryck inte får registreras. Däremot är den specifika designen på trean mönsterskyddad av Hi3g.
Nu ska jag inte bråka mer 😁
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej igen!

Det har du helt rätt i.

Blir lite tokigt om vi ska formulera oss med korrekta termen (Hi3g Access AB) i vardaglig kommunikation, men du har helt rätt att det inte är så som företaget tekniskt sett heter.

Ha en fin helg nu 😊
Vad gäller när man åker färja mellan Sverige - Polen....brukar vara skyhöga surfavgifter då...är det fortfarande likadant eller blir det oxå billigare?
Ja internet ska vara avstängt på båtar. Om man halkar in på fartygets eget mobilnät (över satellit) kostar det i för Tres kunder 150.000 kr/GB. Samtal kostar 25kr/min både in- och utgående, plus 6.19 kr/samtal i öppningsavgift. SMS kostar 3.75 kr/st. MMS debiteras efter datatariffen.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Karlskrona!

Varmt välkommen till forumet och tack för din superbra fråga.

Det jag skulle rekommendera är att kika här så får du en tydlig översikt över hur satellitroaming fungerar samt vår rekommendation kring det.

Ha en fin dag!
När skall ni lägga till så att man kan ringa treparts samtal? Eller åtminstone välja till det som en extra tjänst. Alla andra operatörer har detta valet & det är en viktig funktion som behöver finnas för att jag & många andra skall kunna vara kvar som Hallon kunder.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Aniston!

Tack för att du tog dig tid att lämna din feedback.

Det är många med dig som är intresserade utav att vi implementerar den här funktionen och vi lyfter detta kontinuerligt i våra utvecklingsarbeten.

Däremot vågar jag inte sia när eller om vi kommer implementera flerpartssamtal.
Men vi kikar absolut på om det här är någonting som vi kan göra.

Ha en fin dag!
Var på väg hem till Sverige idag från Danmark via Fredrikshamn till Göteborg med Stena Jutlandica, tar upp mobilen en stund efter att jag kommit ombord och ser ett SMS från er där jag upplyses om att jag surfat för 393:-, men va f...? jag visste att jag var långt ifrån gränsen på 13GB. Hinner knappt tänka något mer innan nästa SMS dyker upp som upplyser mig om jag nått taket på 525:-.
Alltså, roamingen måste man ju ha på för att kunna surfa utomlands, men det känns ju väldigt osäkert att ha den på även om man vet att man befinner sig inom EU? Ligger vissa delar av Danmark inte inom EU? Eller vad var det som hände?
Känner mig totalt blåst på 525:-
Emotser en återbetalning på hela beloppet från er för så här får det väl knappast gå till?
Du har använt ett svindyrt satellitnät på båten. Det är mycket lurigt eftersom pekmobiler kopplar upp sig lite då och då, för att uppdatera olika funktioner. Man måste stänga av datatrafiken på vissa båtar.
Jo jag har föstått det nu, smart affärsidé måste jag säga, innan man hinner blinka har dom klått en på 525:-

Svara