News

Hallon ❤️ WiFi-samtal

Hallon ❤️ WiFi-samtal
Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1821 kommentarer

På vissa platser finns inte alltid rätt förutsättningar för att mobiltäckningen ska nå fram till dig - oavsett om det är på gymmet, i tvättstugan eller på landstället är det såklart lika frustrerande.

Då är det ju tur att du kan använda WiFi, så du åtminstone kan komma ut på nätet, men det hjälper ju föga när du vill ringa ett samtal. Men nu blir det ändring på det för våra kunder.

Nu kan vi på hallon äntligen komma med det underbara beskedet att vi från och med idag möjliggör WiFi-samtal för alla våra kunder! 🎉🎊🎈✨💃🕺

Nedan har vi listat vanliga frågor och svar som kan tänkas dyka upp gällande tjänsten.

🔹Hur gör jag för att få tillgång till WiFi-samtal?

Du behöver inte göra någonting, från och med nu finns det på ditt abonnemang.

🔹Hur aktiverar jag WiFi-samtal i telefonen?

Det beror lite på vilken mobiltelefon du har idag. Du ser guider nedan:

iPhone:
Inställningar > Mobildata/mobilnätverk > slå på WiFi-samtal > Klart!

Samsung:
Inställningar > Anslutning > WiFi-samtal > Välj på/av > Klart!

Huawei:
Inställningar > Mer > WiFi-samtal > Flytta reglaget till höger > Klart!

🔹Kostar det någonting extra?

Nix, WiFi-samtal kostar ingenting extra för dig att aktivera.

🔹Hur fungerar det i utlandet?

WiFi-samtal kommer inte att fungera i utlandet, utan enbart på svenska WiFi-nätverk inom Sverige.

🔹Kan jag ringa till utlandet med WiFi-samtal?

Ja, det går bra att ringa till utlandet via WiFi-samtal. Det debiteras enligt vanlig samtalstaxa för utlandssamtal.

🔹Hur ser det ut på min detaljspecifikation?

Det ser ut som ett utgående/inkommande samtal och kommer inte separeras från vanliga samtal på detaljspecifikationen.

🔹Hur vet jag att WiFi-samtal är aktiverat?

Om du har en iPhone kommer du se detta genom att det står "3 Wifi-samtal". I en androidtelefon dyker symbolen du ser i bilden för arikeln upp (telefonluren).

🔹Kommer ett samtal ringt via WiFi brytas om jag återfår täckning i mobilnätet?

När du ringer ett samtal via WiFi och återfår mobiltäckning kommer samtalet inte att brytas. Samtalet fortsätter tills det avslutas på normalt vis, därefter kopplas du upp på mobilnätet igen.

🔹Hur mycket surf drar WiFi-samtal?

WiFi-samtal drar inte särskilt mycket surf. Pratar du en timme drar det ungefär 30 MB. Surfen dras dock inte från ditt mobilabonnemangs hos hallon utan från det trådlösa nätverk du är uppkopplad emot när du ringer samtalet.

🔹Kan jag ringa WiFi-samtal med ett spärrat SIM-kort/telefon?

Nej, det kommer inte att gå att ringa med en spärrad telefon eller ett spärrat SIM-kort.

🔹Vilka telefoner fungerar med WiFi-samtal?

Nedan finns en lista på kompatibla telefoner (klicka på bilden för att göra den större).

Alla telefoner med operativsystemet Android behöver vara köpta i Norden och innehålla en nordisk mjukvara vilket är ett krav för att WiFi-samtal ska fungera.

ec5e09ad-3617-46b3-bf8e-b3a7ea3b9d40.png

15 svar

Användarnivå 4
Emblem +6
Äntligen Hallon Wi-Fi-samtal 😀 man tackar...
Användarnivå 6
Emblem +8
Äntligen Hallon Wi-Fi-samtal 😀 man tackar...

Men eller hur! Vi är så himla glada att äntligen få dela med oss av detta! 😊
Jsåå äntligen hallon! Nu är det ingen som slår er längre!

Love you ❤️❤️❤️❤️❤️

Med vänliga hälsningar,
Mnz.se
Användarnivå 6
Emblem +8
Jsåå äntligen hallon! Nu är det ingen som slår er längre!

Love you ❤️❤️❤️❤️❤️

Med vänliga hälsningar,
Mnz.se

@MichelMnZ

😍😍❤❤❤
Hur gör jag för att kunna läsa och skriva SMS i wifi mode när täckning inte finns?
Användarnivå 6
Emblem +8
Hur gör jag för att kunna läsa och skriva SMS i wifi mode när täckning inte finns?

Hej @Kolgrill!

Jag var inte helt 100 så testade med min S10+. Det var bara SMSa som vanligt när mobilen var uppkopplad mot WiFi-samtal (slog på flygplansläge), så gick SMSen iväg ändå! 😊
Men hur är tanken med oss som har Oneplus lä kommer ni aldrig fixar så att Volte+Vowifi ska fungerar för oss??

Mvh
Adri
Användarnivå 1
Jag har en Pocophone och kunde inte hitta men så hittade jag det på XD och det fungerade i alla fall på min Xiaomi telefon. Först när jag provade det så stängde jag av det så på min var det redan aktiverat!

WiFi samtal
*#*#86583#*#* VoLte
*#*#869434#*#* WiFi calling
Men hur är tanken med oss som har Oneplus lä kommer ni aldrig fixar så att Volte+Vowifi ska fungerar för oss??

Mvh
Adri

Hejsan @Adri!

Vi är naturligtvis intresserade att utveckla stöd för så många mobiler som möjligt när det kommer till både WiFi-samtal och 4G-samtal i syfte för att kunna erbjuda en sådan bra uppkoppling som möjligt.

När det kommer till OnePlus modellerna har jag tyvärr ingen information om eller när det kan tänkas komma. Vi ber vänligen att få återkomma med eventuella uppdateringar kring den och andra nya modeller i framtiden. ☺
Ok, nu vet jag förvisso hur man slår på funktionen i en SONY lur, men ärligt talat borde ni nog försöka få fram uppgifter för alla vanliga lurar, som redan har funktionen och inte bara de märken som NI säljer. Det var ju faktiskt ett tag då det bara fans ETT märke som klarade just wifi-samtal i tres nät och det var just SONY. Sony hade funktionen långt innan det ens släpptes hos de övriga. Så istället för att bara säga att ni vill stödja så många mobiler som möjligt (vilket ni då inte visar i detta del av forumet) så borde ni helt enkelt ha kopierat stödet för tjänsten som redan finns hos Tre och då lagt ut i detta forum hur man slår på funktionen. För kan ju knappast tänka mig att ni inte slagit på tjänsten för SONY-lurar? Alla använder som sagt inte Apple, Samsung och Huawei.
Användarnivå 5
Emblem +5
Guide för att få igång wifi samtal på iPhones

Äntligen! Skulle vara smutt att få sms om sådant här.
Användarnivå 6
Emblem +8
Äntligen! Skulle vara smutt att få sms om sådant här.

Toppenbra idé, den ska jag framföra!
Under tiden kan du om du vill prenumerera på kategorin "Nyheter" här på forumet så får du ett mejl när någonting laddas upp 😄
Jag har en Pocophone och kunde inte hitta men så hittade jag det på XD och det fungerade i alla fall på min Xiaomi telefon. Först när jag provade det så stängde jag av det så på min var det redan aktiverat!

WiFi samtal
*#*#86583#*#* VoLte
*#*#869434#*#* WiFi calling

Funka fint på xiaomi mi 8 med!
Äntligen! Bra jobbat, Hallon! Hittills har jag varit tvungen att ha ett extra abonnemang för ip-telefoni eftersom mobiltäckning här hemma + hallon ≈ 0, men nu kan jag börja fundera på att klara mig med ett enda nummer.

Svara