Privat
Företag

Nu kan du skaffa eSIM!

Nu kan du skaffa eSIM!
  • Community Manager
  • 100 kommentarer

Stora nyheter - eSIM är här! Nu kan du som befintlig hallonkund skaffa eSIM till din mobil inne på Mina sidor - helt kostnadsfritt. Inget mer krångel med fysiska SIM-kort och ett grönare val för vår planet! 

Säg hej till eSIM!

Många av våra kunder har länge efterfrågar eSIM till sina mobiler och vi är väldigt glada att få komma med dessa goda nyheter. Befintliga kunder kan från idag logga in på Mina sidor och skaffa eSIM direkt utan kostnad eller väntan på något brev hem.

Vad är eSIM och varför är det bra?

Embedded SIM (eSIM) är ett inbyggt SIM-kort i din mobil. De allra flesta smartphones som släppts på marknaden senaste åren har denna teknik och kan använda eSIM hos oss.

Med eSIM innebär det att du slipper krångel med fysiska plastkort helt och hållet - allt sker digitalt istället. Du behöver inte vänta på eSIM utan fixar det direkt inne på Mina sidor.

Utöver ovan är eSIM också ett grönare alternativ för vår planet - eftersom det är digitalt, behöver inte lagerhållas eller skeppas till dig.

Det möjliggör även för dig att ha två abonnemang i samma mobil! Du kan ha ett abonnemang med eSIM och ett annat med fysisk SIM-kort på samma gång - så om du exempelvis har ett nummer via jobbet och ogillar att släpa runt två mobiler kan du nu ha det i samma mobil.

Hur byter jag till eSIM?

Snabbt och enkelt via Mina sidor. Du hittar en guide här hur du går tillväga.

Vanliga frågor & svar

Hur beställer jag eSIM? :grey_question:

Du beställer ditt eSIM snabbt och enkelt inne på Mina sidor. Här hittar du en guide hur du gör.

:grey_question: Vad kostar ett eSIM?

Ett eSIM kostar inget extra och är helt kostnadsfritt att byta till på Mina sidor.

Kan jag använda mitt eSIM utomlands? :grey_question:

Ja, fungerar precis som ditt gamla fysiska SIM-kort och kan användas på resande fot i annat land.

:grey_question: Kan jag använda mitt eSIM i min smartklocka?

Just nu fungerar våra eSIM endast i mobiler för privatkunder.

Kommer hallon erbjuda eSIM till smartklockor? :grey_question:

Vi är intresserade och kommer se över möjligheterna att även erbjuda eSIM till smartklockor, men vi kan inte bekräfta i nuläget om och i sånt fall när det kan komma - utan ber att få återkomma om detta i framtiden.

:grey_question: Kan jag ha flera eSIM till samma abonnemang?

Nej, det går endast att ha ett eSIM/SIM-kort igång i taget per abonnemang.

13 svar

Användarnivå 2

Äntligen, kul med eSim!

Men hela poängen är ju eSim för alla våra smartklockor!
Hoppas att väntan blir kort för detta.

Det står ovan att man inte kan ha två eSIM till samma abonnemang, men kan man ha ett eSIM + ett fysiskt SIM-kort till samma abonnemang?

Det står ovan att man inte kan ha två eSIM till samma abonnemang, men kan man ha ett eSIM + ett fysiskt SIM-kort till samma abonnemang?

Halloj @himbeere!

Nej, det går bara att ha ett eSIM eller SIM-kort igång i taget på ett abonnemang, så antingen ett eSIM eller ett fysiskt SIM-kort. 🙂 Jag uppdaterade texten i FAQn för att förtydliga.

Användarnivå 1

När ni äntligen fixar eSIM, då kan man inte koppla smartklockan till abbet :D

Kom igen Hallon - ni är bäst om ni fixar detta å det snabbaste!!

Användarnivå 1

Vill verkligen vara kvar som kund men behöver kunna koppla min klockan med e sim. Ligger denna möjlighet i närtid? 

Användarnivå 1
Emblem +2

Vill verkligen vara kvar som kund men behöver kunna koppla min klockan med e sim. Ligger denna möjlighet i närtid? 

Hej @Camillafelixmaja👋

Vi förstår man verkligen vill använda eSIM i sin smartklocka. Dessvärre finns inte den möjligheten i dagsläget hos oss, vi undersöker de möjligheter som finns för detta men just nu kan vi inte bekräfta något. 

Ägs inte Hallon av TRE? dom kan ju erbjuda esim på klockor…. jag kommer få byta operatör nu när man skaffat klocka om det inte kommer någon lösning på detta 😞 vilket jag inte vill men annars är funktionen på klockan meningslös.

Användarnivå 2

Hej Hallon!

Har ni hunnit planera in esim för smartklockor än?

När kommer det?

Ägs inte Hallon av TRE? dom kan ju erbjuda esim på klockor…. jag kommer få byta operatör nu när man skaffat klocka om det inte kommer någon lösning på detta 😞 vilket jag inte vill men annars är funktionen på klockan meningslös.

Vi har inte samma system som vår systeroperatör Tre. Tre är mer en “premiumoperatör” och erbjuder mer funktioner/tjänster än vad lågprisoperatörer gör, vilket reflekteras i prissättningarna. En stor anledning varför lågprisoperatörer kan erbjuda lägre priser är just för att dessa “premium”-tjänster & funktioner inte erbjuds, och för att dom ska kunna erbjuda det måste man hitta kreativa lösningarna för att undvika prisökningar; vilket oftast tar längre tid.

Hej! Nu har ni vetat om att många vill ha eSim till smartklockor i ca8mån. Ni borde nu vid detta laget ha information om när eller om detta kommer att ske i närtid, eller blir jag tvungen att byta mobiloperatör nu till te.x Comviq?

Tycker det är synd, Hallon har fungerat perfekt i många år nu.

När man tecknar ett till abonnemanget borde man kunna välja att få det direkt som e-sim. Jag måste nu vänta 3-4 dagar (fler ifall ni använder PostNord) på ett fysiskt sim för att sedan ladda hem ett e-sim. Då faller lite hela grejen för mig som var i behov av ett till abonnemang med kort varsel vilket ett e-sim borde lösa då man ej är beroende av snigelposten.

Ser att flera undrar över E-sim till sin klocka precis som jag gör. Lite fegt att för ett år sedan skriva typ “Vi undersöker möjligheterna”, för längre ner i tråden kommer just detta med Budget vs Premiumleverantör…

Förstår att Tre vill begränsa er/styra över ert utbud, men det kommer ärligt talat inte göra att jag blir mer sugen på att välja Tre för att få E-sim till min klocka.
Konkurrensbegränsande åtgärder får inte mig att bli mer sugen på att byta till en sådan operatör… 

Att ni selekterar in oss kunder genom att begränsa denna slags tjänst hos Hallon är frustrerande.
Jag ska kolla över hur det ser ut på annat håll. Hade ett abb som började på Vi… innan. De kunde inte erbjuda E-sim. Borde komma hos dem snart. Då kanske även till min Smartklocka.

Meningslöst med E-sim i mobilen för mig, men däremot hett efterlängtat till klockan.

Kom igen Hallon - Ni kan bara ni vill. Det går att prissätta och selektera utan att begränsa det som hör till 2023! 

Användarnivå 5
Emblem +6

Ser att flera undrar över E-sim till sin klocka precis som jag gör. Lite fegt att för ett år sedan skriva typ “Vi undersöker möjligheterna”, för längre ner i tråden kommer just detta med Budget vs Premiumleverantör…

Förstår att Tre vill begränsa er/styra över ert utbud, men det kommer ärligt talat inte göra att jag blir mer sugen på att välja Tre för att få E-sim till min klocka.
Konkurrensbegränsande åtgärder får inte mig att bli mer sugen på att byta till en sådan operatör… 

Att ni selekterar in oss kunder genom att begränsa denna slags tjänst hos Hallon är frustrerande.
Jag ska kolla över hur det ser ut på annat håll. Hade ett abb som började på Vi… innan. De kunde inte erbjuda E-sim. Borde komma hos dem snart. Då kanske även till min Smartklocka.

Meningslöst med E-sim i mobilen för mig, men däremot hett efterlängtat till klockan.

Kom igen Hallon - Ni kan bara ni vill. Det går att prissätta och selektera utan att begränsa det som hör till 2023! 

Jag är mycket nöjd med tjänsterna som Hallon har, vill jag ha fler eller är missnöjd så byter jag operatör. Finns ingenting som binder mig, är jag inte nöjd så byter jag/vi direkt.

Priserna på abonnemangen är perfekta för oss, finns ingen som slår Hallon på det.

Sen att Hallon har dålig Kundservice är tråkigt, men som vanligt, det speglar sig i priserna till oss kunder. Vill man ha snabb personlig service, då får man också betala.

Det finns absolut ingen operatör som är given, allt beror på vilka tjänster, service och täckning man är i behov av. För mig/oss fungerar Hallon i dagsläget.

Kommentera