News

Satellitroaming - inte längre lika spejsat!

Användarnivå 4
Emblem +5
Den 28e maj rullar vi ut en ny och uppdaterad version utav vår kostnadskontroll.
Om du missat artikeln om detta kan du klicka här för att läsa kring allt vad detta innebär.

I samma veva som vi genomför förändringen utav kostnadskontrollen och efter att lyssnat på er feedback rörande det här - har vi även tagit fram en spärrfunktion för satellitroaming.

Vi på hallon vill alltid utveckla och erbjuda bästa tänkbara lösningar till våra kunder, och denna nya spärrfunktion är ett ytterligare steg i samma riktning.

Vad är då satellitroaming?

Satellitroaming är vanligt att det används när man reser med färja mellan två länder på internationellt vatten eller tillräckligt långt ifrån nationella operatörers egna nät så att man saknar vanlig täckning.
I brist på vanlig täckning, kopplar mobilen då upp sig via en basstation som färjan/flyget tillhandahåller mot satelliter och detta brukar dessvärre vara en rätt kostsam historia.

Tidigare har därför vår rekommendation varit att stänga av roamingen helt och hållet när man befinner sig i dessa situationer, men från och med den 28e maj finns det flera alternativ för dig som kund – vilket vi tycker är kanon!👍

Vad är det för förändring som vi gör?

Du som kund kommer från och med den 28e maj att kunna aktivera eller inaktivera satellitroaming på egen hand via Mina sidor. Nya abonnemang kommer automatiskt ha spärrat satellitroaming, så om du som kund vill kunna använda detta, behöver du göra valet på egen hand via Mina sidor.

Även du med befintligt abonnemang kommer att automatiskt spärras för satellitroaming. Du behöver alltså inte aktivt gå in och spärra detta utan du kommer få ett mejl skickat till din registrerade mejladress när just ditt abonnemang har fått den nya tjänsten inlagd.
Du kan självklart välja att aktivera satellitroamingen igen om du skulle vilja det.
Du aktiverar/inaktiverar spärren på samma sätt som man tidigare har inaktiverat eller aktiverat kostnadskontrollen.
Om du är osäker på hur du går tillväga, kan du kika här.

För att inte överbelasta våra servrar, kommer vi göra förändringen i stötar under de kommande dagarna för befintliga kunder. Så om du inte får mejlet direkt ber vi dig ha lite is i magen.

Vi hoppas verkligen detta ger dig som kund större valmöjligheter och även en bättre kundupplevelse!
Var inte rädd för att höra av dig med tankar kring den nya funktionen i kommentarsfältet då vi alltid uppskattar feedback!😊

5 svar

Tack för svar, som jag uppfattar det skall det inte kunna hända igen från och med dagens datum.

Har fått tips om att sätta telefonen i flygplanläge, och min fråga är räcker en så enkel grej?

Med vänlig hälsning akelinsten
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @akelinsten!

Tack för din fråga!

Det stämmer att satellitroamingen från och med idag är spärrat per automatik.

Om du däremot är befintlig kund, kan det vara värt att dubbelkolla så att inställningen är gjord via Mina sidor då vi inte hunnit spärra alla befintliga automatiskt riktigt än då vi inte vill överbelasta våra servrar.

Flygplansläge fungerar också bra då den förhindrar all typ av uppkoppling att ske.

Se bara till att du gör detta i god tid innan du går på färjan då uppkopplingen dit kan ske väldigt fort.

Har varit med om att en del sätter på flygplansläge när man redan är på färjan eller att den börjat åka redan och då blivit debiterade ändå.

Hoppas du får en fin dag!
Hej @akelinsten!

Tack för din fråga!

Det stämmer att satellitroamingen från och med idag är spärrat per automatik.

Om du däremot är befintlig kund, kan det vara värt att dubbelkolla så att inställningen är gjord via Mina sidor då vi inte hunnit spärra alla befintliga automatiskt riktigt än då vi inte vill överbelasta våra servrar.

Flygplansläge fungerar också bra då den förhindrar all typ av uppkoppling att ske.

Se bara till att du gör detta i god tid innan du går på färjan då uppkopplingen dit kan ske väldigt fort.

Har varit med om att en del sätter på flygplansläge när man redan är på färjan eller att den börjat åka redan och då blivit debiterade ändå.

Hoppas du får en fin dag!

Tack Oskar, det känns tryggare nu
Hej står att det skall spärras per automatik, men båda valen är åt vänster och grå markerade borde dom inte vara åt höger och blå markerade för att vara aktiverade???
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Lundin73!

Det stämmer att spärrarna är aktiverade när de är blåmarkerade och till höger.

Det kan vara så att just ditt abonnemang inte hunnit konverteras automatiskt då vi gör detta i stötar som jag informerade om i artikeln.

Du ska dock kunna aktivera dem på egen hand om du skulle vilja genom att klicka på dem.

Ha en fin dag!

Svara

Static Template