Upplever du problem med samtal i utlandet?

Användarnivå 4
Emblem +5

Hej!

Som ni säkert har märkt så har vi sedan i slutet utav maj lanserat en ny kostnadskontroll. Tanken med den nya kostnadskontrollen var att underlätta för alla våra användare när de skulle använda sitt abonnemang inom EU/EES genom att släppa roamingen helt fri.

Vi har dock uppmärksammat att det inte riktigt blivit som tänkt för vissa utav våra kunder. Det som inte riktigt fungerar som planerat är att vissa inte har möjlighet att ringa till något annat land eller nummer än det landet de befinner sig i. Om du exempelvis är på solsemester i Spanien kommer du enbart kunna ringa till spanska nummer med spanskt prefix. Det går alltså inte att ringa till svenska nummer som befinner sig i Spanien.

Vi ber verkligen om ursäkt för detta och vi jobbar intensivt med att lyckas hitta en lösning på problemet och jag kommer självklart uppdatera den här artikeln när problemet ska vara löst. Hittills har vi konstaterat att det enbart påverkar just telefonsamtal, alla andra tjänster – så som SMS och surf - ska fungera som de ska.

Till vi hittar en permanent lösning på problemet, så finns det däremot en workaround som ska lösa problemet för de kunder som är drabbade.
Det man behöver göra är att logga in på Mina sidor och inaktivera alternativet ”Betaltjänster samt samtal från Sverige till utlandet” under ”Trygg ekonomi”.
Om ni är osäkra på hur ni gör detta kan ni klicka här.

Ni väntar sedan ungefär 10 minuter innan ni startar om telefonen och då ska det förhoppningsvis fungera som vanligt.

Slutligen när ni kommer hem till Sverige vill jag bara påminna om att aktivera spärren igen, detta görs inte automatiskt 😊

Som alltid är ni varmt välkomna att återkoppla till mig här i tråden om det är några frågetecken eller dylikt då det är tack vare våra kunders feedback som vi har kunnat hitta det här felet.

Ha det fint!

14 svar

Finns det någon ny information kring denna bugg? Någon prognos för när det ska fungera som tänkt och som utlovat? Trist att behöva slå av ”Trygg ekonomi” för att kunna ringa samtal och därmed riskera obehagliga överraskningar på nästkommande faktura om man exempelvis skulle råka surfa mer än 13 GB på en kalendermånad.
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej @Hugo54321!

Välkommen till forumet & tack för din fråga.

Dessvärre har vi inte fått någon uppdatering kring detta, men jag ska givetvis kolla upp hur det ligger till med detta då vi så klart vill att vår tjänst ska fungera som tänkt.

Däremot vill jag bara förtydliga att Trygg Ekonomi enbart avser användande hemma i Sverige (samt satellitroaming). Trygg Ekonomi påverkar alltså inte dina 13GB som du kan surfa för inom EU/EES per kalendermånad.

Ha en fin dag!
Är utomlands i Italien och har ingen täckning, kan varken ringa,smsa eller använda internet! Har gått in på mina sidor och ändrat konstnadskontrollen men funkar ändå inte
Jag har samma problem !( Är i Norge)
Användarnivå 6
Emblem +8
@Melinamaglia & @Ellzan

Hej på er! 😊

Min kollega har skrivit en artikel kring detta här, och hur ni kommer runt problemet. Ha det bäst!
Hr du länk till artikeln? Hittar inte den:)
Användarnivå 6
Emblem +8
Hr du länk till artikeln? Hittar inte den:)

Halloj @Ellzan! Det är artikeln längst upp här 😊👍
Sist jag var i utlandet kunde jag inte ringa. Vad är galet? Hur göra?
Sist jag var i utlandet kunde jag inte ringa. Vad är galet? Hur göra?

Hejsan @Maddeflorman! Jag flyttade din tråd till denna som redan finns gällande problem med samtal i utlandet om man använder sig av Trygg Ekonomi med en work-around tills det är löst. ☺️

Jag kan inte ringa till sverige från utlandet fast jag kunnat det senaste åren, kan surfa när jag är utomlands så data roaming är igångRinga till ske

Jag kan inte ringa till sverige från utlandet fast jag kunnat det senaste åren, kan surfa när jag är utomlands så data roaming är igångRinga till ske

Hejsan @Robbo1976!

Jag flyttade din tråd till denna som låter aktuellt från din beskrivning. Det finns en work-around som kanske kan funka för dig i denna tråd - har du möjligheten att testa om det hjälper? 

Samma problem för mig. Kan inte ringa eller skicka sms. De säger bara we sorry you don’t have acces to make this call or service. 
surfa är inga problem men lite störande att man ej kan ringa eller skicka sms. Har inaktiverat ”betaltjänster samt samtal från Sverige till utlandet” samt startat om telefonen efter 10min men nada. 
alltid funkat förr ju😩

Användarnivå 4
Emblem +5

Hej på er!

Jag har äntligen positiva nyheter! 

Jag har fått information om att problemet nu ska vara avhjälpt och att kostnadskontrollen ska nu fungera som tänkt.

Förhoppningsvis fungerar allting felfritt från och med nu, men om du upplever några problem - tveka inte att höra av dig här i tråden så kikar jag närmre på det.

Tack för tålamodet!

Hade samma problem som bekriven ovan under de sista gg jag var i Tyskland och Spanien. Sist var des i mars och då kvarstod problemet. Har ni hittat en permanent lösning? Mkt irriterande om man inte kan kommunicera via internet. 

Svara

Static Template