Klistrad tråd

Välkommen till oss på hallon!

Välkommen till oss på hallon!
Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 2162 kommentarer
Vi är otroligt glada att du valt att bli en del av hallon och hoppas att du kommer stormtrivas. I följande artikel kommer lite information som är bra att ta del utav nu när du väntar på din beställning - samt vanliga frågor och svar.

📡 Ditt SIM-kort

När du gör din beställning kommer ett SIM-kort skickas direkt hem i brevlådan inom 3 arbetsdagar. När det kommer är det aktiverat och klart, så det är bara tuta och köra.

Kortet är ett trio-SIM, vilket innebär det passar i alla mobiltelefoner (tänk dock på att telefonen måste ha stöd för 3G/4G för att du ska kunna använda vårt nät). Det går alltså att bryta ut den storlek du behöver. SIM-kortet är låst med en PIN-kod, som framgår på baksidan av brickan för SIM-kortet.

Kortet är en värdehandling, så tänk på att behålla alla delar för framtida bruk om så skulle behövas. Skulle du bli av med SIM-kortet behöver du direkt spärra detta via Mina sidor.

📦 Nummerflytt

Har du beställt en nummerflytt? Det tar 3-5 arbetsdagar innan numret flyttas från det att du har gjort din beställning. Till dess får du såklart även ett tillfälligt nummer hos oss så att du kan använda ditt abonnemang under tiden direkt när du fått SIM-kortet. För att läsa mer om nummerflytt, välj ”Visa innehåll” nedan.För att din nummerflytt ska godkännas behöver telefonnumret vara skrivet i ditt namn och personnummer hos din gamla operatör samt vara utan bindningstid. Du kan till exempel inte flytta in ett nummer som står skrivet i en familjemedlems namn.

Om du har ett kontantkort är det viktigt att det inte är anonymt utan står registrerat i ditt namn och personnummer.

❌ Nekad nummerflytt, vad händer nu?

Ibland går inte nummerflytten igenom av olika anledningar, men såklart finns det lösningar på detta. Vi meddelar dig självklart via SMS och mejl om det skulle vara så att din nummerflytt inte går igenom.

Viktigt! Tänk på att abonnemanget inte avslutas om nummerflytten nekas, utan fortsätter med ett nummer tilldelat ifrån oss istället. För mer information, välj "Visa innehåll".I mejlet du får framgår både varför flytten inte gått igenom och hur du åtgärdar detta, och nedan har vi även listat de vanligaste anledningarna till att flytten nekas.

Numret står i ett annat namn/personnummer hos din gamla operatör
Lösning: Registrera om abonnemanget till rätt namn hos den gamla operatören – alternativt ångra köpet du har gjort hos hallon och teckna ett nytt abonnemang hos oss igen, men i rätt personnummer.

Numret är ett anonymt/oregistrerat kontantkort
Lösning: Kontakta din gamla operatör och registrera kontantkortet i ditt namn och personnummer.

Ditt nummer är avslutat hos din gamla operatör och är inte öppnat för flytt
Lösning: Kontakta din gamla operatör och be de öppna upp numret för flytt

Ditt gamla abonnemang har fortfarande bindningstid
Lösning: Avvakta med flytten av numret – alternativt köp ut din resterande bindningstid hos din gamla operatör. Det kan du göra genom att kontakta dem.

#️⃣ Det står ett annat nummer än det jag vill flytta, varför?

När du tecknar ditt abonnemang från oss skickar vi ut ditt SIM-kort efter 1-3 dagar, och därefter går din nummerflytt igenom. I och med att SIM-kortet tenderar att komma till dig tidigare än nummerflytten gått igenom så får du ett tillfälligt nummer ifrån oss.

Detta nummer står på Mina sidor, och kommer försvinna så fort nummerflytten är klar.

🖥️ Mina sidor – administrera ditt abonnemang och hitta information

Vårt mål är att du som hallonkund ska kunna göra alla ändringar och hitta all information du kan tros behöva på egen hand. Hos oss på hallon får du automatiskt när du blir kund tillgång till Mina sidor. Ditt användarnamn är din mejladress du registrerar och lösenordet väljer du när du tecknar abonnemanget.

Här kan du administrera ditt abonnemang och ha översikt över ditt användande, samt dina uppgifter.

Mer om vad du kan göra på Mina sidor hittar du här.

💸 Betalning

Nedan har vi samlat ett par vanliga frågor och svar gällande betalningen av ditt abonnemang. För att se informationen, välj "Visa innehåll".

Idag finns inte möjlighet att byta från att betala med kort till att betala med faktura eller vise versa.Kortbetalning
Hur fungerar kortbetalningen?
När du betalar via kort görs en dragning den första vardagen varje månad på det konto som tillhör det kort du registrerat hos oss.

Vad händer om jag inte betalar?
Skulle den första dragningen inte gå igenom görs fortsatta försök till dragning de närmaste dagarna – och då tre försök per dag. Varje gång en dragning misslyckas kommer du uppmärksamma dig om det per både SMS och mejl.

Går ingen av dessa dragningar igenom kommer abonnemanget till slut att spärras för all utgående trafik, och våra dragningsförsök upphör. Då kommer vår partner Alektum Group skicka hem en påminnelse till dig per brev.

Observera alltså att det första brevet som kommer från Alektum inte är ett inkassokrav, utan enbart en påminnelse.

Spärren på abonnemanget gäller alltså för all utgående trafik (samtal, SMS och surf), och du kan fortfarande ta emot samtal och SMS som vanligt. Spärren hävs per automatik på abonnemanget när betalningen har inkommit till oss.

Hur byter jag betalkort?
Skulle du vilja byta betalkort kan du ser hur du går till väga i denna guide.

Fakturabetalning
Hur fungerar fakturabetalningen?
Som fakturakund hos oss får du din faktura i början utav månaden från vår partner Arvato via mejl, och den förfaller 10 dagar efter det att den skickats till din mejl.

Fakturan skickas via mejl till den mejladress du angivit hos oss när du tecknade ditt abonnemang.

📱 När kommer min mobiltelefon?

Har du beställt en telefon utav oss? Härligt att höra! Den dyker normalt upp inom 5-10 dagar, men för att vara på den säkra sidan ser du beräknad leveranstid på hallon.se/mobiler. För mer information gällande leverans av din telefon, klicka på ”Visa innehåll”.Kan jag spåra min leverans?
Idag kommer du dessvärre inte ha möjlighet att spåra din leverans, eller få ett kolli-ID av oss innan du mottagit telefonen.

Var skickar ni leveransen?
Vi skickar telefonen till ditt närmaste ombud och du får en AVI per papper när det är dags att hämta ut telefonen. Vi har inte möjlighet att skicka ut en AVI per SMS eller mejl.

Kommer mitt SIM-kort samtidigt som telefonen?
SIM-kortet skickas separat och kommer hem direkt i din brevlåda tillsammans med en välkomstfolder. Kortet är aktiverat och klart!

Hur betalar jag för telefonen?
Oavsett om du är kortkund eller fakturakund kommer betalningen utav din mobiltelefon ske via en separat faktura från Arvato. Denna skickas samtidigt och med samma förfallodag som en vanlig faktura från Arvato (se information under "betalning" ovan).

🔄 Jag vill byta färg/modell på min telefon. Hur gör jag?

Om du vill byta ut den telefon du har beställt väntar du tills den kommit fram. Därefter kan du hämta ut telefonen och skicka tillbaka den tillsammans med den returfraktsedel som finns i paketet.

När telefonen kommit tillbaka till oss kan vi ordna en ny beställning med rätt telefon/färg.

En retur tillbaka till oss tar vanligtvis 3-5 arbetsdagar. Efter en vecka kan du göra din nya beställning via vår hemsida igen och då välja den telefonen och färgen som du vill ha.

Om det mot förmodan inte skulle fungera att genomföra din beställning vid det här tillfället, rekommenderar vi dig att kontakta vår kundservice då det kan behövas lite mer handpåläggning.

💭 Kundservice

Vi på hallon har i dag flera kanaler du kan nå oss via. Våra olika kontaktvägar ser du genom att klicka på ”Visa innehåll”.Forum
På vårt forum kan du söka efter svar, ställa frågor och hjälpa andra. Här finns både besvarade frågor utav kunder, artiklar samt guider du kan ta hjälp utav. För att komma till forumet, klicka här.

Chatt
Du har även möjlighet att kontakta oss via chatt på helgfria vardagar mellan klockan 8-16. Du kommer till vår chatt här.

Mejl
Om du skickar ett mejl till oss är vårt mål att du ska få svar inom 1-2 arbetsdagar. Du hittar vårt frågeformulär här under ”skicka ett meddelande”.

Facebook
Ytterligare en kontaktväg är att kontakta oss via Facebook Messenger. Länk för att skicka ett meddelande hittar du här.

Detta ämne är stängt för kommentarer
Static Template