Aktivera SIM-kort

Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1937 kommentarer

När du har beställt ett nytt SIM-kort via Mina sidor eller fått ett nytt hemskickad från kundservice är nästa steg att aktivera det. Här har vi lagt upp en guide för hur du går till väga.

Aktivera SIM-kort

1) Logga in på Mina sidor

Börja med att logga in på Mina sidor. Detta kan du göra genom att klicka här eller surfa till www.hallon.se/logga-in.

2) Klicka på numret SIM-kortet avser

Se exempel nedan:

3) Klicka på “Aktivera SIM-kort

Se exempel nedan:

Klart! :tada:

SIM-kortet håller nu på att aktiveras. Detta brukar inte dröja mer än 10-15 minuter.

:warning:  Obs! Om du redan installerat SIM-kortet i din enhet innan du aktiverat SIM-kortet kan du komma att behöva starta om enheten efter 10-15 minuter om det inte kommer igång av sig själv.

Om “Aktivera SIM-kort” inte dyker upp när du loggar in på Mina sidor kan kundservice hjälpa dig aktivera ditt nya SIM-kort. För att kundservice ska kunna hjälpa dig med detta behöver du uppge SIM-kortnumret, även kallat UICCID, som du finner på baksidan av SIM-kortbrickan. Se exempel nedan:

UICCID består av totalt 19 siffror och börjar alltid med 894607 för hallons SIM-kort.

Klicka här för att kontakta kundservice.

14 svar

Hej jag har nu mottagit ett nytt SIM-kort till min gamla telefon. Jag har följt anvisningarna enligt ovan och tryckt på "Aktivera" och prövat med den nya PIN-koden som står på kortet men kommer inte igång. Nu står det "ange upplåsningspinkoden för SIM-kortet. 2 försök kvar. SIM-kortet är låst.

Det nya SIMkortet sitter bra i telefonen och jag har startat om telefonen.

Nu undrar jag hur jag skall komma till rätta med detta.

Med vänliga hälsningar XXX.

Uppdatering:

Kan jag få svar på min fråga? Jag hörde aldrig något från Er. Nu börjar det bli akut. Jag kan inte ringa eller ta emot samtal, ej heller sms:a

Sammanfattningsvis har jag ett abonnemang som jag inte har någon nytta av-

Jag skulle vara ytterst tacksam för snar hjälp så jag slipper byta mobiloperatör. Ni har ju hittills varit till nytta och nöje.

Gårdagens chatt tog slut av okänd anledning. Klockan hade blivit över 16:30

Med vänliga hälsningar

Olle Norrbohm

XXX

XXX
Hejsan @Friden!

Står det att SIM-kortet är låst och du måste slå in PIN-koden eller har du kommit förbi det steget men kan inte ringa/SMSa/surfa?

Om det är PIN-koden du behöver har vi en guide här hur du hittar din PIN-/PUK-kod.

har nytt kort hur gör jag?

Användarnivå 6
Emblem +8

har nytt kort hur gör jag?

Hej @Tor Björk!

Du ser hur du går till väga här :blush:

Hej! Jag har spärrat mitt sim-kort och fått hem ett nytt men valet “aktivera” finns inte som alternativ för mig. Jag har väntat flera dagar och det har inte dykt upp. Vad ska jag göra?

Hej! 
jag tappade min mobil i sjön och spärrade då det gamla simkortet, beställde nytt simkort och fick en iPhone av en kompis som inte användes, fick det nya simkortet och satte in det i mobilen, aktiverade det i mina sidor här på hallon men nu har det gått ungefär 40 minuter och inget händer.. sen när jag kollade sim kort i mina sidor, kollade jag pinkoden och den visar min gamla pinkod?? Inte den nya jag fick nu…  alltså vad händer?  Simkortet vägrar att aktiveras vad jag än gör, stängt av och satt på mobilen, stängt av mobildata, satt på flygplansläge och av.. inget hjälper. 
jag måste kunna ringa och smsa behöver verkligen hjälp. 

Mvh Luna 

Hej

Användarnivå 1

Hej

@Ayoub Mohammed 

Hejsan! :grinning:

Hej 

Mitt sim_kort fångerar inte och jag vet inte vad ska jag göra

Användarnivå 1

Hej 

Mitt sim_kort fångerar inte och jag vet inte vad ska jag göra

Hej @Ayoub Mohammed

Har du aktiverat simkortet på sätt som artikeln visar? Hoppar det ändå inte igång rekommenderar jag att du kontaktar vår kundservice antigen via chatt eller mejl.

Allt gott:grinning:

Hej!

Har fått nytt simkort, aktiverat det för en stund sedan, och har följt anvisningarna för apn-inställningar. Har flera telefoner med hallonabonnemang, men bara den med nyaktiverat simkort säger ”ingen täckning”.

mobildata är påslaget, inget flygplansläge, val av nätverk är inställt på hallon. Även om hallon kan dyka upp som text vid ”ingen täckning” så går det varken att ringa eller messa. 

telefonen är en iphone 8 plus. 

tacksam för er support!

Har även startat om telefonen några gånger. Tyvärr utan resultat. 

Hej har fått ett nytt sim kort efter nummerflytt. jag kan antingen ringer eller skicka sms men däremot kommer jag in på nätet. Det står på det papper som sim-kortet var på att det är aktiverat och klart att använda, har även kollat på mina sidor och där finns inte något att aktivera sim kort. Har startat om flera gånger och har täckning. Kan trots allt inte ringer eller skickar sms.

Jag har spärrat mitt gamla sim kort och beställt ett nytt. Nu när jag försöker aktivera det nya finns alternativit “Aktivera simkort” inte? 

Svara