PIN- & PUK-kod 🔒

• 16 augusti 2018
  • 26 kommentarer
  • 44162 visningar

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1897 kommentarer

Varje gÄng du startar upp din telefon med ett hallon SIM-kort kommer du behöva skriva in din PIN-kod pÄ minst fyra siffror. Om du skulle rÄka tappa bort koden, sÄ kan du hitta den pÄ tvÄ stÀllen. 

1) SIM-kortbrickan

PÄ baksidan av SIM-kortbrickan stÄr din PIN- & PUK-kod. Se exempel nedan:

2) Mina sidor

1) Logga in pÄ Mina sidor

Börja med att logga in pÄ Mina sidor. Detta kan du göra genom att klicka hÀr eller surfa till www.hallon.se/logga-in.

2) Klicka pÄ numret du önskar se PIN-/PUK-koden för

Se exempel nedan:

3) Klicka pĂ„ “SIM-kort”och sen pĂ„ “Visa kod” höger om PIN-/PUK-kod

Se exempel nedan:

Framme! :tada:

Obs! Om du har Àndrat PIN-koden vid ett tidigare tillfÀlle kommer PIN-koden pÄ SIM-kortbrickan och Mina sidor inte att stÀmma dÄ den inte uppdateras. I sÄnt fall behöver du anvÀnda PUK-koden för att vÀlja en nu PIN-kod.

Mer om det lÀngre ned. :arrow_down:

:grey_question: Vad gör jag om jag slagit in fel PIN-kod tre gÄnger?

Ifall du angett fel PIN-kod tre gÄnger kommer din mobil begÀra att du anger PUK-koden istÀllet. PUK-koden kan du ange max 10 gÄnger felaktigt innan SIM-kortet spÀrras helt och hÄllet; inte ens kundservice kan lÄsa upp det dÄ.

NÀr du angett PUK-koden kommer du att begÀras att vÀlja en ny PIN-kod. Efter du angett din nya PIN-kod behöver du slÄ in den nya PIN-koden igen för att bekrÀfta. 

:grey_question: Jag vill ta bort min PIN-kod. Kan man göra det?

Ja, det kan du - dÀremot rekommenderar vi inte att göra det för ens egna sÀkerhet. Vi har en guide hÀr pÄ forumet hur du tar bort din PIN-kod frÄn SIM-kortet.

26 svar

hejsan snÀlla hjÀlp mig o sÀtta simkort

den vil pinkod

var ska hitta tack
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
hejsan snÀlla hjÀlp mig o sÀtta simkort

den vil pinkod

var ska hitta tack

Hej! 🙂

Du ser svar pÄ din frÄga hÀr. Ha en superfin helg!
Hej, det Àr sÄhÀr att jag tappade bort det kortet som pinkoden stod pÄ och nu har jag lÄst sim-kort och undrar om ni kan skicka en ny pinkod, men jag vill fortfarande ha samma nummer.

Med vÀnliga hÀlsningar Najmeh Tajik
AnvÀndarnivÄ 4
Emblem +2
Hej @Najmeh Tajik

Varmt vÀlkommen till forumet! :)

Jag har flyttat in ditt inlÀgg i denna trÄd, dÄ vi har besvarat denna typ av frÄga tidigare. Du ser svar ovan! :)

Ha en fortsatt fin dag!
Hej!

jag har problem med pinkod och pukkod, jag undrar om att ni kan hjÀlpa mig?
AnvÀndarnivÄ 4
Emblem +2
Hej!

jag har problem med pinkod och pukkod, jag undrar om att ni kan hjÀlpa mig?

Hej,

PÄ Mina sidor hittar du din PIN- och PUK-kod. Om du sjÀlv bytt PIN-kod, sÄ syns inte det pÄ Mina sidor.

PUK-koden Àr alltid densamma, och anvÀnds för att lÄsa upp SIM-kortet om man glömt sin PIN-kod.

Ha en fin dag!
GÄr det att avaktivera simkortslÄset?

Det Àr lite irriterande nÀr man fÄr slut pÄ batteri att behöva slÄ in sim koden varje gÄng. Det behövdes inte pÄ min tidigare operatör. Tack för svar
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
GÄr det att avaktivera simkortslÄset?

Det Àr lite irriterande nÀr man fÄr slut pÄ batteri att behöva slÄ in sim koden varje gÄng. Det behövdes inte pÄ min tidigare operatör. Tack för svar

Hej @carljax! :)

Absolut, det gĂ„r fint. Du gör det direkt i din mobiltelefons instĂ€llningar, det ser lite olika ut beroende pĂ„ vad du har för modell. 🙂
NÀr jag angett PIN-kod frÄgar mobilen efter "upplÄsnings-PIN för SIM-nÀtverk". Det Àr varken PIN- eller PUK-koden. Vad Àr det för nÄgot? Utan den kommer jag inte ut pÄ nÄgot nÀtverk!
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
NÀr jag angett PIN-kod frÄgar mobilen efter "upplÄsnings-PIN för SIM-nÀtverk". Det Àr varken PIN- eller PUK-koden. Vad Àr det för nÄgot? Utan den kommer jag inte ut pÄ nÄgot nÀtverk!

Hej @skogen!

DĂ„ Ă€r din mobiltelefon operatörslĂ„st till den operatör som du köpte den utav. De kan hjĂ€lpa dig med en upplĂ„sning om du kontaktar dem! 🙂

NÀr jag angett PIN-kod frÄgar mobilen efter "upplÄsnings-PIN för SIM-nÀtverk". Det Àr varken PIN- eller PUK-koden. Vad Àr det för nÄgot? Utan den kommer jag inte ut pÄ nÄgot nÀtverk!Hej @skogen!

DÄ Àr din mobiltelefon operatörslÄst till den operatör som du köpte den utav. De kan hjÀlpa dig med en upplÄsning om du kontaktar dem! :)

Men nÀr jag provar erat SIM-kort i en annan mobil sÄ funkar inte SIM-kortet heller, och den kan inte vara lÄst. För i den anvÀnder jag annars Telia kontantkort, alltid utan problem.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8

Men nÀr jag provar erat SIM-kort i en annan mobil sÄ funkar inte SIM-kortet heller, och den kan inte vara lÄst. För i den anvÀnder jag annars Telia kontantkort, alltid utan problem.

Okej, dock betyder alltid det felmeddelandet du fĂ„r att telefonen Ă€r lĂ„st. Vad provar du i för annan mobil? Har den stöd för 3G/4G? 🙂

Men nÀr jag provar erat SIM-kort i en annan mobil sÄ funkar inte SIM-kortet heller, och den kan inte vara lÄst. För i den anvÀnder jag annars Telia kontantkort, alltid utan problem.Okej, dock betyder alltid det felmeddelandet du fÄr att telefonen Àr lÄst. Vad provar du i för annan mobil? Har den stöd för 3G/4G? :)

Tack för svaren. Det har den sÀkert inte. Kan jag inte ringa med Hallon dÄ? SIM-krasch stÄr det nÀr jag försöker anvÀnda Hallons SIM-kort i den. Det Àr min tÄliga "skogstelefon", ingen smartphone. Samsung GT-B2100.
Ok, fattar:) Hallon=3 som i minst 3G. FĂ„r bli en ny mobil och ett Telia kontantkort till skogstelefonen igen.
AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
Hej igen,

Ja precis. Det stĂ€mmer, den telefonen kommer inte fungera 😕
Hej!

Jag mÄste ha tag pÄ puk koden till nummer XXX. Jag har försökt att lÀgga till det simkortet förut pÄ mina sidor men inte lyckats och nu stÄr jag hÀr med ett obrukbart simkort!

Numret som Àr inlagt pÄ mina sidor Àr: XXX

Hör gÀrna av Er till mig pÄ XXX.
Hej!

Jag mÄste ha tag pÄ puk koden till nummer XXX. Jag har försökt att lÀgga till det simkortet förut pÄ mina sidor men inte lyckats och nu stÄr jag hÀr med ett obrukbart simkort!

Numret som Àr inlagt pÄ mina sidor Àr: XXX

Hör gÀrna av Er till mig pÄ XXX.

Hejsan! Flyttade din trĂ„d till denna som redan finns och har svar pĂ„ din frĂ„ga hur du hittar din PUK-kod. 🙂
Hej

min telefon dog och nÀr jag startade upp den begÀr den min sim-kod. Hottar inte uppgifterna frÄn nÀr jag fick kortet och har troligtvis slÀngt eller förlagt det. Hur fÄr jag tag pÄ min sim-kod? Eller mÄste jag skaffa nytt sim-kort?
Hej

min telefon dog och nÀr jag startade upp den begÀr den min sim-kod. Hottar inte uppgifterna frÄn nÀr jag fick kortet och har troligtvis slÀngt eller förlagt det. Hur fÄr jag tag pÄ min sim-kod? Eller mÄste jag skaffa nytt sim-kort?

Hejsan! Flyttade din trĂ„d till denna som redan finns och har svar pĂ„ din frĂ„ga hur du hittar din PUK-kod. 🙂

Hej!  Jag har 2 sim-kort  Hallon som jag inte vet om det Àr kontantkort eller utgÄngna abonnemang. Kan ni utifrÄn siffrorna pÄ korten  hÀrleda vad det Àr?

Det ena kortet har nummer 894607XXX

Det andra kortet  nummer  894607XXX

Mvh

GJ

Hej!  Jag har 2 sim-kort  Hallon som jag inte vet om det Àr kontantkort eller utgÄngna abonnemang. Kan ni utifrÄn siffrorna pÄ korten  hÀrleda vad det Àr?

Det ena kortet har nummer 894607XXX

Det andra kortet  nummer  894607XXX

Mvh
GJ

Hejsan @Affcom!

JajamÀnsan, det kan man ta reda pÄ - dock inte hÀr över forumet. Kundservice kan kika pÄ det och fÄ fram vart SIM-korten leder nÄgon vart med SIM-kortnumren som du skrev. :slight_smile:

Du kan klicka hÀr för att höra av dig till kundservice.

Y

AnvÀndarnivÄ 3
Emblem +2

Hejsan @Lina G!

Jag har flyttat din trÄd hit, förhoppningsvis kan du hitta svar pÄ den hÀr. Annars Àr det bara att hojta till! 

I mina instruktioner stÄr att jag ska SÀtta in SIM-kortet, Starta mobilen och

Knappa in PIN-koden

som stÄr pÄ SIM-kortet.

Var ska jag “knappa in” koden? Det kommer inte upp nĂ„gon automatisk förfrĂ„gan.

Jag har en Huawei och har “slagit bort” min PIN-kod, dvs tryckt fel fler Ă€n tre ggr. NĂ€r jag försöker starta min telefon nu, finns inget “fĂ€lt” för inmatning av PIN-kod lĂ€ngre. Vad har hĂ€nt? Hur fixar jag det? Innan jag gick till Hallon hade jag Telia. Kan Telia bĂ€ttre besvara min frĂ„ga?

Svara