Spärra SIM-kort & telefon vid förlust 🚫

• 19 september 2019
  • 4 kommentarer
  • 2763 visningar

Användarnivå 6
Emblem +8
  • Community Manager
  • 1951 kommentarer

Har du tappat bort mobilen? Det är minst sagt en fruktansvärd känsla, och det är inte helt lätt att veta vad du ska göra nu och var du egentligen börjar någonstans. Vi hjälper dig! Kika igenom nedan artikel och följ stegen för att skydda dig så gott som det går.

Spärra SIM-kortet

1) Logga in på Mina sidor

Börja med att logga in på Mina sidor. Detta kan du göra genom att klicka här eller surfa till www.hallon.se/logga-in.

2) Klicka på numret du önskar att spärra SIM-kortet för

Se exempel nedan:

3) Klicka på “SIM-kort” och sen “Spärra

Se exempel nedan:

4) Välj att antingen spärra SIM-kortet eller att spärra SIM-kortet & få ett nytt hemskickat*

*Obs! Nytt SIM-kort kostar 99 kronor och debiteras tillsammans med månadskostnaden för ditt abonnemang nästkommande månad.

Se exempel nedan:

Klart! :tada:

:warning:  OBS! När du fått hem ditt nya SIM-kort är det inte aktiverat än för din egna säkerhet under leverans.

För att aktivera ditt nya SIM-kortet loggar du in igen på Mina sidor så finns det en ny knapp för att Aktivera SIM-kortet. Se exempel nedan:

Spärra mobilen

Efter du spärrat SIM-kortet är det rekommenderat att även spärra mobilens IMEI-nummer. Detta är inget måste men rekommenderat.

:grey_question:Vad är en IMEI-spärr?

IMEI-numret är ungefär som din mobils personnummer. Ett unikt nummer som endast din mobil har. Spärrar man IMEI-numret går det inte längre att använda mobilen för att ringa eller skicka SMS oavsett operatör.

Kontakta kundservice

För att spärra mobilens IMEI-nummer behöver du ta hjälp av kundservice. I kontakt med kundservice kommer du att behöva ge mobilens IMEI-nummer. Du hittar detta på kartongen som du fick mobiltelefonen i när du köpte den.

Du kan skicka ett mejl med IMEI-numret samt dina kunduppgifter till kundservice så hjälper vi dig. Du kan självklart även chatta med oss.

Klicka här för att ta kontakt med kundservice.

Vi rekommenderar även att…

:white_check_mark:  Spärra eventuellt iCloud/Google-konto

Vår användare Mrmorsi har skapat ett toppenämne med en guide för både Apple- och Android mobiler här på forumet.

:white_check_mark:  Göra en polisanmälan 

Gör en förlustanmälan hos Polisen, ifall telefonen skulle dyka upp hos dom. Detta brukar även vara ett krav för att du ska kunna få hjälp av eventuell försäkring du kan ha. 

:white_check_mark:  Logga ut och byta lösenord på alla konton du är inloggad på från din mobil (exempelvis Facebook, Gmail med mera...)

4 svar

Jag vill ta bort min spärr på mitt nummer
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag vill ta bort min spärr på mitt nummer

Hejsan @Elza!

Om du vill häva spärren så behöver du kontakta vår kundservice via mejl, chatt eller på Facebook via ett PM. 😊😊

Hek jah bliv av med min mobil samt kort och plånboken så jagvhar ej haft bankid tills nu men har jag fått den, ni kan göra utdrag imorgon på mitt konto då har harlöst det, men däremot vull jagvatt ni stänger av kortet och ni kan skicka en ny så fort jag önskar att nu skickar den??? Mvh Rachid1978XXXX-XXX

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @zebbe,

Du kan spärra ditt befintliga SIM-kort på Mina Sidor och skicka ut ett nytt SIM-kort i samma veva. Du ser hur du gör i guiden ovan. Om du behöver hjälp med det är du välkommen att kontakta vår kundservice så kan dem hjälpa dig vidare.

Jag hoppas att allt löser sig! 

Svara