Fråga

Hallon ❤ RCS? När då?

Hej alla,

Det är dags att erkänna det nu. SMS (Short message service) har funnits sedan 90-talet och var helt fantastiskt när det kom precis som videobandspelaren, floppydiscen och för att inte tala om Walkman.

Men som alltid utvecklas och förfinas produkter och tjänster med tiden. SMS har också utvecklats och blivit förfinat till något som heter RCS. RCS påminner närmast om chatt-meddelanden som möjliggör att du kan skicka videofilmer, bilder, roliga figurer och mycket annat, utan att de blir nedskalade eller har några andra begränsningar som SMS/MMS har.

Anledningen till att SMS/MMS har så stora begränsningar är att det är så gammalt. De är ju över 20 år gamla. Milleniumskiftet och millenniumbuggen är mer modernt än SMS.

Då frågar man sig varför vissa operatörer envisas med att behålla SMS/MMS? Är det en ovilja att modernisera? Är det en ekonomisk fråga? Är man bara passiv och "väntar på hur andra gör"?

Jag blev förvånad när jag fick reda på att Hallon inte ännu stödjer RCS (Rich Communication Services). Jag yrkar på att Hallon genast implementerar RCS och tar klivet ur 90-talet och in i 2020. När kommer det ske?

Vad tycker du/ni?

6 svar

Funktionen finner du ju redan med messenger, whatsapp, imessage osv med deras ott-tjänster. 

Skillnaden mellan sms/mms och rcs är ju att sms/mms fungerar över telenätet och kräver inte en datauppkoppling medans rcs kräver det.

Der optimala är väl att ha allt tillgängligt då vi är, som du säger, i 2020. Mobilerna blir tyngre (prestanda) och kräver mer och mer funktioner.

Ser dock gärna att sms / mms finns kvar tills allt kan användas istället. 

Användarnivå 3
Emblem +1

SMS är det enda meddelandesystemet för mobiltelefoner som garanterat fungerar för alla. Varför skulle man ta bort det? Och varför skulle det vara gammalmodigt? Om man har en pekmobil kan man ju alltid själv lägga till olika program just för meddelanden.

Det finns enormt mycket i världen som funnits betydligt längre, just pga att det fungerar generellt, ta t.ex. ett vanligt vägguttag för 230 V el.

SMS är det enda meddelandesystemet för mobiltelefoner som garanterat fungerar för alla. Varför skulle man ta bort det? Och varför skulle det vara gammalmodigt? Om man har en pekmobil kan man ju alltid själv lägga till olika program just för meddelanden.

Det finns enormt mycket i världen som funnits betydligt längre, just pga att det fungerar generellt, ta t.ex. ett vanligt vägguttag för 230 V el.

Hej! Tack för en din åsikt! Du lyfter också en viktig poäng om IT-diskriminering och rädslan för att bli lämnad. Jag tycker sitt svar är viktigt och förtjänar därför ett ordentligt svar av mig. Här kommer mitt svar:

Inledning

Många upplever SMS som en trygg och stabil tjänst. Samtidigt har utvecklingen tagit många kliv framåt och kan erbjuda mer än vad SMS klarar av. Hur ska vi förhålla oss till SMS/RCS och kan de båda tjänsterna samverka eller finns det en risk att vissa personer blir exkluderande pga okunskap eller svårigheter att migrera till det nya systemet?

Abstract

RCS behöver givetvis inte ersätta SMS. Båda fungerar paralellt (som vanliga röstsamtal över GSM/3G/4G och WiFi-samtal som Hallon redan erbjuder). Vill man fortsätta använda SMS-tjänsten ska man givetvis obehindrat ha möjlighet att göra det. Däremot ska vi aldrig negligera utvecklingen om den erbjuder fördelar.

Analys

Apple iPhone-användare använder idag, sedan 2010, en Internetbaserad medelandetjänst (iMessage) istället för SMS. De som inte använder iPhone använder SMS som sin primära meddelandetjänst. Under förutsättning att mottagaren också har en iPhone skickas alltså alla meddelanden via Internet och inte som SMS. Det finns alltså en del av befolkningen som aldrig har skickat ett regelrätt SMS i hela sitt liv. Få iPhoneanvändare klagar på avsaknad av SMS. Anledningen till att de inte klagar är att deras meddelanden de skickar inte har de begränsningar som den gamla SMS-tjänsten har. SMS/MMS kortar ner och skalar ned meddelanden, bilder och filmer som man skickar. Skulle mottagaren inte ha en iPhone skickas alltså meddelandet, eller fotografiet/videon, som ett vanligt SMS/MMS som skalar ner kvaliteten på fotografiet eller videon. Utöver det erbjuder RCS/iMessage en rad andra unika funktioner med klistermärken och annat skoj som förbättrar upplevelsen och hjälper användarna att uttrycka sig utan att det tar ifrån användarna möjligheten att använda den äldre SMS/MMS-tjänsten.

Diskussion

Därför menar jag nu att det är hög tid att bli moderna. Du kanske inte håller med och det är givetvis okej. Det kommer inte påverka dig.

Som företag är det viktigt att ha full förståelse att det finns de som upplever att "modernisering" och "utveckling" kan kännas läskigt och obehagligt eller rent av onödigt.

För mig för det tankarna till diskussionen man hade under andra halvan av 1800-talet om det då moderna ångloket. Det fanns de som vägrade åka med ångloket eftersom de upplevdes opålitliga men framförallt snabba, så att vissa som åkte riskerade att bli åksjuka. De som argumenterade mot ångloket såg få fördelar med snabbare färdmedel än häst och vagn och så det var verkligen lyckosamt för dem att häst och vagn fortfarande erbjöds som accepterat färdmedel.

Jag argumenterar att bara för att något är "gammalt och beprövat" betyder inte det att vi promt ska hålla fast vid det och undvika att utforska potentiella förbättringar. Eller så förstår du inte det och det är som sagt okej.

För min del, gällande den här diskussionen, vill jag inte längre åka häst och vagn. För min del finns det bättre alternativ. Jag blir inte åksjuk av ånglok då jag har provat att åka 40 km/h. Faktum är att jag upplevde det ganska långsamt, men alla uppfattar det olika och därför menar jag att vi ska erbjudas de färdmedel vi föredrar om det gynnar oss.

Sammanfattning

Vi märker att RCS inte behöver ersätta SMS utan tjänsterna kan obehindrat fungera paralellt. Vill en användare fortsätta använda SMS-tjänsten bör denne givetvis ha den möjlighet och det bör ske obehindrat. Vi kan också se att inte erbjuda en utökad upplevelse med de funktioner RCS erbjuder kan upplevas arrogant mot sina användare som vill utnyttja de tjänsterna. Därför bör Hallon undersöka möjligheten att erbjuda RCS till sina kunder, precis som de gjort gällande WiFi-samtal. Det finns heller ingen risk för digital exkludering då båda tjänsterna används paralellt och en stor del iPhone-användare redan idag använder en liknande tjänst (iMessage).

Funktionen finner du ju redan med messenger, whatsapp, imessage osv med deras ott-tjänster. 

Skillnaden mellan sms/mms och rcs är ju att sms/mms fungerar över telenätet och kräver inte en datauppkoppling medans rcs kräver det.

Der optimala är väl att ha allt tillgängligt då vi är, som du säger, i 2020. Mobilerna blir tyngre (prestanda) och kräver mer och mer funktioner.

Ser dock gärna att sms / mms finns kvar tills allt kan användas istället. 

Jag håller med att båda tjänsterna behöver samverka.

Så länge användaren har Internetuppkoppling kan användaren dra nytta av de fördelar RCS erbjuder. Vid de tillfällen där det inte finns någon koppling till Internet har användaren fortfarande möjlighet att skicka meddelanden via SMS.

Det påminner om iPhone och iMessage. Så länge användaren har Internet kan deras iPhone skicka meddelandet via Internet utan begrönsningar på varken antal ord eller kvalitet på fotografiet, ljudfilen eller videofilmen. Vid de tillfällen de saknar 3G/4G skickas meddelandet som vanligt SMS.

Givetvis är det här något jag tror Hallon undersöker och planerar att implementera inom snar framtid.

Användarnivå 3
Emblem +1

Ha ha ha VILKA YVIGA SVÄNGAR!!!!!

Nej jag tycker inte heller att du ska åka häst och vagn!

Användarnivå 6
Emblem +8

@Boo @Karmaswe @RedBlueSpot 

Hej på er! 

Nu har RCS lanserats hos Google, vilket innebär att du som hallonkund med en Android-mobil kommer kunna använda tjänsten direkt genom dem om du önskar. :blush:

Vi har sammanställt några frågor och svar i en FAQ nedan för att du ska få så bra info som möjligt! 

Jag har hört att RCS är bra, är det inte det?

Jo RCS är framtiden. Vi  vill dock inte lansera RCS innan vi tycker att tjänsten fungerar fullt ut eftersom SMS och MMS är en så viktig tjänst för många. Just nu tycker vi inte att RCS fungerar tillräckligt bra och stabilt och att det framförallt inte fungerar alltid vilket kan upplevas lite rörigt och man chattar med grupper av vänner/kollegor. Google erbjuder nu dig att testa tjänsten innan den lanseras på riktigt. Du avgör helt själv hur du vill göra.

Kan jag avregistrera mig efteråt om jag ångrar mig?

Vi tror det. Vi vet dock inte exakt hur det går till. Google har ingen kundservice för privatpersoner och vi har inte hittat någon info om detta på nätet, men vi tror att det borde gå. Nedanstående står om att aktivera i efterhand. Förmodligen kan man ”offboarda” på samma ställe om man ångrat sig. Settings > Chat features.

Min kompis fick inte skriva in telefonnumret på samma sätt. Varför?

Din kompis operatör kan ha gjort en annan bedömning och valt att lansera RCS trots att det bara fungerar för ett fåtal kunder. Då kan det bli problem med hur gruppmeddelanden fungerar i vissa chattar, men om du vet att alla dina vänner/kollegor som du messar med har rätt sorts Androidtelefoner så kan du själv välja att gå med även om du är hallonkund.

Har min vänner bättre RCS funktioner än vad jag har om de har en annan operatör om jag accepterar?

Nej, RCS fungerar likadant hos alla operatörer och har samma funktioner. Skillnaden är bara att vi inte rekommenderar att du använder tjänsten förrän vi tycker den är tillräckligt bra, men du kan ju själv välja hur du vill göra.

Alla frågor kring tjänsten hos Google kommer behöva tas direkt via Googles support, oavsett om det gäller teknisk support eller frågor om villkor. 

Jag sökte även fram mer information på Googles egna supportsidor, där de har bra information. Klicka här för att komma dit. 

Svara