Problem med bredbandet?


Användarnivå 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 1969 kommentarer

Finns det någonting som är värre än när du satt dig till rätta i soffan och ska sätta igång din favoritserie, men så helt plötsligt dyker det upp en cirkel som bara snurrar, snurrar och snurrar. Helt plötsligt står det ”Något gick fel, försök igen senare” eller ”Ingen internetanslutning”. Varför blir det så här?

 


 

Vad är det som är fel?

Det finns en mängd olika saker som kan orsaka detta, och dessa saker är indelade i fyra kategorier. Dessa är hårdvara, system (våra interna system), nätet eller att det rör sig om en tredje part som har lite utmaningar.

En vanlig sak som orsakar att ditt bredband inte fungerar är att du har en PIN-kod på ditt SIM-kort, som du inte kan inaktivera direkt via routern utan behöver ordna innan du börjar använda SIM-kortet. Du ser hur du går till väga här: Stänga av PIN-kod

 

Vad kan du prova göra?

Här har vi listat några tips och trix för att få igång bredbandet igen, innan du kontaktar oss eller skickar in din router på service.

 

:one: Starta om routern och alla uppkopplade enheter 🔌💻📱🔃

Med detta menas att du startar om router genom att stänga av den och sedan sätter på den igen, samtidigt som du startar om de telefoner och datorer eller surfplattor som är uppkopplade mot routern.
Ofta kan det räcka för att saker och ting ska fungera igen.

 

:two: Kika på Mina sidor

Är allting betalt, så abonnemanget inte är spärrat? Har du kvar surf denna månad eller har den helt enkelt tagit slut? Allt sådant kan du se på Mina sidor.

 

:three: Vad säger routern?

I många fall finns det en hel del olika lampor och symboler på din router som lyser och blinkar i olika färger.

Kika på vad routern säger, och jämför de med vad som står i manualen. Den säger till om det är problem med nätet eller om den inte känner av något SIM-kort.

 

:four: Kolla driftinformation för vårt nät här

Är det kanske en driftstörning som orsakar detta? I sådant fall är det bara avvakta, så löser vi det så fort vi bara kan!

 

:five: Koppla upp flera enheter

Vi behöver veta om problemet faktiskt ligger i routern eller nätet, så det inte är problem med bara den dator du kopplar upp dig med.

Om du provar att koppla upp dig med en annan dator, eller kanske din telefon, och det fungerar kan man utesluta problem direkt i routern. Då är det datorn problemet ligger i och då är det bara kontakta tillverkaren av datorn/telefonen/surfplattan som inte fungerar.


Detta ämne är stängt för kommentarer
Static Template