F.A.Q.

Ingen tĂ€ckning i mobilen? 🆘

  • 6 August 2018
  • 0 kommentarer
  • 63081 visningar

AnvÀndarnivÄ 6
Emblem +8
  • hallonmedarbetare
  • 1969 kommentarer

Har du helt plötsligt ingen mottagning i telefonen, eller slutade din surf att fungera mitt i en spÀnnande podcast?

 


 

Varför fungerar det inte?

NÀr det inte fungerar för dig finns det fyra saker som kan vara roten till problemet. Du ser vilka hÀr:

đŸ“± HĂ„rdvaran
NĂ€r felet ligger i hĂ„rdvaran kan det vara allt ifrĂ„n att telefonen Ă€r fuktskadad till att telefonens SIM-kortlĂ€sare Ă€r trasig. ÅtgĂ€rden om problemet ligger i hĂ„rdvaran Ă€r att skicka in telefonen pĂ„ service, och du kan se hur du gör det genom att lĂ€sa vĂ„r artikel om reparation hĂ€r i forumet.

Om du exempelvis har en lite Àldre telefon utan stöd för 3G/4G kommer det inte att fungera, dÄ vÄrt nÀt inte stödjer GSM/2G.

⌹ System
NÀr det handlar om att problemet ligger i systemet Àr det normalt att ditt abonnemang Àr spÀrrat av olika skÀl, kanske en obetald faktura eller sÄ kanske din surf har tagit slut för mÄnaden.

Detta kan du alltid se pÄ Mina sidor.

📡 NĂ€tet
Ibland hÀnder det att det Àr en driftstörning i nÀtet. SÄ fort vi fÄr in rapporter pÄ att det Àr problem med en mast eller dylikt arbetar vi för att lösa det sÄ fort vi bara kan. HÀr fÄr man ha lite is i magen helt enkelt!

đŸ€·đŸœ 3:e part
Ibland visar det sig att problemet inte ligger i varken din telefon eller i vÄrat nÀt och system. DÄ kan det ibland vara hos en sÄ kallad 3:e part problemet ligger.
Till exempel kan det vara fel i telefonens mjukvara, eller ett problem med den specifika app som inte fungerar. DÄ behöver man alltsÄ kontakta leverantören för det program som inte fungerar.

 


Vad kan jag göra?

Det Àr alltid lika frustrerande nÀr tekniken inte samarbetar, och nedan har vi skrivit ihop nÄgra tips för vad du bör prova för att fÄ igÄng saker och ting innan du kontaktar vÄr kundservice eller skickar in telefonen pÄ reparation.

 

Starta om din telefon

Hur mÄnga gÄnger har man inte hört det dÄ?

Men det Àr faktiskt sant, det hjÀlper mÄnga gÄnger med att bara göra en omstart av telefonen. SÄ det Àr alltid att rekommendera innan du börjar undersöka felet nÀrmare.

NÀr du startar om telefonen mÀrker du Àven om du fÄr skriva in din PIN-kod nÀr den startar upp. Om du behöver göra det kan vi konstatera att telefonen kÀnner av SIM-kortet, och att det inte Àr dÀr problemet ligger.

 

Kika pÄ Mina sidor

Ibland kan det vara sÄ att ditt abonnemang har blivit spÀrrat pÄ grund av att det saknas en betalning, och dÄ stÄr detta pÄ Mina sidor.

Det kan Àven vara sÄ att din surf Àr slut, och dÄ behöver man köpa till mer surf för att komma igÄng igen. Alternativt fÄr du ny surf den första varje mÄnad.

 

Kolla vÄr driftinformation hÀr

Är det kanske en tillfĂ€llig driftstörning dĂ€r du befinner dig?

 

 Testa ditt SIM-kort i en annan telefon

Detta Àr bra att göra för att utesluta om det Àr i telefonen problemet ligger. Om det fungerar i en annan telefon kan man konstatera att problemet ligger i din telefon.

DÀrefter kan man prova göra en fabriksÄterstÀllning av telefonen, och se till att den Àr uppdaterad till senaste mjukvaran. Fungerar det fortfarande inte kan du behöva skicka in din telefon pÄ reparation.

 

Ta med telefonen till en annan adress

Detta Àr det sista steget du kan göra för att ta reda pÄ om det Àr en driftstörning i vÄrt nÀt. Om telefonen fungerar pÄ en annan adress men inte hemma hos dig sÄ vet du att det Àr en tillfÀllig driftstörning i omrÄdet.

HÀr gÀller det som sagt att avvakta, vi jobbar dÄ pÄ att lösa det sÄ fort vi bara kan!

 


 

Fungerar det fortfarande inte? I sÄdant fall kan du kontakta vÄr kundservice sÄ ser vi över vad som kan vara tokigt.

 


Detta Àmne Àr stÀngt för kommentarer
Static Template