Besvarat

2FA SMS-kod kommer inte fram


Användarnivå 1

Har sett att det finns flera trådar om detta här redan. Jag har samma problem. Det fungerade för någon vecka sedan.

Men nu kan jag inte logga in på paypal för jag kan inte ta emot säkerhetskoden från paypal.

Det verkar som att detta är ett återkommande problem?

icon

Bästa svar av Zagrevs 14 augusti 2020, 09:57

Det fungerar nu för mig också, uppenbarligen är det ett fel från deras sida. (Kanske landskoderna inte blev rätt för vissa operatörer?)

Tänker nog byta till Authy i vilket fall eftersom detta antagligen kommer hända igen runt jul.

MVH

Zagrevs

Visa original

46 svar

Samma problem.

 

Har inte haft tillgång till mitt Paypal-konto på flera dagar på grund av detta. Efter å ha läst de andra trådarna verkar Hallon inte bry sig en bit.

 

Oacceptabelt!

Användarnivå 1

Om ni inte vet hur ni skall felsöka så föreslår jag att ni eskalerar detta. Och även informerar abonnenter om att det kan vara ett problem att använda ert abonnemang för 2fa och vad ni gör för att fixa det. Bäst att förekomma negativ publicitet. Om jag visste att detta kunde krångla så skulle jag lagt in fler sätt att bekräfta säkerhetskod hos PayPal.

Har ni någon aning om hur många av era abonnenter som kan vara påverkade? Vore det inte rimligt att ta upp detta som en driftstörning? Oavsett var felet ligger så verkar detta vara ett allvarligt problem för många av era kunder?

Jag kommer att försöka logga in med SMS säkerhetskod på PayPal, minst en gång om dagen. Så fort jag kommer in så kommer jag att lägga in andra metoder för 2-faktor auktorisering.

Får fortfarande ingen kod. Provade precis.

Jag får inte heller SMS från Paypal.

Har exakt samma problem som flera här.
Har varit i kontakt med paypal (med hjälp av live-chatten, se tidigare inlägg om hur du kommer åt den, notera att dom bara har öppet mellan måndag-fredag 09:00-17:30 Svensk tid och går inte att komma åt under andra tider.)

Dom ser att koderna genereras och skickas ut, vilket inte är någon nyhet då det fungerar för de flesta utanför hallon/tre nätet. Operatören Wimla har också haft liknande problem med några kunder, vet inte om det är samma nät men där kunde dom lösa det genom att “starta om något” på deras server som har med individens nummer att göra. (Förstår mig inte på sånt där men detta tyder på att det finns en hyfsat smidig lösning som kanske även fungerar här hos hallon/tre.)

Då hallon inte kan hitta en specifik lösning så är ju alternativet att ta bort 2fa från Paypal, vilket kan vara svårt. Men om du förklarar ditt problem noga för supporten i live chatten så kommer dom boka in en tid där de ringer upp dig för att lösa problemet. Det är dock ett par dagars väntetid på grund av covid och brist på personal.
Glöm inte att nämna att du redan pratat med din operatör och att de inte kan (eller vill?) hjälpa, annars kommer dom bara skicka dig vidare.

 

Hoppas att detta kan hjälpa någon, spenderat många timmar på att försöka lösa det här. Kommer uppdatera på Tisdag när jag haft telefonkontakt med Paypal.

 

MVH
Jag

Det fungerar för mig också!

Det fungerar nu för mig också, uppenbarligen är det ett fel från deras sida. (Kanske landskoderna inte blev rätt för vissa operatörer?)

Tänker nog byta till Authy i vilket fall eftersom detta antagligen kommer hända igen runt jul.

MVH

Zagrevs

Ja, det är rekommenderat att byta från 2FA SMS till Google Authenticator eller Authy för att undvika detta problem om det skulle dyka upp igen i framtiden.

Har nu lagt till Authy, tydligen så går det att ha kvar SMS som en backup 2FA.

Jag upplever också detta problem just nu.

Önskar att detta löses snarast.

Användarnivå 1

Under helgen hade jag också problem med vanliga SMS från bekanta. Testade det när PayPal SMS inte kom fram. Och vanliga SMS kom inte heller fram. Men det fixade sig under Söndagen. Nu fungerar “vanliga” SMS OK. Men fortfarande fungerar inte PayPal SMS med säkerhetskod.

Halloj alla i tråden!

Jovisst bryr vi oss @perplexed, tråkigt att du fått en annan uppfattning.

Det är inget ovanligt att man vänder sig till sin operatör när något med mobilen strular, oavsett vad det kan vara - men i vissa fall kan din operatör inte ge dig svar på vad som är fel även fast det har något att göra med din mobil. Tråkigt nog blir operatörer oftast utpekad boven innan man ens listat ut vart problemet ligger.

I vilket fall - detta problem med 2FA SMS är otroligt sporadiskt vilket gör det väldigt svårt att felsöka. I morse var jag i kontakt med vår och Tre’s IT-avdelningar gällande detta där vi gjorde ett flertal tester med olika 2FA hos olika tjänster, exempelvis Dataplicity och PayPal. Vi använde oss av våra egna abonnemang samt konkurrenters för att se om vi kan se ett mönster - men tyvärr inte. Det funkade för några och inte för andra, även inom samma operatör fast olika nummer.

En snabb googling om detta kan man även se att det inte är något unikt hos hallon, eller någon operatör för den delen utan ett sporadiskt problem som rapporteras över hela världen.

Hallon blockerar inte 2FA SMS som vissa anklagar oss för. Jag använder PayPal privat, har hallon och har lyckligtvis inte stött på detta problem. Dock kan jag inte ta emot 2FA SMS från exempelvis Dataplicity för någon okänd anledning.

Trotts detta vill vi såklart att det ska funka för våra kunder så vi fortsätter försöka felsöka det vidare för att se om vi kan hitta en röd tråd; men tyvärr har vi ingen knapp som vi kan trycka på för att det ska fungera.

God morgon!
 

Om ni inte vet hur ni skall felsöka så föreslår jag att ni eskalerar detta. Och även informerar abonnenter om att det kan vara ett problem att använda ert abonnemang för 2fa och vad ni gör för att fixa det. Bäst att förekomma negativ publicitet. Om jag visste att detta kunde krångla så skulle jag lagt in fler sätt att bekräfta säkerhetskod hos PayPal.

Jag skrev ju att jag tagit detta vidare, a.k.a. eskalerat det till vår samt Tre’s IT-avdelning. Jag sitter inte här och felsöker det själv då det verkar vara över min kunskap vad som kan vara orsaken.

Återigen vill jag påminna om att vi felsöker för att hjälpa hitta vad som är felet. Jag vill även återigen påminna att detta inte är något unikt hos hallon, så om någon ska gå ut med att det kan vara ett problem är det tjänsten själv - inte operatören. 

Har ni någon aning om hur många av era abonnenter som kan vara påverkade? Vore det inte rimligt att ta upp detta som en driftstörning? Oavsett var felet ligger så verkar detta vara ett allvarligt problem för många av era kunder?

Det är bara ett fåtal kunder som kommit fram och meddelat att detta är ett problem för dom. Då det är ett sporadiskt problem samt inkommande trafik kan vi själva inte föra en intern undersök om hur många kan påverkas; men kollar man i överlag hur mycket det nämns verkar det inte vara ett jättevanligt problem. Däremot nämner många tjänster som erbjuder 2FA SMS vad man kan göra ifall man inte får koden per SMS.
 



Vi vill hjälpa till och vi gör vad vi kan för att försöka ta reda på vad det är som orsakar att vissa får problem med 2FA SMS.
 

Användarnivå 1

Testade precis -- fungerar fortfarande inte.

Användarnivå 1

I ett tidigare inlägg i tråden nämndes att ni gjort tester med egna abonnemang, och då i några fall kunnat se samma problem. Det vore intressant att få reda på lite mer om detta test.

Det kan vara rimligt att anta att det är ungefär samma proportioner av era kunder som har samma problem. Om ett av tio av era test inte fick SMS för 2fa från PayPal så kan man anta att det är omkring 10% av era kunder som inte heller kan använda PayPal med 2fa via SMS. Om ni gör fler tester så minskar det troliga felet.

Ett sätt att komma runt detta kunde vara att skapa ett helt nytt PayPal-konto. Men för att skapa ett nytt konto behöver jag ett mobilnummer för att ta emot SMS med 2fa kod. Och om Hallon inte fungerar för 2fa med PayPal så behöver jag troligen ett nytt abonnemang hos någon annan operatör samt en ny e-postadress. Och jag vill helst slippa byta operatör. Hallon fungerar, bortsett från detta, väldigt bra för mig.

Ytterligare ett alternativ, om detta är sällsynt bland abonnenter hos Hallon, skulle kunna vara ett helt nytt abonnemang hos Hallon. Om möjligt med samma telefonnummer. Det är därför det vore intressant att få en liten ledtråd om hur frekvent detta problem är hos Hallons kunder?

Det vore intressant om ni kunde testa att ta ett existerande abonnemang som uppvisar detta fel, ta bort det abonnemanget och skapa ett helt nytt med samma nummer för att se om det löser problemet. Om problemet verkligen är mycket sällsynt bland era kunder kunde det kanske funka? Om det inte funkar vore det intressant att se om ett nytt abonnemang med helt nytt nummer hos er, men allt annat oförändrat, funkar.

Om detta fungerar så vore det en viss indikation på att felet finns hos er. Om det inte fungerar så skulle det stärka misstanken att felet finns hos PayPal, under förutsättning att mycket få av era konton är påverkade.

Men ni har kanske redan testat detta?

Användarnivå 1

Testade precis på nytt - funkar inte.

För min del är det bara intressant att få detta att fungera med Hallon och PayPal. Jag skulle trott att om någon vet något om hur “vattentät” och tillförlitlig 2FA SMS-tekniken är, så vore det ni som operatör?

Hur många abonnemang testade ni och många av dem var det som inte fungerade med PayPal? På ett ungefär? Det vore mycket intressant att veta för att avgöra om det vore någon vits att teckna ytterligare ett abonnemang hos er att använda enbart för 2FA för att skapa ett nytt PayPal-konto.

Detta tycks inte vara ett nytt problem, det finns andra trådar om detta här på forumet. Hur har det gått tidigare? Är detta något som kommer och går? Har felet försvunnit av sig självt efter en tid, eller har kunderna försvunnit efter en tid? Jag har sett en tråd där det verkade fixa sig av sig självt efter en tid, är det typiskt eller unikt? Har ni märkt något av detta med era test abonnemang?

Fungerade för mig nu på morgonen!

Funkade här också! 

Det fungerar nu för mig också, uppenbarligen är det ett fel från deras sida. (Kanske landskoderna inte blev rätt för vissa operatörer?)

Tänker nog byta till Authy i vilket fall eftersom detta antagligen kommer hända igen runt jul.

MVH

Zagrevs

Funkar också för mig nu… äntligen.

Byt till en Authenticator app istället.

Det fungerar nu för mig också, uppenbarligen är det ett fel från deras sida. (Kanske landskoderna inte blev rätt för vissa operatörer?)

Tänker nog byta till Authy i vilket fall eftersom detta antagligen kommer hända igen runt jul.

MVH

Zagrevs

Ja, det är rekommenderat att byta från 2FA SMS till Google Authenticator eller Authy för att undvika detta problem om det skulle dyka upp igen i framtiden.

Användarnivå 1

Jag testade nyss och det fungerade inte.

Men. Sedan gjorde jag en fabriks-återställning av telefonen. Och valde att INTE återställa appar.

Nu fungerar det!

Har samma problem. Har alltid funkat innan. Har inte bytt mobil eller gjort någon ändring av sms-app. Kan inte logga in på min Paypal pga det här

Förmodligen så kommer det väl tillbaka i sinom tid, har kontaktad Paypal också. Men någonstans så är det ju fel.

I ett tidigare inlägg i tråden nämndes att ni gjort tester med egna abonnemang, och då i några fall kunnat se samma problem. Det vore intressant att få reda på lite mer om detta test.

Det kan vara rimligt att anta att det är ungefär samma proportioner av era kunder som har samma problem. Om ett av tio av era test inte fick SMS för 2fa från PayPal så kan man anta att det är omkring 10% av era kunder som inte heller kan använda PayPal med 2fa via SMS. Om ni gör fler tester så minskar det troliga felet.

Ett sätt att komma runt detta kunde vara att skapa ett helt nytt PayPal-konto. Men för att skapa ett nytt konto behöver jag ett mobilnummer för att ta emot SMS med 2fa kod. Och om Hallon inte fungerar för 2fa med PayPal så behöver jag troligen ett nytt abonnemang hos någon annan operatör samt en ny e-postadress. Och jag vill helst slippa byta operatör. Hallon fungerar, bortsett från detta, väldigt bra för mig.

Ytterligare ett alternativ, om detta är sällsynt bland abonnenter hos Hallon, skulle kunna vara ett helt nytt abonnemang hos Hallon. Om möjligt med samma telefonnummer. Det är därför det vore intressant att få en liten ledtråd om hur frekvent detta problem är hos Hallons kunder?

Det vore intressant om ni kunde testa att ta ett existerande abonnemang som uppvisar detta fel, ta bort det abonnemanget och skapa ett helt nytt med samma nummer för att se om det löser problemet. Om problemet verkligen är mycket sällsynt bland era kunder kunde det kanske funka? Om det inte funkar vore det intressant att se om ett nytt abonnemang med helt nytt nummer hos er, men allt annat oförändrat, funkar.

Om detta fungerar så vore det en viss indikation på att felet finns hos er. Om det inte fungerar så skulle det stärka misstanken att felet finns hos PayPal, under förutsättning att mycket få av era konton är påverkade.

Men ni har kanske redan testat detta?

När vi testar skapar vi nya abonnemang samt så har vi använt våra egna privata abonnemang.

Om det hade varit 10% av hallons kunder som inte kunde ta emot 2FA SMS hade tiotusentals varit påverkade och det hade varit ett betydligt större problem som märkts av. Hittills här på forumet är det mindre än 10 personer som rapporterat att det är ett problem och det har inte varit mycket ljud från kundservice om det heller. Så pass ovanligt och sporadiskt är problemet vi felsöker vilket gör det så svårt att hitta vad det är som inte vill fungera.

Vi vet ju redan att det inte är något unikt för hallons kunder; och vi vet också att problemet inte är unikt till PayPal. Så kanske 2FA SMS tekniken, även kallad Short Code Texting inte är så vattentät som man tror?

Testade precis på nytt - funkar inte.

För min del är det bara intressant att få detta att fungera med Hallon och PayPal. Jag skulle trott att om någon vet något om hur “vattentät” och tillförlitlig 2FA SMS-tekniken är, så vore det ni som operatör?

Hur många abonnemang testade ni och många av dem var det som inte fungerade med PayPal? På ett ungefär? Det vore mycket intressant att veta för att avgöra om det vore någon vits att teckna ytterligare ett abonnemang hos er att använda enbart för 2FA för att skapa ett nytt PayPal-konto.

Detta tycks inte vara ett nytt problem, det finns andra trådar om detta här på forumet. Hur har det gått tidigare? Är detta något som kommer och går? Har felet försvunnit av sig självt efter en tid, eller har kunderna försvunnit efter en tid? Jag har sett en tråd där det verkade fixa sig av sig självt efter en tid, är det typiskt eller unikt? Har ni märkt något av detta med era test abonnemang?

Det stämmer att det inte är något nytt problem. Vi hade inte hört mycket om detta problem här på hallon, det har blommat upp mer detta år eller så är det bara att fler kommer fram och rapporterar att dom upplever detta problem. Finns exempelvis denna tråd som fortfarande är igång från 2018 på PayPal’s egna forum: https://www.paypal-community.com/t5/My-Money/Not-receiving-verification-sms/td-p/1550085/page/15

Vissa där har kunnat lösa det genom att återställa sin mobil helt och hållet på senaste tiden. De som kunnat lösa problemet på sånt sätt verkade ha använt blockeringstjänster för spamming, som exempelvis Truecaller vi har i Sverige, där tjänsten automatiskt lägger till nummer i mobilens blockeringslista som den tror är spamming.
I och med att vi använde samma mobiler i våra undersökningar kan det mycket väl vara något som påverkat resultaten.

Jag vill även påminna om att hallon är en lågprisoperatör, så felsökningsmöjligheterna är begränsade. Vi har inte resurserna för att leda en undersökning av ett problem som händer över hela världen, men med det sagt vill vi ändå göra så mycket vi kan för att hjälpa lista ut vad problemet är.

Moderator edit: Ämne har slagits ihop med denna tråd.


Hej, första inlägget jag gör här på forumet och jag har sett de andra trådarna angående liknande problem som har dykt upp nyligen.

Som titeln vittnar om har jag själv också detta problem för närvarande, det är inte första gången detta har inträffat heller, samma sak skedde under julhelgen och fortsatte för åt minstone två veckor vid det tillfället.

Då trodde jag att problemet låg hos PayPal eftersom de låg under stor press från julhandeln.

Efter att ha sökt runt lite denna gången så hittade jag detta forum och såg att fler kunder av samma operatör som jag använder upplevde samma problem som mig vid samma tillfälle. Den logiska slutsatsen blir därför att det som orsakar problemet antagligen hände relativt nyligen och upprepas ett par gånger om året. Finns det till exempel någon schemalagd service som utförs nu?

I alla fall så provade jag att logga in på en annan tjänst som kräver 2FA och deras SMS gick i genom utan problem (Sonys online store.)

Hoppas att problemet går att lösa fort, och även om de säkert kan kännas så så tror jag inte att någon förväntar sig att stackars forum moderatorer skall kunna felsöka problem själva, detta är definitivt något för IT avdelningen.

MVH

Zagrevs

Svara