Fråga

Driftstörning i Uppsala?

• Nykomling
  • 7 kommentarer

Väldigt dålig hastighet i Uppsala just nu 0,43 Mbit/s nedladdning och 13,66 Mbit/s uppladdning enl Bredbandkollen. Verkar även vara väldigt svag signal - pendlar mellan 0-3 “pinnar” (av 5) på telefonerna (har tidigare varit 5) och ligger på 1 av 3 pinnar på bredbandroutern. När förväntas dessa störningar vara avhjälpta?

11 svar

Hejsan @pere!

Det var en driftstörning i Uppsala tisdagen till onsdagen förra veckan. Denna skall alltså vara löst enligt våra uppgifter. Hur länge har detta pågått?

Jag kom hem igår från Västkusten så jag vet inte (gick lite snabbare igår kväll (typ 3-4 Mbit/s).

Har steppat upp sig lite nu men fortfarande ojämnt. Gjorde 8 mätningar på raken där nedladdningen varierar mellan 3,01-12,51 men det har sket på bekostnad av uppladdningshastighet som nu låg mellan 4,16-5,50 (jag brukar ligga runt ca 20 ned och ca 12 upp)

24 augusti 2020, 15:58 – Stockholm

Tre
 8.97 Mbit/s  4.66 Mbit/s  35.60 ms

24 augusti 2020, 15:58 – Stockholm

Tre
 12.51 Mbit/s  5.16 Mbit/s  33.81 ms

24 augusti 2020, 15:57 – Stockholm

Tre
 3.01 Mbit/s  5.05 Mbit/s  34.28 ms

24 augusti 2020, 15:57 – Stockholm

Tre
 6.10 Mbit/s  5.23 Mbit/s  34.28 ms

24 augusti 2020, 15:56 – Stockholm

Tre
 10.66 Mbit/s  4.40 Mbit/s  32.21 ms

24 augusti 2020, 15:56 – Stockholm

Tre
 6.11 Mbit/s  4.16 Mbit/s  31.42 ms

24 augusti 2020, 15:55 – Stockholm

Tre
 12.39 Mbit/s  4.47 Mbit/s  38.30 ms

24 augusti 2020, 15:55 – Stockholm

Tre
 11.20 Mbit/s  4.67 Mbit/s  34.30 ms

Har steppat upp sig lite nu men fortfarande ojämnt. Gjorde 8 mätningar på raken där nedladdningen varierar mellan 3,01-12,51 men det har sket på bekostnad av uppladdningshastighet som nu låg mellan 4,16-5,50 (jag brukar ligga runt ca 20 ned och ca 12 upp)

Kolla om det finns nya drivrutiner till din router, det kan hjälpa med hastigheterna. Om det inte finns några nya samt att det inte blir bättre på fem dagar sen du började uppleva problemet rekommenderar jag att du kontaktar kundservice för att undersöka det närmare.

Du kan klicka här för att kontakta kundservice.

Kolla om det finns nya drivrutiner till din router, det kan hjälpa med hastigheterna. Om det inte finns några nya samt att det inte blir bättre på fem dagar sen du började uppleva problemet rekommenderar jag att du kontaktar kundservice för att undersöka det närmare.

Du kan klicka här för att kontakta kundservice.

OK, tack för tipset, jag tror dock inte det är drivrutinsrelaterat, för jag får ungefär samma resultat med våra telefoner (iofs inte helt nya, en Lenovo K6 och en iPhone 6). Jag testade med min ännu äldre reservtelefon (Lenovo K5) som jag har på Vimla och den ligger som den brukar på ungefär 15-20 Mbit/s (alltså i snitt 3 gånger snabbare än våra 3 st Hallon-prylar). Tidigare har Hallon och Vimla legat i princip identiskt i mitt hus. I går kväll lyckades jag komma upp i nästan normal hastighet när jag temporärt riggade upp routern dikt an högt upp mot fönsterrutan. Då förbättrades mottagningen till 2 “pinnar” (av 3) och ungefär motsvarande förbättring på telefonerna, men tidigare har jag i princip haft max mottagning var som helst i huset. Det känns helt enkelt som om signalen från masten har blivit svagare än vad den var förut (även om mottagningen på telefonerna tidvis visar att det inte finns någon mottagning alls så har det dock hela tiden funkat att ringa utan några märkbara störningar). Men jag kollar med kundtjänst om några dagar om problemen inte försvunnit då (men för mig känns det redan nu lite som att det var något som inte blev hundra när dom fixade de driftstörningar som var i Uppsala för en vecka sedan (fast då borde kanske fler ha hört av sig förstås)).

OK, tack för tipset, jag tror dock inte det är drivrutinsrelaterat, för jag får ungefär samma resultat med våra telefoner (iofs inte helt nya, en Lenovo K6 och en iPhone 6). Jag testade med min ännu äldre reservtelefon (Lenovo K5) som jag har på Vimla och den ligger som den brukar på ungefär 15-20 Mbit/s (alltså i snitt 3 gånger snabbare än våra 3 st Hallon-prylar). Tidigare har Hallon och Vimla legat i princip identiskt i mitt hus. I går kväll lyckades jag komma upp i nästan normal hastighet när jag temporärt riggade upp routern dikt an högt upp mot fönsterrutan. Då förbättrades mottagningen till 2 “pinnar” (av 3) och ungefär motsvarande förbättring på telefonerna, men tidigare har jag i princip haft max mottagning var som helst i huset. Det känns helt enkelt som om signalen från masten har blivit svagare än vad den var förut (även om mottagningen på telefonerna tidvis visar att det inte finns någon mottagning alls så har det dock hela tiden funkat att ringa utan några märkbara störningar). Men jag kollar med kundtjänst om några dagar om problemen inte försvunnit då (men för mig känns det redan nu lite som att det var något som inte blev hundra när dom fixade de driftstörningar som var i Uppsala för en vecka sedan (fast då borde kanske fler ha hört av sig förstås)).

Om det är fler enheter som upplever samma problem med SIM-kort från hallon kan man nog direkt utesluta att det är något med nätet som förändrats. Anledningen varför det är bäst att avvakta ett par dagar är för att det är något som kan vara temporärt, men om det har gått mer än fem dagar eller om det inte finns någon täckning alls är det rekommenderat att kontakta kundservice för att undersöka det närmare. 

Funkat hyfsat idag på dagen (typ 5 Mbit/s). Nu på torsdagskvällen går det ju löjligt segt igen (på alla 3 enheterna med olika SIM) - knappt surfbart. Måste ju vara fler i Uppsala som har dessa problem

Från dagens sämsta till dagens bästa på ett kick - nu helt plötsligt ligger det på runt 10 Mbit/s (på alla de olika enheterna med olika SIM. Kan den här väldiga ojämnheten vara frågan om kapacitetsbrist på Uppsala masten? Något knas måste det vara som ligger utanför mina olika utrustningar. Tacksam om moderator kunde vidarebefordra dessa felmeddelanden till tekniker kunde gå på djupet med det här.

Från dagens sämsta till dagens bästa på ett kick - nu helt plötsligt ligger det på runt 10 Mbit/s (på alla de olika enheterna med olika SIM. Kan den här väldiga ojämnheten vara frågan om kapacitetsbrist på Uppsala masten? Något knas måste det vara som ligger utanför mina olika utrustningar. Tacksam om moderator kunde vidarebefordra dessa felmeddelanden till tekniker kunde gå på djupet med det här.

Härligt att höra att det gått till det bättre! :smiley:

Orsaken kan mycket väl varit överbelastning av masten efter driftstörningen. Masterna kommunicerar med varandra så dom kan ha flyttat trafik till den du går mot hemma vilket överbelastade den.

Upplyste Tre’s nätövervakare om Uppsala så dom håller lite extra koll där för att se om något behöver en knuff i rätt riktning. 

Tack så mycket att du bett dom kolla på det så hoppas vi att det stabiliseras så snart som möjligt - för den här ojämnheten som är nu är faktiskt ganska besvärande - faktum är att jag bytte från Net1 till Hallon på mitt hemmanätverk för några månader sedan för att istället för Net1:s 5-6 Mbit/s få dom 15-20 Mbit/s som jag under flera år stadigt har haft på telefonerna (som nu också hackar lika mycket som hemmanätverket) - så ärligt talat var faktiskt surfupplevelsen med Net1 bättre trots att dom här hemma hos mig bara låg på 5-6 Mbit/s, men dom låg väldigt stabilt på denna nivå. Men, men, jag får tacka än en gång för att du vidarebefordrat ärendet till teknikerna så att Hallons hastighet på Uppsalamasten återgår till de stabila och behagliga 15-20 Mbit/s som den tidigare legat på :slight_smile:

28 augusti 2020, 12:58 – Stockholm

Tre
 3.83 Mbit/s  3.29 Mbit/s  29.85 ms

28 augusti 2020, 12:57 – Stockholm

Tre
 10.10 Mbit/s  3.67 Mbit/s  34.21 ms

28 augusti 2020, 12:54 – Stockholm

Tre
 7.52 Mbit/s  4.59 Mbit/s  33.09 ms

28 augusti 2020, 12:35 – Stockholm

Tre
 1.32 Mbit/s  5.49 Mbit/s  38.63 ms