Privat
Företag
eSIM
Användarnivå 1
Hej, jag tänker köpa en Apple Watch med e-sim och vet att det fungerar (fristående från telefonen) hos 3s kunder.
jag förstår att ni använder 3s nät.
min fråga är alltså om jag kommer att kunna använde GSM funktionen hos klockan som kund hos Hallon ??
jag förstår att ni använder 3s nät.
min fråga är alltså om jag kommer att kunna använde GSM funktionen hos klockan som kund hos Hallon ??
Sida 2 / 5
A
Hi
Har ni planer om at implementere e-sim?
A
Hej,
Jag har flyttat in din tråd i denna, då vi har besvarat den här typen av fråga tidigare. 🙂
A
Hej! Förstår ingenting, E-sim måste vara det billigaste och smidigaste att hantera och sälja. Är operatörsbyte er lösning? Intressant sätt att driva företag på, håller tummarna för en snabb ändring för i samma sekund som jag skaffar en Apple Watch stängs tyvärr detta abbonemang ner trots att jag gillar ert koncept. Med vänlig hälsning Mikael
Användarnivå 1
Nu har det släppts E-sim för iPhone också hos ert "syster" bolag! Ni kan inte säga att ni och 3 har olika system, det vore både idiotiskt och väldigt tekniskt svårt att göra, så varför har ni inte samma tjänster! Är det bara för ni vill att vi kunder skall knyta oss med långa abonnemang hos 3 för att komma åt E-sim så ni tjänar mer pengar? Det är ju exakt samma ägare och nät för både er och 3.
Så vill man bara ha ett billigt abonnemang utan kundtjänst och andra onödiga saker så skall man stanna hos er och vill man ha service och lite mer finesser så skall man skaffa dyra 3 abonnemang med lång bindningstid? Trist att ni inte kan ha samma funktioner som 3 men förstår att ägarna inte vill ha så låga priser med en massa finesser....
Så vill man bara ha ett billigt abonnemang utan kundtjänst och andra onödiga saker så skall man stanna hos er och vill man ha service och lite mer finesser så skall man skaffa dyra 3 abonnemang med lång bindningstid? Trist att ni inte kan ha samma funktioner som 3 men förstår att ägarna inte vill ha så låga priser med en massa finesser....
Hej @MTH & @Kickan .
Vi har inte samma interna system som Tre och det är ingenting vi säger som en ursäkt eller liknande utan det är så det ser ut. Vi har olika avdelningar för IT, kundservice och så vidare vilket gör att vi inte kan använda oss av Tres redan färdiga tjänster.
Att vi går under samma nät och organisationsnummer gör inte att vi erbjuder exakt samma tjänster som Tre gör, utan vi skiljer oss lite åt och vänder oss även åt olika målgrupper och användare. För vissa är Tre ett bättre alternativ och för vissa hallon, helt enkelt.
Hallon är en lågprisoperatör som nämnt ovan, och därför är vi inte alltid lika snabba som high-end operatörer med att lansera nya tjänster och funktioner utan där ligger Tre i framkant jämfört med oss (och även övriga marknaden när det kommer till just eSIM).
Som Roger på vår IT-avdelning nämnt tidigare i denna tråd är detta inte en tjänst vi planerar att utveckla i den närmaste tiden, utan vi lämnar helt enkelt över det till Tre som är vår systeroperatör.
Det är lite som du beskriver det@Kickan , om en vill ha kundservice per telefon exempelvis och en operatör som ligger i framkant med den tekniska utvecklingen är Tre i detta fall ett bättre alternativ. Alla deras abonnemang är dock inte bundna, utan du ska kunna teckna abonnemang utan bindningstid även hos Tre.
Vi har inte samma interna system som Tre och det är ingenting vi säger som en ursäkt eller liknande utan det är så det ser ut. Vi har olika avdelningar för IT, kundservice och så vidare vilket gör att vi inte kan använda oss av Tres redan färdiga tjänster.
Att vi går under samma nät och organisationsnummer gör inte att vi erbjuder exakt samma tjänster som Tre gör, utan vi skiljer oss lite åt och vänder oss även åt olika målgrupper och användare. För vissa är Tre ett bättre alternativ och för vissa hallon, helt enkelt.
Hallon är en lågprisoperatör som nämnt ovan, och därför är vi inte alltid lika snabba som high-end operatörer med att lansera nya tjänster och funktioner utan där ligger Tre i framkant jämfört med oss (och även övriga marknaden när det kommer till just eSIM).
Som Roger på vår IT-avdelning nämnt tidigare i denna tråd är detta inte en tjänst vi planerar att utveckla i den närmaste tiden, utan vi lämnar helt enkelt över det till Tre som är vår systeroperatör.
Det är lite som du beskriver det
Hej!
Vad jag förstår saknar Hallon stöd för e-sim? Har jag uppfattat detta rätt? Är det enbart 3 som i dagsläget har stöd för e-sim?
Väldigt tråkigt tycker jag som för övrigt är en nöjd Hallonkund. Har relativt nyligen börjat ”fasa över” resten av familjen till Hallon. När nu sonen (även han med Hallonabonnemang) ska få en Samsung Galaxy Watch i julklapp stöter vi på problem som kunder hos er... ☹️😤
Undrar vad lösningen är för att han ska kunna använda sin klocka fullt ut? Ytterligare ett abonnemang hos någon annan operatör?
Smått besvikna julhälsningar
Sara
Vad jag förstår saknar Hallon stöd för e-sim? Har jag uppfattat detta rätt? Är det enbart 3 som i dagsläget har stöd för e-sim?
Väldigt tråkigt tycker jag som för övrigt är en nöjd Hallonkund. Har relativt nyligen börjat ”fasa över” resten av familjen till Hallon. När nu sonen (även han med Hallonabonnemang) ska få en Samsung Galaxy Watch i julklapp stöter vi på problem som kunder hos er... ☹️😤
Undrar vad lösningen är för att han ska kunna använda sin klocka fullt ut? Ytterligare ett abonnemang hos någon annan operatör?
Sara
Sara
Hej
Varmt välkommen till forumet.
Det är verkligen supertråkigt att du är missnöjd med oss. Vi tar självklart med oss detta som feedback i vårt utvecklingsarbete.
Jag flyttade din fråga hit till den här tråden där du har svar på din fråga samt lite mer info kring ämnet.
Allt gott!
Hej!
Nu när iPhone XS och XR börjar komma ut som jobbmobiler, så finns det en stor marknad för billiga abonnemang med E-sim, så att man kan ha med sitt privatabonnemang i jobbmobilen.
Ni har ju billiga abonnemang, så se till att skaffa E-sim-stöd och marknadsför möjligheten, så skall ni se att ni får en ökning i antal abonnemang.
Nu finns det ju ett fönster i tid att fånga nya kunder innan alla andra lågprisoperatörer har E-sim, och alltså en nytta med att agera snabbt.
När kan man få E-sim hos er?
Mvh
Anders
Nu när iPhone XS och XR börjar komma ut som jobbmobiler, så finns det en stor marknad för billiga abonnemang med E-sim, så att man kan ha med sitt privatabonnemang i jobbmobilen.
Ni har ju billiga abonnemang, så se till att skaffa E-sim-stöd och marknadsför möjligheten, så skall ni se att ni får en ökning i antal abonnemang.
Nu finns det ju ett fönster i tid att fånga nya kunder innan alla andra lågprisoperatörer har E-sim, och alltså en nytta med att agera snabbt.
Mvh
Anders
Mvh
Anders
Hej
Varmt välkommen till forumet, det är superkul att du har hittat hit.
Jag ber innerligt om ursäkt för det sena svaret.
Jag flyttade din fråga till den här tråden, då du kan se svaret och informationen rörande din fråga här ovan.
Allt gott!
1900-talet ringde och ville ha tillbaka sina sim-kort. Tur att e-sim finns för oss som lever på 2000-talet!?
Hej hej
Ser i tråden att ni fått frågor om hur Hallon tänker rörande eSim.
Det ser ut att vara rätt längesedan frågorna ställdes och era svar var väldigt negativa och antydde att Hallon inte alls hade några planer på att hoppa på det tåget.
Personligen trodde jag att Hallon var ett företag under ständig utveckling efter som tjänsterna man jobbar med utvecklas i en rasande fart.
Har det skett någon omvärdering av Hallons syn på eSim?
Tack på förhand
Peter
Det ser ut att vara rätt längesedan frågorna ställdes och era svar var väldigt negativa och antydde att Hallon inte alls hade några planer på att hoppa på det tåget.
Personligen trodde jag att Hallon var ett företag under ständig utveckling efter som tjänsterna man jobbar med utvecklas i en rasande fart.
Tack på förhand
Peter
Tack på förhand
Peter
Hej
Varmt välkommen till forumet!
Jag flyttade din fråga till den här tråden mest för att vi vill hålla allting inom samma ämne på samma ställe, men också för att svaret fortfarande är relevant.
Vi tar självklart till oss utav din feedback kring det här, men som det ser ut i dagens läge är det samma tankebanor som presenteras här ovanför i tråden från vår sida.
Jag hoppas du får en fin dag!
Hej,
Nu börjar många på mitt jobb gå över till smart klockor som bara har e-sim, jag som gillar hallon hoppas att ni tittar över möjligheterna för er att erbjuda detta. Jag har "sålt" in hallon till många här genom att det fungerar så bra för "vanliga" privattelefoner och dess användare.
Mvh,
Lasse
Nu börjar många på mitt jobb gå över till smart klockor som bara har e-sim, jag som gillar hallon hoppas att ni tittar över möjligheterna för er att erbjuda detta. Jag har "sålt" in hallon till många här genom att det fungerar så bra för "vanliga" privattelefoner och dess användare.
Mvh,
Lasse
Hej!
Hur långt borta är ni att erbjuda eSIM till era kunder? Allt fler enheter erbjuder ju detta och det vore intressant att veta om man skall se sig om efter en annan leverantör eller om det är på gång inom kort? Hur der tidsplanen ut?
Hur långt borta är ni att erbjuda eSIM till era kunder? Allt fler enheter erbjuder ju detta och det vore intressant att veta om man skall se sig om efter en annan leverantör eller om det är på gång inom kort? Hur der tidsplanen ut?
Hej
Varmt välkomnen till forumet!
Jag flyttade din fråga hit, då du kan se hur vi resonerar och svaret på din fråga här ovanför :)
Allt gott!
Hej!
Finns det någon uppdaterad information rörande eSIM, någon slags tidsplan borde väl finnas?
Finns det någon uppdaterad information rörande eSIM, någon slags tidsplan borde väl finnas?
Det är lite som du beskriver det
Hej igen
Citerar svaret från Linnea här ovanför.
Om detta ändras i framtiden så kommer vi så klart aktivt att annonsera och informera om detta :)
Jag hoppas du får en fin dag!
Hej
jag har skaffat en enhet som har eSim (BikeFinder). Ska jag behöva använda mig av en av era och tres konkurrenter för att använda denna? Ni kommer tappa kunder med er envishet att inte stödja det nya.
Hoppas på en ändring
Patrik
jag har skaffat en enhet som har eSim (BikeFinder). Ska jag behöva använda mig av en av era och tres konkurrenter för att använda denna? Ni kommer tappa kunder med er envishet att inte stödja det nya.
Hoppas på en ändring
Patrik
Användarnivå 1
Nu måste ni väl skärpa er! Nu har alla operatörer stöd för E-sim och Telenor och Telia har det även för Samsungsklockor! Jag trodde ni skulle vara lite nya och ligga i framkanten när det gäller billiga abonnemang och tekniska lösningar! Har varit kund hos er nästan sen starten men nu verkar det som jag får flytta mina 2 abonnemang och resten av familjens 6 abonnemang så 8 totalt till antingen Telia eller Telenor! Hur kan ni vara så stelbenta och säga "Det är intressant men vi överlåter det till 3 att ta hand om detta" jag tror att dom nästa topptelefonerna som kommer i höst inte kommer att ha några vanliga Sim överhuvudtaget så skall ni stå där med lång näsa och sälja Doro telefoner då! Kom inte och säg att ni inte har tillgång till samma funktioner som 3 för det är bara skitsnack, jag har jobbat och satt och många master och kopplat upp basstationer och eftersom ni kör på 3 basstationerna och system så kan ni ha tillgång till allt dom har! Det är inte så att ni har köpt ett eget bassystem!
Hej,
nu erbjuder Halebop, Telia, Tele2, Tre och Telenor eSIM. Väntar fortfarande på Hallon. Någon tidshorisont för release?
Tack!!
nu erbjuder Halebop, Telia, Tele2, Tre och Telenor eSIM. Väntar fortfarande på Hallon. Någon tidshorisont för release?
Tack!!
A
Hej,
@Linnea påpekade att jag behövde titta in i den här tråden som vuxit ordentligt sedan jag var här sist. Det är roligt att det är så många som är engagerade och bra att ni visar ert intresse för det ger oss också hjälp i hur vi ska prioritera våra utvecklingsinsatser framåt.
Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla. Hallons kärnverksamhet är att sälja abonnemang utan en medföljande telefon och många av våra abonnemang hamnar i lite billigare- eller begagnade telefoner. Så vi behöver titta på hur stort antal e-sim telefoner finns därute och hur många av dessa kan tänkas välja hallon. Vår bedömning så här långt har varit att andra investeringar har varit mer nödvändiga än att utveckla stöd för e-sim i hallons system. Men med varje ny telefonmodell som levereras med stöd för e-sim så ökar vårt intresse.
Som några också påpekar finns det några riktigt duktiga konkurrenter därute och det gör att vi inte avslöjar våra exakta planer för framtiden så ni får tyvärr fortsätta leva i ovisshet om när det är dags för hallon att erbjuda e-sim. Men det kommer i alla fall en annan roligt teknisk nyhet i mitten av nästa vecka som vi hoppas att ni kommer att gilla!
Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla. Hallons kärnverksamhet är att sälja abonnemang utan en medföljande telefon och många av våra abonnemang hamnar i lite billigare- eller begagnade telefoner. Så vi behöver titta på hur stort antal e-sim telefoner finns därute och hur många av dessa kan tänkas välja hallon. Vår bedömning så här långt har varit att andra investeringar har varit mer nödvändiga än att utveckla stöd för e-sim i hallons system. Men med varje ny telefonmodell som levereras med stöd för e-sim så ökar vårt intresse.
Som några också påpekar finns det några riktigt duktiga konkurrenter därute och det gör att vi inte avslöjar våra exakta planer för framtiden så ni får tyvärr fortsätta leva i ovisshet om när det är dags för hallon att erbjuda e-sim. Men det kommer i alla fall en annan roligt teknisk nyhet i mitten av nästa vecka som vi hoppas att ni kommer att gilla!
Hej.
Du nämner bara telefoner som kan ha e-sim i ditt svar. De de flesta av oss tänker på när vi efterfrågar e-sim från Hallon är andra kommunikationsprylar och då framförallt smarta klockor!
Det finns det många av där ute!
MVH
Peter
Du nämner bara telefoner som kan ha e-sim i ditt svar. De de flesta av oss tänker på när vi efterfrågar e-sim från Hallon är andra kommunikationsprylar och då framförallt smarta klockor!
MVH
Peter
MVH
Peter
Samma sak gäller denna typ av produkter i och med att även denna marknad blir större. Som sagt är det någonting vi avvaktar med för närvarande, men håll utkik på forumet nästa vecka så kommer det dyka upp en kul nyhet!
A
Jag förstår inte vad det är som ska ”utvecklas”.
Ni använder väl er av TREs nät?
Utgick från att det då var såpass bra gjort att ni helt enkelt även kunde använda er av deras funktionalitet, men ni verkar alltså ha kört något eget dev-race och byggt ert eget ekosystem?
Som sagt, det är Apple watchen som man fortfarande väntar på att koppla upp....
Jag förstår inte hur ”roliga nyheter” ska hjälp mig att koppla upp min Watch?
Saknar även wi-fi-samtal, vilket är extra viktigt då er (Tres...) täckning på landsbygd är horribelt dålig. Kan ju hoppas på att det är nyheten.
Utgick från att det då var såpass bra gjort att ni helt enkelt även kunde använda er av deras funktionalitet, men ni verkar alltså ha kört något eget dev-race och byggt ert eget ekosystem?
Jag förstår inte hur ”roliga nyheter” ska hjälp mig att koppla upp min Watch?
Saknar även wi-fi-samtal, vilket är extra viktigt då er (Tres...) täckning på landsbygd är horribelt dålig. Kan ju hoppas på att det är nyheten.
Det stämmer att vi använder oss utav Tres mobilnät, däremot har vi skilda system och tekniska förutsättningar, på samma sätt som vi har olika kundtjänster och IT-avdelningar. Därför är det tyvärr inte så enkelt att bara för att Tre har lanserat tjänsten kan vi glida med på den vågen, utan det behöver vi utveckla från vårt håll.
Som vår IT-ansvarige Roger skrev ovan:
Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla.
Vi försöker hålla oss så transparenta gentemot er kunder som möjligt i dessa frågor, och det finns såklart ingen anledning för oss att hålla tillbaka på en efterfrågad tjänst om det redan vore färdigt att lansera utan utveckling och investering.
Sida 2 / 5
Kommentera
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.