Privat
Företag

eSIM

Visa ursprungsinlägget

121 svar

Jag förstår inte vad det är som ska ”utvecklas”.

Ni använder väl er av TREs nät?
Utgick från att det då var såpass bra gjort att ni helt enkelt även kunde använda er av deras funktionalitet, men ni verkar alltså ha kört något eget dev-race och byggt ert eget ekosystem?

Som sagt, det är Apple watchen som man fortfarande väntar på att koppla upp....
@OhhhYeah

Det stämmer att vi använder oss utav Tres mobilnät, däremot har vi skilda system och tekniska förutsättningar, på samma sätt som vi har olika kundtjänster och IT-avdelningar. Därför är det tyvärr inte så enkelt att bara för att Tre har lanserat tjänsten kan vi glida med på den vågen, utan det behöver vi utveckla från vårt håll.

Som vår IT-ansvarige Roger skrev ovan:

Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla.
Vi försöker hålla oss så transparenta gentemot er kunder som möjligt i dessa frågor, och det finns såklart ingen anledning för oss att hålla tillbaka på en efterfrågad tjänst om det redan vore färdigt att lansera utan utveckling och investering.

Ja, det är vänligt att ni är här och svarar.

Jag får väl se mig efter en ny operatör, sim-kort, och därmed esim är väl något av det mest centrala en mobiloperatör jobbar med. framförallt nu då det finns use cases (smarta klockor / IoT / whatever) där sim-kort öht inte fungerar.

känner man Apple rätt förvånar det mig inte om dom inom några generationer fimpar sim helt och hållet. (Men då lär ni säkert prioritera om fort som attan 🙂 )

Väntar med spänning på nästa vecka så man får se hur ni har ”prioriterat”.
Användarnivå 6
Emblem +8
Nu finns den nyheten vi pratade om uppe här på forumet! 😊

@OhhhYeah @petli
Var "uppe här" kan jag läsa om nyheten?
Peter
Användarnivå 6
Emblem +8
Var "uppe här" kan jag läsa om nyheten?
Peter

Det framgår på förstasidan, men här är en direktlänk! 😊

Hallon ❤ WiFi-samtal
Önskar också eSim
Japp.... "behöver" eSim... funderar som alla andra på att byta när der inte finns. Eftersom jag har Samsung så blir det isåfall Telia.
Användarnivå 1

Detta börjar ju bli löjligt att ni säger att ni använder 3 nät men inte deras tjänster och ändå då går samtal och data genom 3 system som man kan mäta av på olika sätt. När det gäller data så kör ni på samma server och APN som 3 och samtalen går genom 3 ordinarie 4G nät. Eftersom ni använder deras APN och samtals servrar varför i hela fridens skull, skulle ni investera i ett annat system när det redan finns ett och det tror jag inte det minsta på för det skulle vara ren idioti företagsstrategiskt och ekonomiskt! Så sluta säga att ni inte”kan” koppla in E-Sim utan säg som det är att ni inte vill.

Detta börjar ju bli löjligt att ni säger att ni använder 3 nät men inte deras tjänster och ändå då går samtal och data genom 3 system som man kan mäta av på olika sätt. När det gäller data så kör ni på samma server och APN som 3 och samtalen går genom 3 ordinarie 4G nät. Eftersom ni använder deras APN och samtals servrar varför i hela fridens skull, skulle ni investera i ett annat system när det redan finns ett och det tror jag inte det minsta på för det skulle vara ren idioti företagsstrategiskt och ekonomiskt! Så sluta säga att ni inte”kan” koppla in E-Sim utan säg som det är att ni inte vill.

Hejsan@Kickan!

Vi har aldrig gått ut med att vi inte kan lansera eSIM - men som @Roger-IT kommenterat spelar flera faktorer en roll i hur vi behöver prioritera när det kommer utveckling och lansering av nya tjänster och funktioner.

Att utveckla stöd för eSIM är inte så enkelt som att trycka på en knapp eller copy pasta vad vår systeroperatör gjort; i sånt fall kan jag försäkra dig att vi hade gjort det för längesen. Vi har egna interna system som vi behöver unikt utveckla stöd för eSIM till, och det är något som vi inte prioriterat föra andra projekt som vi bedömer är med nödvändiga att utveckla först. 

Glad Halloween! :jack_o_lantern:

Användarnivå 1

Men eftersom ni använder 3 servrar till data och sms, mms så kan ni ju inte ha ett helt annat system för det vore ju både idiotiskt och mycket dyrare att koppla upp ett helt annat system på 3 servrar än att ha samma system som dom! Ni använder säkert samma kontrollsystem från ZTE och då förstår jag inte att ni på Hallon köpt ett annat kontrollsystem från ZTE som inte har så många funktioner!

Hej!

Ni hänvisar sen över ett år till något roger skrivit om att esim inte är något ni i dagsläget är intresserade av att implicera.

Som andra redan skrivit här så är det just sim kort och då esim som är en elektronisk utveckling er primära sysselsättning och det som är er bas.

Framtidens ekosystem går mot esim och mer än troligen kommer då fler och fler mobiltillverkare att skippa sim korts läsare, att ni då inte ser detta anser jag väldigt förvånande.

Med andra ord det kommer inom en snar framtid inte gå att vara kund hos er längre.

För egen del släpper  mi snart en smart klocka som jag troligen kommer att köpa och med den ska jag ha esim och frågan är om det blir med er eller jag måste byta till annan operatör?

Valet är ert ha kvar mig som kund eller inte!!!!

Har trivts mycket bra med Hallon som operatör. Billigt och helt utan några som helst komplikationer. Planerar dock även jag att köpa en smartklocka med eSIM. Tråkigt att behöva byta operatör för att kunna använda den.

Ni hänvisar sen över ett år till något roger skrivit om att esim inte är något ni i dagsläget är intresserade av att implicera.

Nej, det stämmer inte. Det jag hänvisar till är vad Roger kommenterade den 30:e augusti 2019, även markerat som “Bästa svar” i denna tråd för närvarande.

Framtidens ekosystem går mot esim och mer än troligen kommer då fler och fler mobiltillverkare att skippa sim korts läsare, att ni då inte ser detta anser jag väldigt förvånande.

Med andra ord det kommer inom en snar framtid inte gå att vara kund hos er längre.

Även här har Roger kommenterat att med varje ny mobilmodell som lanseras och har stöd för, eller kräver endast eSIM, ökar vårt egna intresse att lansera stöd för eSIM. Däremot är vår bedömning att det finns andra funktioner och stöd att utveckla före eSIM i dagsläget - och det är helt OK att inte hålla med om det.

Jag kommer framöver att köpa en Apple Watch med e-sim kort och tycker därför att hallon behöver komma loss och erbjuda e-sim åt sina kunder. Kan det bli möjligt under 2020?

Jag kommer framöver att köpa en Apple Watch med e-sim kort och tycker därför att hallon behöver komma loss och erbjuda e-sim åt sina kunder. Kan det bli möjligt under 2020?

Hejsan @Claese!

Jag flyttade din tråd till denna som redan finns gällande eSIM. I denna tråd har vi samlat all information om eSIM som vi har i dagsläget.

Hur går det nu med eSIM ett år senare?

Hej,

@Linnea påpekade att jag behövde titta in i den här tråden som vuxit ordentligt sedan jag var här sist. Det är roligt att det är så många som är engagerade och bra att ni visar ert intresse för det ger oss också hjälp i hur vi ska prioritera våra utvecklingsinsatser framåt.

Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla. Hallons kärnverksamhet är att sälja abonnemang utan en medföljande telefon och många av våra abonnemang hamnar i lite billigare- eller begagnade telefoner. Så vi behöver titta på hur stort antal e-sim telefoner finns därute och hur många av dessa kan tänkas välja hallon. Vår bedömning så här långt har varit att andra investeringar har varit mer nödvändiga än att utveckla stöd för e-sim i hallons system. Men med varje ny telefonmodell som levereras med stöd för e-sim så ökar vårt intresse.

Som några också påpekar finns det några riktigt duktiga konkurrenter därute och det gör att vi inte avslöjar våra exakta planer för framtiden så ni får tyvärr fortsätta leva i ovisshet om när det är dags för hallon att erbjuda e-sim. Men det kommer i alla fall en annan roligt teknisk nyhet i mitten av nästa vecka som vi hoppas att ni kommer att gilla!

Hej Roger,

Det är även Wearables som pushar tillväxten på marknadssegmentet för eSIM. Gissar att fler än jag läser den här tråden och ser att eSIM inte ens finns som teaser på horisonten och då får fundera på andra tjänsteleverantörer.>

Mvh,
Anders

Hej! Förstår jag er rätt att det i dagsläget inte finns några planer att införa eSIM hos er på Hallon?

Tråkigt isf. Jag har varit nöjd med min tid på Hallon, men likt många andra här så tänkte jag skaffa en produkt som kräver eSIM för att fungera optimalt och kommer isf att behöva byta operatör.

Hej! Har ni något ni kan säga ang eSim. Jag har väntat ett tag nu och eftersom jag vill ha ut det mesta av min Apple Watch måste jag få veta om jag behöver byta operatör. Några månader till kan jag vänta men inte mer.

Användarnivå 3
Emblem +2

Hejsan @Friggesand,

Jag har flyttat din tråd hit där du kan hitta samlad information kring eSIM. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att hojta till!

Dåligt att ni inte ens kan säga något om eSim. Sorgligt att ni inte är mer måna om era kunder. Jag vill ju bara ha ett ja eller nej. Så hemligt kan det ju inte vara eftersom ni i princip är sist ut med eSim.

Jag lägger också en röst för eSIM, har funderat på en Apple Watch, men inser att jag inte kan använda mitt abonnemang med den utan eSIM. Min nuvarande telefon har också möjlighet till att ha igång två abonnemang samtidigt, men min arbetsplats använder ”gammaldags” SIM-kort på grund av nån policy så det skulle underlätta om jag kunde använda SIM-kortet från min arbetsplats samt eSIM för mitt privata nummer.

Det är mest krånglet med byte av operatör och att bara en av lågprisalternativen (verkar det som) tycks ha eSIM som gör att jag stannar kvar, jag är egentligen mycket nöjd med Hallon i övrigt, men eSIM börjar bli en rätt öm punkt för mig. Snälla, få mig inte att byta till H***bop, Hallon är egentligen mumsigare  

Fortfarande tyst...

Ställer mig också i kö för eSIM. Trivs bra med Hallon i övrigt så tråkigt om man blir tvingad att byta pga detta. 

Användarnivå 6
Emblem +8

Hej på er! 

Så fort vi har någon mer information lovar jag att vi uppdaterar er här i tråden! :blush:

Användarnivå 2

Hej Hallon!

Jag ställer mig också till skaran som vill ha funktionen eSIM.

Är det inte dags att börj lyssna på kunderna när ni prioriterar er backlog?  🙃

Kommentera