hallon

eSIM


Användarnivå 1
  • Nykomling
  • 0 kommentarer
Hej, jag tänker köpa en Apple Watch med e-sim och vet att det fungerar (fristående från telefonen) hos 3s kunder.
jag förstår att ni använder 3s nät.
min fråga är alltså om jag kommer att kunna använde GSM funktionen hos klockan som kund hos Hallon ??

Martin för 6 månader sedan

Nu kan du skaffa eSIM till mobilen hos hallon! :tada:

Läs mer om nyheten här.

 

:grey_question:Kommer hallon erbjuda eSIM till smartklockor?

Vi är intresserade och kommer se över möjligheterna att även erbjuda eSIM till smartklockor, men vi kan inte bekräfta i nuläget om och i sånt fall när det kan komma - utan ber att få återkomma om detta i framtiden.

Visa original

120 svar

Användarnivå 1
Jag förstår inte vad det är som ska ”utvecklas”.

Ni använder väl er av TREs nät?
Utgick från att det då var såpass bra gjort att ni helt enkelt även kunde använda er av deras funktionalitet, men ni verkar alltså ha kört något eget dev-race och byggt ert eget ekosystem?

Som sagt, det är Apple watchen som man fortfarande väntar på att koppla upp....

Jag förstår inte hur ”roliga nyheter” ska hjälp mig att koppla upp min Watch?

Saknar även wi-fi-samtal, vilket är extra viktigt då er (Tres...) täckning på landsbygd är horribelt dålig. Kan ju hoppas på att det är nyheten.
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag förstår inte vad det är som ska ”utvecklas”.

Ni använder väl er av TREs nät?
Utgick från att det då var såpass bra gjort att ni helt enkelt även kunde använda er av deras funktionalitet, men ni verkar alltså ha kört något eget dev-race och byggt ert eget ekosystem?

Som sagt, det är Apple watchen som man fortfarande väntar på att koppla upp....


@OhhhYeah

Det stämmer att vi använder oss utav Tres mobilnät, däremot har vi skilda system och tekniska förutsättningar, på samma sätt som vi har olika kundtjänster och IT-avdelningar. Därför är det tyvärr inte så enkelt att bara för att Tre har lanserat tjänsten kan vi glida med på den vågen, utan det behöver vi utveckla från vårt håll.

Som vår IT-ansvarige Roger skrev ovan:

Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla.


Vi försöker hålla oss så transparenta gentemot er kunder som möjligt i dessa frågor, och det finns såklart ingen anledning för oss att hålla tillbaka på en efterfrågad tjänst om det redan vore färdigt att lansera utan utveckling och investering.
Användarnivå 1

Jag förstår inte vad det är som ska ”utvecklas”.

Ni använder väl er av TREs nät?
Utgick från att det då var såpass bra gjort att ni helt enkelt även kunde använda er av deras funktionalitet, men ni verkar alltså ha kört något eget dev-race och byggt ert eget ekosystem?

Som sagt, det är Apple watchen som man fortfarande väntar på att koppla upp....
@OhhhYeah


Det stämmer att vi använder oss utav Tres mobilnät, däremot har vi skilda system och tekniska förutsättningar, på samma sätt som vi har olika kundtjänster och IT-avdelningar. Därför är det tyvärr inte så enkelt att bara för att Tre har lanserat tjänsten kan vi glida med på den vågen, utan det behöver vi utveckla från vårt håll.

Som vår IT-ansvarige Roger skrev ovan:


Som ni säkert förstår så har en lågprisoperatör som hallon inte samma budget för investeringar som t.ex. tre har utan vi måste prioritera hårt och försöka välja rätt sak och rätt tid att utveckla.
Vi försöker hålla oss så transparenta gentemot er kunder som möjligt i dessa frågor, och det finns såklart ingen anledning för oss att hålla tillbaka på en efterfrågad tjänst om det redan vore färdigt att lansera utan utveckling och investering.



Ja, det är vänligt att ni är här och svarar.

Jag får väl se mig efter en ny operatör, sim-kort, och därmed esim är väl något av det mest centrala en mobiloperatör jobbar med. framförallt nu då det finns use cases (smarta klockor / IoT / whatever) där sim-kort öht inte fungerar.

känner man Apple rätt förvånar det mig inte om dom inom några generationer fimpar sim helt och hållet. (Men då lär ni säkert prioritera om fort som attan 🙂 )

Väntar med spänning på nästa vecka så man får se hur ni har ”prioriterat”.
Användarnivå 6
Emblem +8
Nu finns den nyheten vi pratade om uppe här på forumet! 😊

@OhhhYeah @petli
Var "uppe här" kan jag läsa om nyheten?
Peter
Användarnivå 6
Emblem +8
Var "uppe här" kan jag läsa om nyheten?
Peter


Det framgår på förstasidan, men här är en direktlänk! 😊

Hallon ❤ WiFi-samtal
Önskar också eSim
Japp.... "behöver" eSim... funderar som alla andra på att byta när der inte finns. Eftersom jag har Samsung så blir det isåfall Telia.
Användarnivå 1

Detta börjar ju bli löjligt att ni säger att ni använder 3 nät men inte deras tjänster och ändå då går samtal och data genom 3 system som man kan mäta av på olika sätt. När det gäller data så kör ni på samma server och APN som 3 och samtalen går genom 3 ordinarie 4G nät. Eftersom ni använder deras APN och samtals servrar varför i hela fridens skull, skulle ni investera i ett annat system när det redan finns ett och det tror jag inte det minsta på för det skulle vara ren idioti företagsstrategiskt och ekonomiskt! Så sluta säga att ni inte”kan” koppla in E-Sim utan säg som det är att ni inte vill.

Detta börjar ju bli löjligt att ni säger att ni använder 3 nät men inte deras tjänster och ändå då går samtal och data genom 3 system som man kan mäta av på olika sätt. När det gäller data så kör ni på samma server och APN som 3 och samtalen går genom 3 ordinarie 4G nät. Eftersom ni använder deras APN och samtals servrar varför i hela fridens skull, skulle ni investera i ett annat system när det redan finns ett och det tror jag inte det minsta på för det skulle vara ren idioti företagsstrategiskt och ekonomiskt! Så sluta säga att ni inte”kan” koppla in E-Sim utan säg som det är att ni inte vill.

Hejsan@Kickan!

Vi har aldrig gått ut med att vi inte kan lansera eSIM - men som @Roger-IT kommenterat spelar flera faktorer en roll i hur vi behöver prioritera när det kommer utveckling och lansering av nya tjänster och funktioner.

Att utveckla stöd för eSIM är inte så enkelt som att trycka på en knapp eller copy pasta vad vår systeroperatör gjort; i sånt fall kan jag försäkra dig att vi hade gjort det för längesen. Vi har egna interna system som vi behöver unikt utveckla stöd för eSIM till, och det är något som vi inte prioriterat föra andra projekt som vi bedömer är med nödvändiga att utveckla först. 

Glad Halloween! :jack_o_lantern:

Användarnivå 1

Men eftersom ni använder 3 servrar till data och sms, mms så kan ni ju inte ha ett helt annat system för det vore ju både idiotiskt och mycket dyrare att koppla upp ett helt annat system på 3 servrar än att ha samma system som dom! Ni använder säkert samma kontrollsystem från ZTE och då förstår jag inte att ni på Hallon köpt ett annat kontrollsystem från ZTE som inte har så många funktioner!

Hej!

Ni hänvisar sen över ett år till något roger skrivit om att esim inte är något ni i dagsläget är intresserade av att implicera.

Som andra redan skrivit här så är det just sim kort och då esim som är en elektronisk utveckling er primära sysselsättning och det som är er bas.

Framtidens ekosystem går mot esim och mer än troligen kommer då fler och fler mobiltillverkare att skippa sim korts läsare, att ni då inte ser detta anser jag väldigt förvånande.

Med andra ord det kommer inom en snar framtid inte gå att vara kund hos er längre.

För egen del släpper  mi snart en smart klocka som jag troligen kommer att köpa och med den ska jag ha esim och frågan är om det blir med er eller jag måste byta till annan operatör?

 

Valet är ert ha kvar mig som kund eller inte!!!!

Har trivts mycket bra med Hallon som operatör. Billigt och helt utan några som helst komplikationer. Planerar dock även jag att köpa en smartklocka med eSIM. Tråkigt att behöva byta operatör för att kunna använda den.

Ni hänvisar sen över ett år till något roger skrivit om att esim inte är något ni i dagsläget är intresserade av att implicera.

Nej, det stämmer inte. Det jag hänvisar till är vad Roger kommenterade den 30:e augusti 2019, även markerat som “Bästa svar” i denna tråd för närvarande.

Framtidens ekosystem går mot esim och mer än troligen kommer då fler och fler mobiltillverkare att skippa sim korts läsare, att ni då inte ser detta anser jag väldigt förvånande.

Med andra ord det kommer inom en snar framtid inte gå att vara kund hos er längre.

Även här har Roger kommenterat att med varje ny mobilmodell som lanseras och har stöd för, eller kräver endast eSIM, ökar vårt egna intresse att lansera stöd för eSIM. Däremot är vår bedömning att det finns andra funktioner och stöd att utveckla före eSIM i dagsläget - och det är helt OK att inte hålla med om det.