Besvarat

Fel nummer vid samtal & SMS

Bytte från comwiq till hallon, gjorde nummerflytt - har bara krånglat sedan dess!
Fick två nummer typ en för sms o en (gamla) för ring.

Nu verkar de ha löst sig så jag har ett nummer (de vanliga) men får inte in mina samtal, vissa får jag in andra inte! Ibland kommer röstmeddelanden in och det är bara så jag märker att de är missade samtal. Nu har jag väldigt viktiga samtal som jag missat, ni har ingen telefon support och jag är behov av akut hjälp. Tänker inte betala längre fall dethär inte löser sig nu!! De har gått 8månader!!!!

[Redigerat] - Vi har ändrat titeln på ämnet för att det ska spegla innehållet bättre
icon

Bästa svar av Linnea 15 augusti 2018, 11:34

Hejsan @Henry!

Vad kul att du har hittat till forumet (trots omständigheterna), och du är såklart jättevälkommen hit!

Det är jättetråkigt att höra att det inte fungerar som det ska för dig. detta låter som att det kan bero på inställningarna i telefonen om det är så att du har en iPhone, stämmer det att du har det?

I sådant fall kan man efter ett nummerbyte behöva manuellt lägga in ditt nummer för SMS och samtal, och nedan har jag skrivit en guide för hur du gör bådadera.

Ställ in ditt nummer för samtal:

Steg 1: Gå in på Inställningar
Steg 2: Gå in på Telefon
Steg 3: Välj Mitt nummer
Steg 4: Skriv in ditt nummer
Steg 5: Välj Spara

Ställ in ditt nummer för meddelanden:

Steg 2: Gå in på Meddelanden
Steg 3: Välj Skicka och ta emot
Steg 4: Välj ditt korrekta nummer

Står det fel nummer under Skicka och ta emot? I sådant fall kan du avaktivera och aktivera funktionen helt i telefonen så ska informationen uppdateras.

Prova gärna med detta, och återkom med om det fungerade för dig eller inte!
Visa original

32 svar

Användarnivå 6
Emblem +8
Hejsan @Henry!

Vad kul att du har hittat till forumet (trots omständigheterna), och du är såklart jättevälkommen hit!

Det är jättetråkigt att höra att det inte fungerar som det ska för dig. detta låter som att det kan bero på inställningarna i telefonen om det är så att du har en iPhone, stämmer det att du har det?

I sådant fall kan man efter ett nummerbyte behöva manuellt lägga in ditt nummer för SMS och samtal, och nedan har jag skrivit en guide för hur du gör bådadera.

Ställ in ditt nummer för samtal:

Steg 2: Gå in på Telefon
Steg 3: Välj Mitt nummer
Steg 4: Skriv in ditt nummer
Steg 5: Välj Spara

Ställ in ditt nummer för meddelanden:

Steg 2: Gå in på Meddelanden
Steg 3: Välj Skicka och ta emot
Steg 4: Välj ditt korrekta nummer

Står det fel nummer under Skicka och ta emot? I sådant fall kan du avaktivera och aktivera funktionen helt i telefonen så ska informationen uppdateras.

Prova gärna med detta, och återkom med om det fungerade för dig eller inte!
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej igen @Henry!

Har det löst sig för dig med numret? 😊
Jag bytte till Hallon och flyttade mitt nummer. Det skulle ta 5-7 dagar och under tiden fick jag ett tillfälligt nummer. Nu har flytten gått igenom och när jag ringer från telefonen är det mitt gamla nummer. Men när jag skickar sms är det fortfarande från det tillfälliga numret. Lösning? Vad ska jag göra?
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag bytte till Hallon och flyttade mitt nummer. Det skulle ta 5-7 dagar och under tiden fick jag ett tillfälligt nummer. Nu har flytten gått igenom och när jag ringer från telefonen är det mitt gamla nummer. Men när jag skickar sms är det fortfarande från det tillfälliga numret. Lösning? Vad ska jag göra?

Hejsan @p_wiklander!

Välkommen till forumet. 😊

Jag har flyttat in din fråga i denna tråd, då jag tidigare besvarat frågan du ställt. Du kan alltså ändra ditt nummer för meddelanden enligt ovan så ska rätt nummer stå vid SMS.

Ha det bäst!
Jag beställde nummerflytt till er från mitt gamla abonnemang för ett par veckor sedan men eftersom min gamla telefon var trasig började jag använda det SIMkort jag fått av er redan innan mitt gamla nummer börjat fungera på det nya, jag tänkte att jag kunde ha tillfälligt nummer i ett par dagar. Nu verkar detta tillfälliga nummer ha sparats på något vis så det är det som syns på displayen när jag ringer till mina kontakter, samma sak med sms. Jag kan däremot ta emot samtal och sms på mitt gamla nummer. Hur får jag bort det nya numret så jag bara har mitt gamla nummer igång?
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag beställde nummerflytt till er från mitt gamla abonnemang för ett par veckor sedan men eftersom min gamla telefon var trasig började jag använda det SIMkort jag fått av er redan innan mitt gamla nummer börjat fungera på det nya, jag tänkte att jag kunde ha tillfälligt nummer i ett par dagar. Nu verkar detta tillfälliga nummer ha sparats på något vis så det är det som syns på displayen när jag ringer till mina kontakter, samma sak med sms. Jag kan däremot ta emot samtal och sms på mitt gamla nummer. Hur får jag bort det nya numret så jag bara har mitt gamla nummer igång?

Hejsan @amblh!

Välkommen till forumet, kul att du hittat hit!

I denna tråd har jag svarat på hur du gör för att ändra ditt nummer direkt i telefonen efter nummerflytten.

Ha en kanonfin dag!
Har gjort som du skrivit men det går inte att få bort det nya numret från iMessage, finns ingen knapp där jag kan ta bort det, har provat å stänga av och återaktivera iMessage men det biir samma. I skicka/ta emot går det inte heller att göra något.
Hej!
Jag har bytt från Telia till Hallon och nummerflytten har gått igenom. Däremot så visar sms det nummer ni gav oss istället för numret vi flyttat till er från Telia. Går detta att ändra så att det visar det Telia nummer vi flyttat till er?

MVH

JP2018
Användarnivå 6
Emblem +8
Har gjort som du skrivit men det går inte att få bort det nya numret från iMessage, finns ingen knapp där jag kan ta bort det, har provat å stänga av och återaktivera iMessage men det biir samma. I skicka/ta emot går det inte heller att göra något.

Hej igen @amblh!

Har du ändrat under "Mitt nummer"? I sådana fall kan du behöva starta om telefonen helt och håller för att du ska kunna ändra även under iMessage. 😊
Användarnivå 6
Emblem +8
Hej!
Jag har bytt från Telia till Hallon och nummerflytten har gått igenom. Däremot så visar sms det nummer ni gav oss istället för numret vi flyttat till er från Telia. Går detta att ändra så att det visar det Telia nummer vi flyttat till er?

MVH

JP2018

Hej @JP2018!

Jag har flyttat in din fråga i denna tråd, var du kan se hur du går till väga. 🙂
Jag har nu mitt nr som jag vill ha som jag både ringer från och får samtal till, men skickar jag sms skickas det ifrån det tillfälliga nret. Hur blir jag av med det?
Användarnivå 6
Emblem +8
Jag har nu mitt nr som jag vill ha som jag både ringer från och får samtal till, men skickar jag sms skickas det ifrån det tillfälliga nret. Hur blir jag av med det?

Hejsan @Becca!

Välkommen till forumet! Jag har flyttat in din fråga i denna tråd, då du kan se hur du går till väga för att ändra detta. 🙂
Trots att jag gjort nummerflytt visas ett annat nummer när jag ringer. Det går att ringa till mitt vanliga nummer och komma fram men vissa av mina kontakter kan inte skicka meddelande till mitt gamla nummer. 07XXXXXXXX är mitt vanliga nummer men det är 07XXXXXXXX som visas när jag ringer någon...

[Redigerat] - Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer
Användarnivå 6
Emblem +8
Trots att jag gjort nummerflytt visas ett annat nummer när jag ringer. Det går att ringa till mitt vanliga nummer och komma fram men vissa av mina kontakter kan inte skicka meddelande till mitt gamla nummer. 07XXXXXXXX är mitt vanliga nummer men det är 07XXXXXXXX som visas när jag ringer någon...

Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer

Hejsan @Anders H!

Du ser svar på din fråga i denna tråd. Ha en bra dag! 😊
Hej
varför skickar jag mess via ett nummer som jag fått av er och inte mitt riktiga nummer som är 07XXXXX

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej
varför skickar jag mess via ett nummer som jag fått av er och inte mitt riktiga nummer som är 07XXXXX

Ämnets text har redigerats då delar inte följde våra riktlinjer

Hej @Jada!

Varmt välkommen till forumet!

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret, men jag har flyttat din fråga till den här tråden då du kan se svaret på din fråga här ovanför.

Allt gott!
Jag flyttade mitt nummer till hallon från tre och när jag skickar ett sms kommer det från det tillfälliga numret som tilldelats av hallon de första dagarna och inte mitt nummer kan du fixa det här?
Användarnivå 4
Emblem +5
Jag flyttade mitt nummer till hallon från tre och när jag skickar ett sms kommer det från det tillfälliga numret som tilldelats av hallon de första dagarna och inte mitt nummer kan du fixa det här?

Hej @Dazza!

Jag flyttade din fråga hit då du kan hitta svaret här ovanför :)

Allt gott!
Hej
har gjort en nummerförflyttning till hallon och det funkade bra.
Men nu är det som så att det går bra så länge någon skickar sms till mig då kommer det till mitt gamla nummer men när jag svarar på sms så för avsändaren svar från ett 076.... nummer
Användarnivå 4
Emblem +5
Hej
har gjort en nummerförflyttning till hallon och det funkade bra.
Men nu är det som så att det går bra så länge någon skickar sms till mig då kommer det till mitt gamla nummer men när jag svarar på sms så för avsändaren svar från ett 076.... nummer

Hej @stork!

Jag flyttade din fråga hit då du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Allt gott!
Hej,

Blev kund hos Hallon, flyttade med mitt nr över. Fick ett tillfälligt nr. Mitt gamla nr blev nummerporterat. Allt bra so far. Men när jag skickar sms visas det tillfälliga nr hos mottagaren som
visas och inte det som jag har flyttat med. Hur kan detta vara?
Användarnivå 6
Emblem +8
@Jenny Stenkil - du ser svar på hur du ändrar detta i denna tråd 🙂
Hej! Jag har två olika telefonnummer. Ett när jag ringer och ett när jag skickar sms. Varför? Jag vill bara ha.
Mvh,

Användarnivå 4
Emblem +5
Hej! Jag har två olika telefonnummer. Ett när jag ringer och ett när jag skickar sms. Varför? Jag vill bara ha https://tel:0768914443.
Mvh,

Hej @Hjälp123!

Jag flyttade din fråga hit, då du kan se hur du går tillväga här ovanför.

Allt gott!
När jag skickar sms så får mottagaren upp det tillfälliga nummer som jag fick i väntan på att nummerflytten var klar när jag täckande abonnemang hos er trotsa att nummerflytten är gjord i början av veckan. Vad beror det på?
Hälsningar villveta

Svara