Besvarat

Galet långsamt "Bredband"

Enligt täckningskarta är täckningen bra där vi är just nu. Kommer ändå inte upp i mer än 1mbit/s.

Har en nyligen inköpt TP-Link MR 400 router som fungerar utmärkt med min telefons SIM från Comviq.

Men, ack vad jag bedrog mig när jag fastnade för 75:-/m med 200GB hos er.

Nu är vi tyvärr redan på semester och har ingen möjlighet att komma över ett annat abb.

Men frågan, är det rimligt att sälja något som bredband när det inte ens går att komma upp i 1mbit/s?

icon

Bästa svar av Martin 30 juli 2021, 12:55

Hejsan @Rospiggen!

Information om täckning du hittar på täckningskartor är endast vägledande och det går aldrig att garantera täckning på enskilda platser. Täckning och hastighet för mobila tjänster kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis på geografiska förhållanden som berg, dalar och skog. Nedan kan du se vad normalhastigheter över 3G och 4G brukar ligga på:

Normalhastighet 3G:  3 – 17 Mbit/s
Normalhastighet 4G:  7 – 34 Mbit/s

Du kan testa att placera routern på andra ställen i ditt hushåll för att se om förutsättningarna förbättras. Du kan även kontakta kundservice för att se om det är något som vi kan hjälpa dig titta på närmare, exempelvis förhållande till närmsta mast m.m..

Visa original

2 svar

Hejsan @Rospiggen!

Information om täckning du hittar på täckningskartor är endast vägledande och det går aldrig att garantera täckning på enskilda platser. Täckning och hastighet för mobila tjänster kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis på geografiska förhållanden som berg, dalar och skog. Nedan kan du se vad normalhastigheter över 3G och 4G brukar ligga på:

Normalhastighet 3G:  3 – 17 Mbit/s
Normalhastighet 4G:  7 – 34 Mbit/s

Du kan testa att placera routern på andra ställen i ditt hushåll för att se om förutsättningarna förbättras. Du kan även kontakta kundservice för att se om det är något som vi kan hjälpa dig titta på närmare, exempelvis förhållande till närmsta mast m.m..

Hej.

Givetvis kontrollerade jag täckningskartan innan.

Och tänkte då att det stod tillräckligt bra ut för att i värsta fall endast komma upp i ca 3 Mbit.

Så blev det inte. Vi har stundtals (sekundvis kommit upp i 7mbit) Annars har det hållit sig kring 400kbit-1mbit.

Sprungit runt som en idiot med routern i luften och letat efter staplar med skarvsladden efter. 

Så, jag kan tycka att man gjort det som kan krävas av en konsument.

Svara

Static Template