Besvarat

Hallon dataabonnemang i 4G router

Jag har en Asus 4G router där jag har ett data-SIM för att kunna använda en 4G uppkoppling. När jag använder Hallon-kortet så blir routerns publika IP-adress (WAN) ej åtkomlig för DDNS. När jag däremot använder ett av mina Tre-data SIM så fungerar det fint. Går det att göra någon inställning för detta i abonnemanget för Hallon? Någon som annars har ett tips?
icon

Bästa svar av Nils 23 augusti 2018, 08:54

Tjenare @Guskin!
Välkommen till forumet!

Grymt bra fråga, du fick mig att springa runt hela kontoret här på morgonen, och tillslut kom jag fram till varför det inte fungerar med vårat kort men med Tre-kortet.

Hos tre har du en publik IP, medans hos oss har du en vanlig dynamisk IP-adress. Därför fungerar inte DDNS:en med den IP du får ifrån oss.

I dagsläget har vi inte möjlighet att lägga in publika IP-adresser på våra kort, men jag drog detta vidare till vår IT avdelning för att se över möjligheten att göra det i framtiden då jag förstår att det kan finnas ett behov av detta.

Alltså kommer inte DDNS att fungera med ditt datakort i dagsläget. Jag hoppas att vi landar i att utveckla detta, och jag uppdaterar dig i tråden om jag får höra någonting mer.

Ha det fint!
Visa original

9 svar

Användarnivå 2
Emblem +6
Tjenare @Guskin!
Välkommen till forumet!

Grymt bra fråga, du fick mig att springa runt hela kontoret här på morgonen, och tillslut kom jag fram till varför det inte fungerar med vårat kort men med Tre-kortet.

Hos tre har du en publik IP, medans hos oss har du en vanlig dynamisk IP-adress. Därför fungerar inte DDNS:en med den IP du får ifrån oss.

I dagsläget har vi inte möjlighet att lägga in publika IP-adresser på våra kort, men jag drog detta vidare till vår IT avdelning för att se över möjligheten att göra det i framtiden då jag förstår att det kan finnas ett behov av detta.

Alltså kommer inte DDNS att fungera med ditt datakort i dagsläget. Jag hoppas att vi landar i att utveckla detta, och jag uppdaterar dig i tråden om jag får höra någonting mer.

Ha det fint!
Tack! Det var ett rakt svar. Jag hoppas att ni kan hitta en lösning på det, frågan kommer säkert att dyka upp igen gissar jag.
Hej!

Vi har också exakt samma problem!

Med mitt 3 mobila bredband (PRIVAT ab. !!) fungerar det som det skall, dvs. man får en publik IP-adress som är åtkomlig utifrån.
Till vår stora besvikelse fungerar inte vårt Hallon (FÖRETAGS !! ab.) lika bra, TROTS att AP är samma, priset är 25% högre än ett privat-ab!, och det går i samma nät (3's nät).

Det är en stor besvikelse att Hallon uppenbarligen ansträngt sig särskilt, för att på detta sätt försämra för sina kunder!

/Erland
Hejsan
Har precis köpt en hallon abonnemang och felsökte i timmar innan jag hittar denna tråd, jag har precis samma problem. Jag ska ställa denna i sommarstugan, kan man inte få ett publikt IP så måste jag byta leverantör snarast.

Finns det någon uppdatering på detta
Hej
Jag har också samma problem, har precis skaffat en 4G router som är placerad i stugan. Kunde inte begripa varför inte ddns fungerade, tills jag hittade denna tråd.
Hoppas på en snar lösning!
Då har jag också fått en förklaring varför mitt No-IP inte fungerar.
Snälla försök fixa detta. Jag är beroende av detta för min kameraövervakning.
Finns det en tidplan för att fixa, eller måste man byta abbonemang?
efter lite sökande hittade jag denna tråd. Det är tråkigt att man inte kan få en publik IP-adress vilket har fått mig att undersöka andra alternativ då jag vill kunna använda använda ddns etc. Finns det någon plan på att ändra detta hos Hallon?
Samma sak i denna tråd:
https://forum.hallon.se/teknisk-support-5/inkommande-trafik-portoeppning-2055?postid=5466

Jag ställer mig också i kön med er övriga som vill ha en publik IP.
Ja, riktigt kass. Beredd att säga upp och gå till annan operatör om det inte löses

Svara